با گذشت بیش ازهشت سال از فعالیت شرکت الیت اما گلایه ها و نارضایتی شهروندان از عملکرد این شرکت تمامی ندارد.

درآمد میلیاردی الیت کجا هزینه می شود/دادستانی به موضوع الیت ورود پیدا کند

به گزارش قدس آنلاین، تقریبا از مرداد سال ۸۹ خطوط آبی رنگی در بسیاری از معابر شهرمشهد خبر از این می داد که طرح جدیدی در راه است . طرحی که بعدا مشخص شد طرح پارک حاشیه ای بود که نشان می داد حریم فعالیت مجری این طرح یعنی  شرکت الیت است و خودروهای متوقف شده در آن سوی خطوط آبی رنگ به ازائ ساعت هایی که توقف می کنند باید هزینه ای را به این شرکت پرداخت کنند.

اما با گذشت بیش ازهشت سال از فعالیت این شرکت در مشهد اما اعتراض ها و گلایه های شهروندان مشهدی به ویژه رانندگان خودروها از شرکت الیت تمامی ندارد که علی رغم اعلام آنها از همان روزهای اول اجرای این طرح اما هنوز این مشکلات پابرجاهستند . از طرفی این شرکت گردش مالی و درآمد قابل توجهی دارد به طوری که بنا به اطلاعات اعلام شده  این شرکت تنها در سال ۹۶، حدود ۲۰ میلیارد تومان درآمد و در سال  ۹۷ پیش بینی  این شرکت این بوده است که تا پایان سال درآمد ۲۳ میلیاردی را کسب کند که تا پایان آذرماه ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن تحقق پیدا کرده است که به زعم شهروندان علی رغم نص صریح قانون که باید این درآمد ها صرف هزینه ساخت پارکینگ شود اما مشخص نیست این درآمدها و گردش مالی آن در کجا هزینه شده است و از دادستانی درخواست دارند که جهت  شفاف سازی به این موضوع ورود پیدا کند. از طرفی برخی معتقد هستند از طرف شورای اسلامی شهر مشهد نیروی انسانی زیادی به این شرکت تحمیل شده و به عنوان حیات خلوتی برای جذب نیرواز طرفی اعضا تبدیل شده است.

*** حساب و کتاب اجرای این طرح شفاف نیست

یکی از شهروندان مشهدی در خیابان احمد آباد مشهد در این باره می گوید: حساب و کتاب اجرای این طرح و کسر هزینه از حساب مشترکان مشخص و شفاف نیست به طوری که  در حال حاضر  قانون رایگان بودن نیم ساعت اول پارک در حاشیه خیابان ها مشخص نیست اجرا می شود یا خیر. از طرفی هزینه های کسر شده از سوی این شرکت به طور دقیق قابل محاسبه نیست و بارها اتفاق افتاده است که از سوی این شرکت پیامک های کسر از حساب صادر شده است که با واقعیت منطبق نبوده است.

جواد اکبری در ادامه می افزاید: هدف از اجرای این طرح این بوده است که از مبالغ دریافت شده از مردم در سطح شهر و مراکز تجاری پر تردد پارکینگ ساخته شود اما پس از گذشت چند سال هنوز مشکل پارکینگ در سطح شهر مشهد بیداد می کند .

وی تصریح می کند: از طرفی  پارکبانان به خاطر افزایش سطح درآمد خودشان و هزینه های شارژ شده در بیشتر خیابان ها به رانندگان فشار وارد می کنند که  شارژ خودشان را افزایش دهند  زیرا در صورتی که دارای حساب منفی در سیستم الیت باشند بدون اطلاع رسانی قبلی، جریمه خواهند شد.

***الیت از طریق درآمد های کسب شده چه تعداد پارکینگ ساخته است؟

شهروند دیگری نیز عقیده دارد امروز مردم اطلاعات لازم را درباره حساب الیت ندارند و برای آنها  شفاف نیست،از طرفی  نیم ساعت اول پارک حاشیه ای رایگان است و طبق قانون باید رایگان محاسبه شود اما مشخص نیست که آیا واقعا رایگان محاسبه می شود یا خیر  و مشخص نیست که سیستم های نظارتی نسبت به این موضوع توجهی دارند یاخیر.

