سخنگوی وزارت خارجه گفت: مطالبی که برخی به عنوان مذاکرات درباره مسئله موشکی ایران با فرانسه مطرح می‌کنند، کذب محض است.

طرح مسئله مذاکرات موشکی ایران با فرانسه کذب محض است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، هرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی مبنی بر بر انجام مذاکرات موشکی بین فرانسه و ایران گفت: پاسخ من به این سوال منفی است و مطالبی که برخی به عنوان مذاکرات درباره مسئله موشکی ایران با فرانسه و یا دیگر کشورها مطرح می‌کنند، کذب محض و نادرست بوده و من این سخنان را کاملا تکذیب می‌کنم.

وی افزود: ما با کشورهای متعددی در منطقه و کشورهای اطراف خود، کشورهای اروپایی و دیگر شرکای خود در جهان براساس روال متعارف و نوع روابطی که داریم، نشست‌ها و گفتگوهای سیاسی و به صورت ادواری و منظم و مستمر و به نوبت در هر پایتخت برگزار می‌کنیم. در واقع روند روابط و موضوعات مورد علاقه کشورمان و کشور مقابل را در حوزه مسائل دوجانبه اعم از اقتصادی، سیاسی و دیگر حوزه‌ها را بررسی می‌کنیم و برای چگونگی پیشبرد بهتر کارها برنامه‌ریزی می‌کنیم که در چه مواردی اشتراک بیشتر و در چه مواردی ممکن است افتراقی وجود داشته باشد و یا اگر کاری براساس توافقات قبلی به سامان نرسیده باشد از این طریق می‌توانیم آن را به نتیجه برسانیم.


قاسمی ادامه داد: این مذاکرات را به صورت مذاکرات سیاسی و کلان با سایر کشورهای جهان نیز داریم و در مورد مسائلی موشکی قطعاً مذاکره خاصی نه با فرانسه و نه با دیگر کشورها نداشتیم. شاید منظور وزیر خارجه فرانسه همان گفتگوهای سیاسی است که ما هر ۶ ماه یکبار به صورت مرتب در سطح معاون وزیر در تهران و پاریس برگزار می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره محور این گفتگوها خاطرنشان کرد: این گفتگوها راجع به همه موضوعات جهانی، بین المللی و مسائل دوجانبه نقطه نظرات دیگران را می‌شنویم و نقطه نظرات خود را برای شفاف‌سازی و مسئله‌ای که می‌تواند به درک متقابل بیشتر کمک کند، مطرح می کنیم.   ولی اگر منظور از این مذاکرات، نشست‌ها و مذاکرات سیاسی مسائل موشکی بوده این موضوع کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: تمام کشورهایی که ما با آن‌ها ارتباط داریم و با آن‌ها مذاکره می‌کنیم و یا حتی هیچ رابطه دیپلماتیکی با آنها نداریم، از مواضع کلان جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف آگاه هستند که برخی از این مواضع روشن و تغییر ناپذیر هستند. مانند مسئله موشکی که بخشی از مواضع کلی نظام است و ما بارها نوع نگاه خود به این مسئله را اعلام کرده‌ایم.

قاسمی درباره مسائل موشکی و مذاکرات در این باره تصریح کرد: مسئله موشکی از مسائل داخلی کشور بوده و بر سر آن با هیچ کسی مذاکره نخواهیم کرد. سیاست‌های داخلی کشور در داخل کشور تعیین شده و براساس این سیاست‌ها عمل می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سیاست‌های دفاعی کشور تاکید کرد: سیاست‌های دفاعی ما بازدارنده بوده و نگاه ما به منطقه، همواره نگاهی توام با تثبیت امنیت، ثبات و توسعه اقتصادی  بوده است. تجارب گذشته هم به ما آموخته که باید بتوانیم در شرایط لازم از مردم، سرزمین و منافع خود دفاع کنیم و باقی کشورها نیز از این سیاست‌ها آگاه هستند؛ البته ممکن است برخی سخنان از روی شیطنت بیان شود که از سر دوستی و درک نیست، در حالیکه مواضع ما کاملا روشن است.


وی افزود:  مواضع موشکی ما هیچ تفاوت و تناقضی با قطعنامه‌های سازمان ملل نداشته و همچنین هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برخی اوقات مقامات آمریکایی به آن اشاره می‌کنند، ندارد. در این قطعنامه هیچ بحثی درباره ممنوعیت کار موشکی و دفاعی ایران مطرح نشده است و مطالبی بی ربطی که بیان ‌می شود بیشتر با هدف ایجاد جنگ روانی و یک نوع ایران هراسی و ایران ستیزی است.  

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.