مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: آثار تاریخی متعدد باعث می‌شود که مسافر وگردشگر در مقصد بیشتر بماند تا بتواند از همه‌ی آثار دیدن کند.

آثار تاریخی متعدد سبب ماندگاری مسافر می‌شود
به گزارش قدس آنلاین ؛ ابوالفضل مکرمی‌فر، در خصوص برنامه‌های میراث فرهنگی استان برای افزایش تکرار سفر به مشهد اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی توزیع سفر در خراسان هستیم. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که تقریبا 100 هزار اثر تاریخی در استان وجود دارد که هنوز به طور کامل مورد شناسایی و بررسی قرار نگرفته است.
وی افزود: اکنون 1560 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و نزدیک به دوهزار اثر هم بررسی شده است که در سراسر استان پخش شده‌اند و منحصر به مشهدنمی‌شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی کنیم تا زائر و مسافری که به مشهد می‌آید پس از زیارت از محورهای تاریخی در سطح استان هم دیدن کند، مانند اتفاقی که در دیگر استان‌های کشور هم رخ می‌دهد به طور مثال زمانی که به تبریز سفر می‌کنیم از کندوان هم دیدن می‌کنیم.
ابوالفضل مکرمی‌فر مطرح کرد: ما در شهر گناباد سه اثر ثبت جهانی و در استان بوم‌گردی‌های متعدد، مجموعه‌های تاریخی، آرامگاه‌ها، شعرا، مفاخر و مشاهیر زیادی داریم که می‌توان از آن‌ها برای ماندگاری مسافر استفاده کرد.
وی اضافه کرد: همچنین بافت‌های تاریخی ارزشمندی چه غرب، چه شرق و چه جنوب خراسان در اختیار داریم که بی‌نظیر و وصف ناپذیر هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: علاوه بر بافت‌های تاریخی، طبیعت خراسان هم می‌تواند در ماندگاری مسافر در این استان موثر باشد چرا که مسیرهای زیبایی داریم مخصوصا در شمال خراسان که می‌تواند زیبایی‌های دو چندانی را به مسافر نشان دهد. 
ابولفضل مکرمی‌فر ابراز کرد: غیر از موارد گفته شده آیین‌ها، مراسم، سنت‌ها و پوشاکی که در این استان وجود دارد می‌تواند موجبات ماندگاری ماسفر در این استان را فراهم کند.   
وی مطرح کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم که بتوانیم مسافر و زائر را پس از زیارت به سمت مجموعه‌ها و آثار تاریخی موجود در استان سوق دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: تورهای فراوانی را تشویق کردیم که بازدید از بوم‌گردی‌ها را در اولویت قرار دهند برای مثال بوم‌گردی‌ها در برج رادکان چناران گسترش پیدا کرده است. خانه‌های تاریخی و غذاهای سنتی که این مناطقبوم‌گردی به ماسفران ارائه می‌کنند باعث استقبال از بوم‌گردی‌ها شده است.
ابوالفضل مکرمی‌فر ادامه داد: ما در حال گسترش اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی‌هستیم. در حال حاضر چیزی حدود 32 بوم‌گردی داریم، حدود هشت بوم‌گردی در حال افتتاح است، سه بوم گردی در مرحله‌ی نهایی قرار دارد و 118 بوم‌گردی مجوزهای لازم و موافقت‌نامه اصولی را دریافت‌کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سفر در محور جنوب «قنات جانی گناباد»، محور کلات، محور درگز رو به افزایش است؛ سفر به محور مجموعه جامی تایباد به خصوص مجموعه آسباد نشتیفان گسترش پیدا کرده است و تورهای زیادی به آن‌جا سفر می‌کنند بیشتر اروپایی هستند و تورهایی که به سمت نیشابور و کلات سفر می‌کنند بیشتر داخلی است.
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مدعی شد: به عقیده‌ من ظرفیت‌های خراسان برای اهالی این استان ناشناخته باقی ‌مانده است؛ در تلاش هستیم با اطلاع‌رسانی که از سال آینده شروع خواهد شد این ظرفیت‌های تاریخی، معنوی، طبیعی، ملموس و ناملموس را برای اهالی این استان معرفی کنیم که این جاذبه‌ها موجبات افزایش ماندگاری مسافران را فراهم کند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.