یزد- قاسم برید لقمانی گفت: در حال حاضر ۵۰ مرکز آموزش عالی با بیش از ۱۵۰۰عضو هیئت علمی و با پذیرش بیش از ۷۰هزار دانشجو در ۱۲۰۰ رشته گرایش به ارائه خدمات آموزشی می پردازند.

۵۰ مرکز آموزش عالی دراستان یزد دایر است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، دکتر قاسم برید لقمانی معاون آموزشی دانشگاه یزد در نشست خبری کمیته دانشگاهیان علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاتب اسلامی  اظهارداشت : در حال حاضر ۵۰مرکز آموزش عالی  با بیش از ۱۵۰۰عضو هیئت علمی و با پذیرش بیش از ۷۰هزار دانشجو  در ۱۲۰۰رشته گرایش به ارائه خدمات آموزشی می پردازند.

وی افزود : یکی از حوزه هایی که دراین سالها رشد بسیارخوبی داشت حوزه آموزش عالی بوده و یزد بعد از استان سمنان  بزرگترین و بیشترین جمعیت دانشجویی کشور را دارد و مهمترین فلسفه وجودی دانشگاه ها آموزش پژوهش و ارائه خدمات اجتماعی است.

برید لقمانی تصریح کرد : دانشگاه ها در نسل اول مدرک گرا بودند و در نسل دوم دانشگاه ها علوم محورپژوهشی محوربودند و نسل سوم  دانش محور بودند و نسل چهارم دانشگا ها  که وظیفه تولید و رفاه اجتماعی را برعهده دارند درحال ظهور هستند وظیفه نسل چهارم دانشگاه ها درراستای فعالیتهای پژوهشی محوراست که برای افزایش رفاه اجتماعی است ولی متاسفانه بیشتردانشگاه ها  هنوز در نسل اول هستند.

معاون آموزشی دانشگاه یزد گفت : شکل گیری شرکت های دانش های بنیان قدم های مثبتی برای اعتلای  نسل سوم دانشگاه ها است و پیش زمینه ورود به نسل چهارم دانشگاه ها است

برید لقمانی خاطرنشان ساخت : چند راهکارعلمی برای بالا بردن کیفیت دانشگاها ارائه شد  ازجمله ادغام مراکزدانشگاهی استان، هماهنگی بین مراکز آموزش عالی  برای جلوگیری از موازی کاری،   به کاری گیری اعضای هیئت علمی  متخصص در دانشگاه ها با توجه به تعداد دانشجو و بازنگری در سرفصل های دانشگاه که بسیاری از سرفصل ها مربوط به دهه های ۵۰است و این سرفصل ها باید بروز رسانی شود.

صادرات فناوری در استان افزایش داشته است

دکتر مسعود میرزایی دبیر کمیته  پژوهش و تحقیقات دانشگاه  شهید صدوقی نیز در این  نشست  اظهارداشت : ازاوایل دهه ۵۰ اولین مراکز آموزشی جدید در کشور بوجود آمدند  که کار آنها  ترجمه کتاب بود و بعد از آن در دهه ۶۰ تالیف کتاب صورت گرفت  و پس از آن در دهه ۷۰تالیف کتب انگلیسی شروع شد.

وی افزود : تعداد مقالات علمی وبرگزاری کارگاهها و کنفرانس های بین المللی و اعطای جوایز بین المللی نشان دهنده پیشرفتهای دانشگاه ها بوده و دانشجویان استان درجهان جزو یک درصد برترهستند.

این مسئول ادامه داد:  ثبت اختراعات در این سالها رشد داشته و تبدیل علم به فناوری و صنعت نیز رشد داشته و صادرات فناوری نیز در استان افزایش داشته و خوشبختانه  تعداد مراکز تحقیقاتی در استان  رو به رشد بوده و ارتباط بسیارخوبی با مراکز آموزشی و پارک علم و فناوری استان وجود دارد.

میرزایی تصریح کرد : حرکت به سوی نسل سوم و ارتباط با  صنعت درسالهای اخیر رشد چشم گیری داشته و دانشگاه با صنعت  ارتباط های خوبی با هم داشته اند و گام های مثبتی در این راستا برداشته اند.

