سیاوش اسعدی گفت: آدمهای فیلم های من تخیلی نیستند حتی تعدادشان هم کم نیست آنها خیلی ملموس هستند.

نگاهی به آثار "مسعود کیمیایی" نداشته و ندارم/ آدم‌های فیلم‌های من "تخیلی" نیستند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: «درخونگاه» فیلمی به کارگردانی سیاوش اسعدی، نویسندگی نیما نادری و سیاوش اسعدی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور محصول سال ۱۳۹۶ است.

این فیلم سینمایی که به دلیل کامل‌نبودن از حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۶باز مانده بود، امسال متقاضی حضور در بزرگترین رویداد سینمایی کشور است.

درخونگاه، ژانری اجتماعی دارد و داستان آن در اوایل دهه ۷۰ رخ می‌دهد. به انگیزه اکران این فیلم در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد با سیاوش اسعدی کارگردان این اثر به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

*در تیتراژ درخونگاه را به مسعود کیمیایی تقدیم کردید چرا؟ آیا در ساخت این فیلم به آثار کیمیایی توجه داشته اید؟

**هر چند باورم نسبت به دنیا اطرافم در این فیلم نسبت به گذشته خیلی گسترده تر شده است اما این فیلم هم در ادامه و مسیر ساخت فیلمهای قبلی ام "جیب بر خیابان جنوبی" و "در حوالی اتوبان" ساخته شده است و به لحاظ سلیقه هیچ فرقی با آثار قبلی ام ندارد.

من نگاهی به آثار مسعود کیمیایی نداشته و ندارم هر چند بین ما دو نفر یک سلیقه مشترک، درک مشترکی نسبت به یک طبقه اجتماعی، نوع فرهنگ و مناسبات و یک نوع بافت و معماری شهری خاصی وجود دارد که این موارد است که من احساس می کنم ما دو نفر به زندگی به گونه دیگری نگاه می کنیم و مجموع این ها باعث هم سلیقگی ما شده است و البته نا گفته نماند که همه این موارد باعث یک تعلق خاطر عجیبی هم بین ما نسبت به یکدیگرشده است.

به این دلیل است که من در تیتراژ، کارم را به ایشان تقدیم کردم و اگر اثر قبلی من را دیده باشید، تیتراژ فیلمم را مسعود کیمیایی گفته بود.

*فکر می کنید این آدمهای فیلم شما هنوز هم وجود خارجی داشته باشند؟ چون برخی از منتقدان معتقدند که داستان گویی شما بشدت فانتزی است.

**صد در صد. آدمهای فیلم های من تخیلی نیستند حتی تعدادشان هم کم نیست آنها خیلی ملموس هستند بگذارید مثالی بزنم آیا مگر از قبیل قیصر چند نفر در یک محله هستند؟ یک نفر؛ شاید هم اصلا این آدم ها ساخته ذهن باشد ولی کاراکتری های قابل باوری هستند.

نه موافق این حرف نیستم چون اگر این آدمها ما به ازای بیرونی نمی داشتند من هیچگاه سراغشان نمی رفتم. شاید همه این حرفهای برای این است که قهرمان اصولا نادر است اگر قرار بود قهرمانها اینقدر واقعی باشند که ما بتوانیم مرتب آنها را ببینم و به آنها دسترسی داشته باشیم که دیگر قهرمان نبودند.

*در دو اثر قبلیتان از حضور نورا هاشمی(همسرتان) بهره برده اید چرا در فیلم سینمایی درخونگاه حضوری ندارد؟

**اول اینکه در حال حاضر درگیر امورات فرزند کوچکمان است دیگر اینکه شخصیت های فیلم جدیدم با ایشان همخوانی نداشت همین.

*درخونگاه چه ویژگی خاصی دارد و با آثار قبلیتان چه تفاوت هایی دارد؟

**ویژگی این فیلم جهانی است که در آن وجود دارد و نوع قصه گویی و روایت داستان است و از همه مهمتر مساله ای است که مطرح می کند مساله ای که مال همه ما است. به این خاطر که زمانی که مشغول نوشتن فیلمنامه شدم متوجه شدم که این مساله یک دغدغه اجتماعی است که الان به یک دغدغه شخصی تبدیل شده است و به نظر من ساخت این فیلم یک ضرورت بود.

*چگونه به این لیست بازیگران رسیدید؟

**چون همه این بازیگران فاکتورهای لازم برای شخصیت های درخونگاه را داشتند. از نگاه، شکل ظاهری، صدا، نگاه و ...بگیرید تا درک بازیگری. که این موارد است که بازیگری را برای ارائه فلان نقش انتخاب می کند.

بازیگر باید بتواند آن پرسوناژ را بر روی پرده سینما راه ببرد و زنده کند؛ نکته ای که در انتخاب بازیگران این فیلم برایم حائز اهمیت بود این بود که هیچ کدام از این بازیگران در هیچ اثر دیگری این نقش را بازی نکرده باشند مثل امین حیایی جوانی که تازه از ژاپن برگشته است؛ او تاکنون در هیچ فیلمی این قهرمان خاص با این دیالوگ نویسی خاص را بازی نکرده است و این موارد است که هم نقش را برای خود امین و هم برای مخاطب جذاب می کند.

*این فیلم قرار بود در جشنواره سی و ششم حضور داشته باشد ولی به ناگاه از لیست بیرون گذاشته شد. چرا؟

**۲۳ دی ماه سال قبل ما تازه فیلمبرداریمان تمام شد و مطمئنا کار به جشنواره نمی رسید و این اقدام برای حضور در جشنواره از سمت ما اشتباه بود چون ما برای ارائه فیلم به زمان نیاز داشتیم، مراحل فنی کار ۶ ماه زمان برد تا امسال که شست و رفته ارائه شد.

*چه پیش بینی برای این فیلم دارید؟

**به نظرم اتفاق خوبی برای فیلم می افتد و بازخوردهای خوبی خواهم دید و به نظرم کسی که سینما را دوست داشته باشد حتما با این فیلم ارتباط برقرار خواهد کرد؛ بخصوص مردم و البته کارشناسان سینما، حتما فیلم را می پسندند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.