نایب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان از راه‌اندازی مجدد پرواز مشهد به تاجیکستان از 25 بهمن ماه سال جاری خبرداد.

راه‌اندازی مجدد پرواز مشهد به تاجیکستان از 25 بهمن ماه سال جاری
 
به گزارش قدس آنلاین ، عبدالرضا محمدی صبح امروز در اولین نشست خبری اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه 4 ماه است که شرکت هواپیمایی آسمان پروازهای مستقیم مشهد به شهر دوشنبه را قطع کرده است، تاکید کرد: همچنین حدود یک ماه است که شرکت تاجیک ایر نیز پروازهای خود را با ایران قطع کرده است.
وی گفت: لذا در این مدت به سمت آسیای میانه هیچگونه پروازی نداشتیم و ما برای رفتن به این کشورها باید از سمت استانبول تعیین مسیر کنیم.
نایب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با بیان اینکه در این اتاق مشترک تصمیم بر آن گرفتیم که با همکاری مسئولان ذی‌ربط این پرواز را فعال کنیم، اضافه کرد: در نهایت موفق شدیم اولین پرواز قشم ایر را در تاریخ 25 بهمن ماه از مشهد به تاجیکستان را راه‌اندازی کنیم. علاوه بر آن برنامه ما این بوده که تا پایان سال پرواز دوم خود را نیز برقرار کنیم.
محمدی در خصوص علت لغو پروازهای شرکت آسمان، تاکید کرد: دلیل عمده این اتفاق مسائل اقتصادی بوده و این شرکت ایرانی و وابسته به تامین اجتماعی بوده در حدود چهار ماه پیش مطرح شد که به دلیل مقرون به صرفه نبودن پرواز؛ خواستار لغو پروازهای خود هستند.
وی اظهار کرد: ما نیز اعلام کردیم که حاضر به این هستیم که پروازها را به صورت چارتر انجام شود و طی مذاکرات به 20 هزار دلار دست پیدا کردیم تا پروازها چارتر شود و مانع لغو آن شویم. در این زمینه حتی حاضر به پرداخت هزینه 25 هزار دلاری بودیم؛ اما با همه این وجود این شرکت‌ قبول نکرد.
نایب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان افزود: در نهایت شرکت تاجیک ایر یک پرواز کوچک کانادایی 50 نفره را خریداری کرد و دو مورد را در تهران و یک مورد را در مشهد قرار داد؛ اما به دلیل تخلف مالی که مدیرعامل این شرکت انجام داده بود، رییس جمهور تاجیکستان در کل پروازهای این کشور به سایر کشورها نیز لغو کرد و در نهایت با ساماندهی جدید این پروازها را راه‌اندازی کرد.
محمدی با بیان اینکه کوچک و یا بزرگی یک کشور اقتصاد آن را تعیین نمی‌کند، بیان کرد: تاجیکستان شاید کشوری کوچک باشد، اما با این وجود تاجیکستان یک رای در سازمان ملل است.
وی ادامه داد: نقش جمهوری اسلامی ایران در صلح تاجیکان به قدری پررنگ بوده که در ذهن و یاد همه مردم و مسئولان این کشور مانده است.
نایب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان عنوان کرد: اما بین دو کشور سوتفاهماتی حاکم شده که این موارد در حال رفع شدن است. اگر این سوء برداشت‌ها رفع شود، یقینا مشکلات ما نیز حل خواهد شد.
محمدی خاطرنشان کرد: یک یادداشت غیر حرفه‌ای می‌تواند روابط بین دو کشور را دچار مشکل کند که باید در این زمینه هوشیار باشیم.
نایب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان افزود: با توجه به بحران‌های اقتصادی جهان، بحران‌ کشور ما دو چندان شده و دلیل آن دشمنی آمریکا با ما بوده که در حال حاضر 50 درصد اقتصاد را در دست دارد.
وی ادامه داد: ما تنها راه برون رفت از این شرایط را صادرات غیرنفتی می‌دانیم، زیرا صادرات نفتی ما مشتریان محدودی دارد و معمولا به دولت‌ها فروخته می‌شود.
نایب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان افزود: صادرات غیرنفتی، به صورت معاملات ما با ملت‌های مختلف انجام می‌گیرد.
محمدی عنوان کرد: تمام توان دولت باید این باشد که از صادرات غیرنفتی حمایت کند تا در سایه آن اقتصاد پویا را رقم بزند، همچنین در کنار آن زمینه افزایش تولید و برون رفت از شرایط تحریم را نیز رقم خواهد زد.
وی با بیان اینکه نگاه ما به نفت به عنوان کالایی است که نیازهای روزمره خود را رفع کنیم، خاطرنشان کرد: در نتیجه سیاست دولت باید این باشد که از صادرات غیرنفتی حمایت کند و مسائل پیمان‌های ارزی را نیز به گونه‌ای حل و فصل کند.
نایب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان بیان کرد: ما در رابطه با اتاق مشترک جلسات مختلفی را برگزار کردیم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم، ما همواره به دنبال اجرایی کردن تصمیمات خود خواهیم بود.
وی در خصوص دادگاه اقتصادی شهر دوشنبه، بیان کرد: ما حدود 500 شرکت ثبت شده در تاجیکستان داریم که این شرکت‌ها باید برنامه کاری خود را به اداره دارایی ارائه کنند و مالیات خود را نیز پرداخت کنند.
نایب رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان ادامه داد: از این تعداد شرکت 50 مورد که در این کشور فعال بوده و مالیات خود را پرداخت می‌کنند، باقی آن‌ها به ایران آمدند و نه تنها شرکت خود را تعطیل نکردند، بلکه مالیات و صورت‌حساب ماهانه خود را نیز پرداخت نمی‌کنند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.