جواد سالاری با  بیان اینکه از دادستانی مشهد تقاضا داریم جهت شفاف سازی به موضوع الیت ورود پیدا کنند، در ادامه می افزاید: با این درآمدها باید برای شهر پارکینگ ساخته شود اکنون مشخص وشفاف نیست که محدود پارکینگ هایی که در شهر توسط شهرداری احداث می شود از محل پول های دریافتی از پارک حاشیه ای الیت است یا از پول هایی است که شهرداری مشهد  به دلیل نداشتن پارکینگ ساختمان ها در کمیسیون ماده  ۱۰۰به عنوان جریمه دریافت می کند زیرا مردم عوارض وهزینه پارک حاشیه ای را پرداخت می کنند وتوقع دارند با این پول ها پارکینگ ساخته شود تا باعث رفاه آنها در سال های آینده شود اما در حقیقت  طی سال های اخیر مردم تغییری در افزایش پارکینگ ها در سطح شهر مشهد مشاهده نکرده اند. 

***درآمدهای میلیاردی الیت کجاهزینه می شود

شهروند دیگری نیز با این انتقاد که هزینه پارک در خیابان های مختلف شهر مشهد متفاوت است اظهار داشت: تابلوهای شهرداری برای موارد تبلیغاتی همه کار انجام می دهند اما چرا این تعرفه های شرکت الیت از طریق این تابلوها و رسانه های دیگر  به صورت مستمردر سطح شهر اطلاع رسانی نمی شود یا پارکبانان از طریق بروشورهایی آنها را به مشترکان اعلام نمی کنند.

جلال صادقی با اشاره به اینکه شهروندان از میزان درآمد الیت و صرف ان برای رفاه حال مردم بی اطلاع هستند،  افزود: اگر شهرداری توان مدیریت این کار را ندارد باید از همکاری بخش خصوصی استفاده کند نه اینکه دائم جنگ اعصاب برای مردم درست کند. اینکه مسئولان گفته‌اند درآمد حاصل از این طرح هم برای ساخت پارکینگ کافی نیست به نظرم دروغ می گویند چون این شرکت درآمدهای میلیاردی دارد ، چون تنها از خود من در طول هفته بالغ بر ۳۰هزار تومان به صورت درست یا نادرست هزینه کسر می شود.

 وی تصریح می کند:  ترافیک جز جدایی‌ناپذیر همه شهرهای کشور و به خصوص شهرهای با جمعیت بالا همچون مشهد شده است که نیاز می باشد  این ترافیک از طریق ساختن پارکینگ های متعدد باز مهندسی شود. از طرفی پارکینگ های طبقاتی که با هزینه های گزاف در سطح شهر ساخته می شوند به دلایلی نامعلوم همچون عدم ارزیابی نادرست و استفاده از وسایل فرسوده بعد از مدتی تعطیل شده و از ارائه خدمات به شهروندان اجتناب می کنند.

***الیت مجری قانون مجلس و شورا است

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت مشهد نیز در گفتگو با قدس آنلاین  معتقد است که الیت مجری قانون مجلس و شورا است .

محمد مهدی اسدی در ادامه اظهار داشت: توقف های طولانی در محورهای تحت پوشش الیت بسیار کاهش داشته است و در شرایط فعلی در حدود ۷۵ درصد از شهروندان توقف های کمتر از نیم ساعت در پارک های حاشیه ای شهر مشهد دارند.

وی در خصوص گلایه های شهروندان مبنی بر عدم اجرای رایگان بودن توقف در نیم ساعت اول و شفاف نبودن حساب ها  نیز تصریح کرد: ۳۲۰پارکبان در ۱۰۹ معبر شهر مشهد با حقوق قانون کار مشغول فعالیت هستند که به طور میانگین هر کدام از آنها باید بالغ بر ۷۰ فضای پارک را روزانه مدیریت کنند که همه آنها مجهز به دستگاه های هوشمند جی پی اس هستند و پلاک های خودروهای پارک شده را ثبت می کنند. از طرفی توقف های تا ۳۰ دقیقه برای شهروندان رایگان است اما به محض اینکه توقف وارد دقیقه ۳۱ شود هزینه یک ساعت و در صورتی که وارد دقیقه ۶۱ شود هزینه ۹۰ دقیقه از حساب مشتریان کسر خواهد شد که این قانون مجلس مصوب سال ۸۹ است و الیت تنها اجرا کننده است.

