یک مقام ارشد آمریکایی گفت واشنگتن متعهد است نیروهای نظامی خود را برای پایان دادن به جنگ هفده ساله افغانستان از این کشور خارج کند.

وعده‌ای آمریکایی با موضوع خروج از افغانستان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین،  ­خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت یک مقام ارشد آمریکایی درباره گفتگوهای شش روزه صلح میان واشنگتن و طالبان اعلام کرد آمریکا متعهد است نیروهای نظامی خود را برای پایان دادن به جنگ هفده ساله افغانستان از این کشور خارج کند.

این مقام آمریکایی که خواست هویتش فاش نشود از «پیشرفت‌های قابل توجه» در گفتگوهای هفته اخیر با طالبان در قطر در ارتباط با خروج نیروهای نظامی خارجی خبر داد ولی در عین حال تاکید کرد لازم است مذاکرات بیشتری در مورد آتش‌بس و زمانبندی آن انجام شود.

این مقام آمریکایی در کابل، پایتخت افغانستان، گفت: «البته که ما در پی حضور نظامی دائمی در افغانستان نیستیم. هدف ما این است که صلح را در افغانستان برقرار کنیم و مایل به شکل‌گیری مشارکتی هستیم که دو کشور متعهد به آن باشند و از طرفی می‌خواهیم یک میراث خوب از خود بر جای بگذاریم.»

وی البته بر احتمال خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بدون هرگونه توافق آتش‌بس نیز تاکید کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه به گفته این مقام آمریکایی، طالبان خواستار خروج کامل نیروهای نظامی خارجی پیش از امضای هرگونه توافق آتش‌بس شده است، این مسئله در دور بعدی گفتگوهای دو طرف در بیست و پنجم فوریه دردسرساز خواهد بود.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان روز دوشنبه در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: پیش‌نویس چارچوبی که مورد توافق دو طرف است تهیه شده، اما هنوز باید کارهای بیشتری روی آن انجام شود.

خلیل‌زاد در مصاحبه با نیویورک تایمز در کابل گفت: «ما پیش‌نویسی داریم که پیش از تبدیل شدن به یک توافق باید روی جزئیات آن بیشتر کار کنیم. طالبان در کمال رضایت ما متعهد شده‌اند اقدامات لازم را برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پایگاهی برای گروه‌ها و اقدامات تروریستی انجام دهند.»

پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا روز دوشنبه گفت: گفتگوهای صلح با طالبان وی را امیدوار کرده است، اما در عین حال تاکید کرد که هنوز از وی درخواست نشده است طرح خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا را برای پایان دادن به جنگ هفده ساله افغانستان ارائه کند.

مقامات آمریکایی در ماه دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کردند دونالد ترامپ تصمیم دارد بیش از پنج هزار نفر از چهارده هزار نظامی آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.