مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به ارائه خدمات مراقبتی مادر و نوزاد در ۷۰۰ بیمارستان گفت: در حال حاضر ۲۸۰۰ تخت، آماده خدمت رسانی به نوزادان در معرض خطر در سطح کشور است.

از ارائه خدمات مراقبتی مادر و نوزاد در ۷۰۰ بیمارستان تا اجرای سیاست‌های جمعیتی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، در ارتباط با دستاوردهای انقلاب درحوزه دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس اظهارداشت:روند کاهش مرگ نوزادان، از تولد تا یک ماهگی، از ۴۰ در هزار تولد زنده در سال۵۷ به حدود ۱۹ در هزار تولد زنده در سال ۷۲ ،حدود ۱۸.۵ در هزار تولد زنده در سال  ۷۹ ،حدود ۱۴ در هزار تولد زنده در سال ۹۰ و حدود ۱۱ در هزار تولد زنده در سال ۱۳۹۱  رسیده است و در حال حاضر مطابق با اخرین آمار سازمان جهانی بهداشت ۹.۱در هزار تولد زنده است.

وی افزود:تعداد بیمارستان‌ها از ۳۸۷ عدد در سال ۱۳۵۷ به ۷۶۵ واحد در سال ۱۳۸۱ رسیده است که در حال حاضر نزدیک به ۷۰۰ بیمارستان  خدمات مراقبتی مادر ونوزاد را ارائه می­‌دهند همچنین وجود بخش‌­های تخصصی و فوق تخصصی مناسب در شهرهای بزرگ به عنوان مثال  بخش مراقبت ویژه نوزادان در سال ۵۷ بسیار محدود بود اما تا سال ۱۳۹۰به بیش از ۱۰۰بخش  رسیده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ بخش مراقبت ویژه نوزادان با قریب به ۲۸۰۰ تخت آماده خدمت رسانی به نوزادان در معرض خطر در سطح کشور است که افزایش ۹۵ درصدی دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی نوزادان، ترویج تغذیه با شیر مادر در سیستم بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۷۰، تدوین بسته خدمت سلامت نظام پایش و ارزشیابی سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس و اجرای مدارس جامعه نگر و برنامه مدارس مروج سلامت از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

برکاتی در مورد مهمترین اقدامات جمعیتی بعد از ابلاغ سیاست­‌های کلی جمعیت مقام معظم رهبری گفت: سرشماری سال­‌های نخست پس از انقلاب (سال ۱۳۶۵) و رشد شتابان در آن سال­‌ها و مسایل و مشکلات ناشی از آن، مسوولین مملکتی وقت را به فکر چاره­اندیشی انداخت به نحوی که ضرورت کنترل جمعیت و راه‌­اندازی برنامه ­های فعال تنظیم خانواده از هدف‌­های عمده پنجساله اول توسعه کشور بود که در برنامه پنج ساله دوم و سوم نیز به قوت خویش باقی ماند.

وی خاطرنشان کرد: استمرار و گسترش همه جانبه برنامه مراقبت­‌های ادغام یافته سالمندی و برنامه آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی، برنامه­ ریزی و هماهنگی و ثبت اطلاعات پرونده الکترونیک خانوار در گروه سنی سالمند و همکاری در تدوین و تصویب سند ملی سالمندان از دیگر برنامه‌ها به شمار می‌رود.برکاتی با اشاره به اجرای نظام مراقبت پیشگیری از رفتارهای پرخطر هم در جوانان هم نوجوانان‌گفت: غربالگری اتباع خارجی در برنامه نوجوانان، تدوین شناسنامه سلامت دانش آموز،ارائه آموزش‌­هایی منطبق بر پروتکل های وزارت بهداشت در همه مراکز بهداشتی و درمانی و سایر سازمان‌­ها به سالمندان و مراقبین سالمند از دیگر اقدامات بوده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس افزود: نکته حائز اهمیت آن است که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بنا به رسالت و وظایف ذاتی خود با رویکرد حفظ و ارتقای سلامت مادر و کودک و در نهایت خانواده و جامعه و کاهش بارداری­های برنامه ریزی نشده و پرخطر را مد نظر قرار داده و به منظور ارتقای کیفیت خدمات و انتخاب ازادانه و آگاهانه خانواده  ها فرایند مشاوره را در کلیه سطوح ارایه خدمت جاری کرد.

وی گفت: تاثیر عوامل مختلف اجتماعی فرهنگی و... منجر به کاهش نرخ باروری کلی شد به طوری‌که در سر شماری سال ۱۳۸۵ نرخ باروری کلی به ۱.۹۵ و در سر شماری سال ۱۳۹۰ این رقم به ۱.۸ رسید. در این سالها مقام معظم رهبری با منویات خودلزوم تغییر در سیاست های جمعیتی و پیشگیری از پیر شدن و حفظ جوانی جمعیت با مد نظر قرار دادن کارامدی و کیفیت  جمعیت را مورد تاکید قرار داده اند و در اردیبهشت ۱۳۹۳ سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ کرد.

برکاتی اظهارداشت:  با عنایت به اینکه یکی از اهداف راهبردی حوزه بهداشت برنامه ملی طرح تحول افزایش نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت جمعیت است با بازنگری جدی و علمی در سیاست­‌های جمعیتی، ضمــن ایجاد تغییراتی در برنامه­‌های قبلی، رویکردهای جدیدی در راستای سیاست های کلان نظام اتخاذ شد.

برکاتی گفت: برگزاری سمینارهای منطقه­ ای، استانی و ملی برای تبیین سیاست­‌های کلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک، برای مدیران و کارشناسان دانشگاه‌­ها، سیاستگزاران و مدیران استانی و مسئولین جلب مشارکت های مردمی در دانشگاه‌­ها، بازنگری در زمینه راهبردهای ارایه خدمات در راستای ارتقای سلامت مادران و کودکان، فرهنگ سازی در راستای ارتقای نرخ باروری کلی با رویکرد آموزشی از جمله برنامه‌ها در این راستا بوده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.