***پیش بینی درآمد ۲۵ میلیارد تومانی  برای شرکت الیت در سال ۹۸

اسدی  با بیان اینکه سال ۹۶ شرکت الیت زیان ده بوده است ،افزود: در امد شرکت الیت به حساب شهرداری و سپس به خزانه دولت واریز می شود که مجددا به حساب شهرداری برگشت داده می شود ، از طرفی سال گذشته شرکت الیت بودجه مستقلی نداشته و بیشتر هزینه های آن صرف نیروی انسانی شده است اما برای سال آینده بودجه مستقلی خواهد داشت و در بودجه سال آینده شهرداری پیشنهاد درآمد  ۲۵ میلیارد تومانی  برای این شرکت صورت گرفته است .

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ پارکینگ مکانیزه ای در شهر مشهد ساخته نشده است و شهرداری بابت این موضوع در حال حاضر برنامه خاصی ندارد ، ادامه داد: یکی از وظایف دیگر شرکت الیت نگهداری از پارکینگ های مکانیزه است که هزینه بسیار زیادی دارد و از طرفی به خاطر اینکه جانمایی اغلب این پارکینگ ها به درستی صورت نگرفته است و تکنولوژی درستی نیز درباره انها وارد نشده است از حیث ایمنی نیز شرایط مناسبی نداشتند که باعث شد برخی از آنها بعد از مدتی تعطیل شوند و با وجود تعطیلی هزینه های نگهداری انها باید پرداخت شود از این رو تصمیم گرفته شده است که تعدادی از انها همچون پارکینگ مکانیزه مصلی و باغ ملی جمع آوری شوند.  

اسدی با بیان اینکه از زمان مدیریت من در این شرکت پورسانت برای پارکبان ها وجود ندارد ،اظهار داشت: پارکبان ها حق هیچ گونه فشاری به شهروندان جهت افزایش شارژ ندارند و صرفا می توانند جهت افزایش شارژ به شهروندان پیشنهاد ارائه کنند اما نباید آنها را مجبور نمایند . از طرفی  شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند از شیوه های مختلف همچون تلفن ۱۳۷، سایت شرکت الیت و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۳۰۰۰شکایات، انتقادات و پینهادات خودشان را ارائه کنند که در طول سال جاری بالغ بر ۳هزار پیام از سوی شهروندان به روش های مختلف به این شرکت ارسال شده است و تعدادی از انها نیز در مراجعه حضوری به این شرکت موارد را مطرح کرده اند که در موردی همچون توقف در مکان های ممنوع همچون ایستگاه های اتوبوس که اعلام هزینه ان بر عهده شرکت الیت نیست و باید راهنمایی و رانندگی نسبت به جریمه انها اقدام کند حق با شهروندان بود و مبالغ به حساب های انها برگشت داده شد.

*** درآمدهای الیت عمدتا صرف نیروی انسانی می شود

اما عضو شورای شهر مشهد نیز در این باره به قدس آنلاین گفت: الیت تاکنون شرکتی زیان ده بوده است و درآمدهای آن عمدتا صرف نیروی انسانی می شود.

محمد هادی مهدی نیا در ادامه تصریح کرد: از طرفی طبق قانون اگر این شرکت درآمد خالصی داشته باشد باید صرف ایجاد و نگهداری پارکینگ ها در سطح شهر شود که چون زیان ده بوده است طبیعتا درآمدی بابت انجام این کار وجود نداشته است.

وی افزود: علی رغم اینکه ماموریت الیت این است که از طریق هوشمند سازی فضاهای پارک حاشیه ای در سطح شهر را مدیریت کند اما این صرفا یک شعار بوده است و امروز از طریق نیروی انسانی که هزینه های کلانی دارد این فعالیت در حال انجام شدن است . از طرفی سال قبلی پیشنهادی از سوی من در شورا مطرح شد که هزینه های نیروی انسانی در این شرکت کاهش داده شود و سهم هوشمند سازی با بهره گیری از تجربه های موفق برخی کشورها در این زمینه افزایش داده شود که با مخالفت برخی از اعضای به بهانه اینکه این تصمیم تبعات اجتماعی در جامعه دارد مورد موافقت صورت نگرفت.

مهدی نیا با اشاره به اینکه از طریق هوشمند سازی بسیاری از خطاهای انسانی را نیز می توان کاهش داد ، تصریح کرد: در صورتی که به صورت پلکانی سهم هوشمند سازی در اجرای الیت افزایش پیدا نکند این شرکت تا سال های طولانی زیان ده خواهد بود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.