دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱

معاون پرورشی آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگوبا قدس آنلاین:

بخشنامه های دست و پا گیر و غیر ضرور حذف شد

مسعود حیدری معینی

مدارس

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: به دلیل وجود انبوهی از بخشنامه ها و گزارش کارهایی که به طور معمول همه ساله از معاونین و مربیان پرورشی در مدارس خواسته می شد،عملا به جای این که بیشتر در خدمت دانش آموزان و تعامل با آن ها باشند بیشترین وقت خود را صرف پاسخ دادن به این بخشنامه ها و گزارشات می کردند که شاید خیلی از این ها حتی بررسی نمی شد.

علیرضا مالک اشرفی در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به حذف بخشنامه های دست و پا گیروغیر ضرور اظهار داشت:با نهضت حذف کاغذ بازی  و جایگزینی گزارش ها  به صورت تصویری،سی دی و دی وی دی ، مربی و مشاور مدرسه وقت بیشتری پیدا کرده تا پای درد دل دانش آموز بنشیند و مشکل او را حل کند چون این کار اثر گذاری بیشتری خواهد داشت .

وی افزود:متاسفانه در اینجا مشکلی وجود دارد و آن هم اینست که ما در اداره کل آموزش و پرورش دومعاونت تحت عنوان پرورشی و معاونت تربیت بدنی داریم اما در مناطق مختلف آموزش و پرورش ما فقط یک معاونت داریم و وقتی بخشنامه ها به مدارس می رسد تمام این فشار فقط به دوش معاون یا مربی پرورشی است که باید پاسخگوی تمام موارد زیر از جمله حوزه معاونت پرورشی،اداره امور تربیتی،اداره قرآن عترت نماز،اداره فرهنگی هنری،ضمن این که مکاتبات اداره مشاوره را نیز باید پاسخ دهد و در ضمن آن سازمان دانش آموزی،بسیج دانش آموزی،هلال احمررا دردل مدرسه پاسخ بدهد،بعد از این نوبت بخش عفاف و حجاب است که معاون پرورشی باید مکاتبه داشته باشد،اموربانوان،آسیب های اجتماعی و خیلی از مواقع نامه های حوزه بهداشت و انجمن اولیا و مربیان را معاون یا مربی پرورشی باید پاسخگو باشد.

علیرضا مالک اشرفی افزود:نهضت حذف کاغذ بازی باید در آموزش و پرورش کلید بخورد و قسمت های مختلف باید به یک وحدت رویه برسند تا بار اضافی از روی دوش مربیان و معاونین آموزشی و سایر قسمت های آموزشی و پرورشی برداشته شود تا همه عوامل بتوانند بیشترین وقت خود را در ارتباط موثر و مستقیم با دانش آموزان صرف کنند،در نتیجه شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در ارتباط با دانش آموزان خواهیم بود.

مالک اشرفی گفت: ما باید تعریفی دقیق از دانش آموز در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم تا بتوانیم بگوییم توانسته ایم چنین دانش آموزی تربیت کنیم یا خیر.آیا تابه حال کسی تعریف عینی تری از سند تحول برای ما ارایه داده است؟ اول باید تراز را تعریف کنیم دوم این که ما بتوانیم دانش آموز تراز جمهوری اسلامی را مطابق با آن تعریف کنیم یعنی بدانیم که این دانش آموز باید چه ویژگی هایی داشته باشد و دیگر آن که نقشه راه را به آموزش و پرورش بدهیم و از آن بخواهیم بر اساس این نقشه راه حرکت کند.آیا کسانی که در حوزه سند تحول کار می کنند خودشان توجیه سند تحول هستند؟ واقعیت اینست که بیش از ان که بخواهیم به سند تحول عامل باشیم فقط حرفش را زده ایم ولی این موارد باعث نمی شود که ما بگوییم دانش آموزی در تراز جمهوری اسلامی نداشته ایم امثال شهید حججی حیات طیبه را خیلی جلوتر از ما رفته اند .ولی هنوز برای خودم سوال است که تراز جمهوری اسلامی را چگونه تعریف کنم و اگر بخواهم بگویم همه دانش آموزان ما در تراز جمهوری اسلامی رفته اند خیر چنین اتفاقی نیفتاده است.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: دانش آموز در هر روز فقط شش ساعت در اختیار ما است و هیجده ساعت دیگر را خانواده ،جامعه،برنامه های شبکه های مجازی،برنامه های تلوزیونی و دیگر عوامل تاثیر گذار هستندوهمه دست به دست هم می دهند تا یک دانش آموز تحویل جامعه شود.ضمن این که شش ساعتی که دانش آموز در اختیار ما است اغلب تحت تاثیر آموزش است در حالیکه باید تحت تاثیر مسایل پرورشی باشند.

وی اظهار کرد:مانمی توانیم دانش آموز را تربیت کنیم بلکه دانش آموز تربیت می شود باوجود این که گفته شد کتاب های کمک کمک آموزشی،آزمون ها،حذف شود ولی نشد،گفته شده که دو ساعت برنامه ویژه مدارس اجرا شود ولی واقعا اجرا نمی شود اگر ما می خواهیم واقعا در آموزش و پرورش فعالیت های تقویتی را گسترش دهیم راهش اینست که از آموزش زدگی خارج شویم یعنی دانش آموزان را به اردو ببریم فعالیت های پرورشی را اهمیت بدهیم کمی بر اساس ذائقه دانش آموزان عمل کنیم و یک تعلیم و تربیت مشارکتی و تیمی در مدارس داشته باشیم یعنی مدیران ،معاونین و عوامل اجرایی مدرسه هم در بحث تعلیم و تربیت به طور مستقیم ورود پیدا کنند آنگاه می توانیم بگوییم گام کوچکی برداشته ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.