وی گفت: دانشگاهها در دهه ۶۰ نسل یک و مدرک گرا بودند و نسل دوم در دهه ۷۰بر روی تمرین فعالیت های پژوهشی تاکید داشتند و نسل سوم در دهه۸۰  پژوهش ها کیفیت  بهتری داشتند و دانشگاه ها با همکاری  پارک های علم فناوری  کم کم رشد کردند و شرکت های دانش بنیان ظهور کردند و دانشگاه های نسل ۴ هم اکنون در حال ظهورهستند و این دانشگاه ها  در حاضر باید پاسخگویی نیازهای  جامعه باشند و برای معضلات جامعه مانند آلودگی و مسائل زیست محیطی و خشکسالی راهکارهایی ارائه بدهند.

اقتصاد دانش بنیان واقتصاد مقامتی مهمترین مولفه های پارک علم وفناوری است 

 محمد قویدل دبیر کمیته کسب و کارهای دانش بنیان پارک علم و فناوری نیز اظهار داشت:  اولین پارک های علم و فناوری در ایران در سال ۱۳۶۷شروع به کار کرد و پس از آن  در سال ۸۰ پارک علم و فناوری استان مجوز گرفت و با تشکیل این پارک جلوی مهاجرت بسیاری ازنخبگان استان گرفته شد و فلسفه ایجاد این پارک ها  این بود که پتانسیل های علمی افراد درحوزه های گوناگون شناسایی شده وجلوی مهاجرت نخبگان استان گرفته شود. .

قویدل تصرح کرد : پارک علم و فناوری استان هم اکنون در کارخانه اقبال یزد که یک مکان متروکه بود احیا شد و این پارک یک الگوی است برای همه کشور که از فضاهای بلا استفاده شده برای تولید علم و ثروت استفاده شد و هم اکنون بیش از ۱۷سال از فعالیت این پارک می گذرد و تاکنون ۸۶۰شرکت در این پارک ایجاد شده و رشد کرده  و برخی شرکتها چون فعالیت خود را گسترش داد به شرکت شهرکهای صنعتی استان نقل مکان کرده اند و این پارک از ۲۶۰موسسه  فناورانه حمایت می کند.

دبیر کمیته کسب و کارهای دانش بنیان پارک علم و فناوری افزود : اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقامتی مهمترین مولفه های این پارک است  و اولین صندوق پژوهشی و فناوری کشوردر یزد بنا شد و مناطق کمترتوسعه یافته که دارای افراد با استعداد بودند شناسایی شده وتحت نظراین پارک فعالیت کردند واولین مرکز  نیمه مجازی استان و اولین مرکز رشدعلوم انسانی نیز توسط این پارک دراستان ایجاد شده است.

دانشگاه ها باید در حوزه اینترنت ملی ورود جدی داشته باشند  

محمد کاظم رحیمی نژاد معاون دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست گفت : کمیته فناوری اطلاعات با هدف مطالعه رو به رشد فناوری اطلاعات شکل گرفت و این کمیته۹۰درصد خدمات علمی و آموزشی  دانشگاه ها را با زیر ساختهای علمی و فناوری انجام می دهد.

رحیمی نژاد  تصریح کرد : دانشگاه ها باید در حوزه اینترنت ملی ورود جدی داشته باشند و اولین قدم مراکز علمی درحوزه اطلاعات اشتراک گذاری اطلاعات منابع  در سطح دانشگاه های استان ست و این کاردر قالب ایجاد یک شبکه اطاعاتی در دسترس دیگر مراکزآموزشی به این اطلاعات است.

 این مقام مسئول خاطر نشان ساخت: خلایی که هم اکنون دردانشگاه ها وجود دارد این است که عدم توجه به شبکه های اجتماعی داخلی بوده و دانشگا ها باید دراین حوزه ورود جدی داشته باشند و دیگر اینکه این شبکه ها باید با هدف توسعه ای و با رویکرد دینی و اسلامی  و ملی دست به تولید محتوا بزنند.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.