همزمان با ایام فاطمیه، نشست تخصصی یک‌روزه «شعر فاطمی» به میزبانی «شهرستان ادب» برگزار شد. در این جلسه حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید به ساز و کاری حاکمیتی برای حمایت از شاعران برسیم.

قمی: باید به ساز و کار حاکمیتی برای حمایت از شاعران برسیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، همزمان با ایام فاطمیه، نشست تخصصی یک‌روزه «شعر فاطمی» به میزبانی «شهرستان ادب» برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه، شاعران جوان آیینی از سراسر کشور حضور داشتند و به بحث و گفتگو درباره شعر و نوحه‌سرایی فاطمی اعم از مدح و مرثیه و ملزومات آن پرداختند.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، در این نشست توضیحاتی درباره هیئات مذهبی ارائه داد و برلزوم شناخت شاعران اهل‌بیت از زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) و داشتن تحلیل از منش آن حضرت تأکید کرد و افزود: تولید محتوای اشعار، به طور مستقیم وظیفه سازمان‌هایی مانند تبلیغات اسلامی یا به طور کلی حاکمیت نیست. بلکه سخن فاخر را باید اندیشمندان جامعه پدید آورند.

وی درباره نقش سازمان تحت مسئولیت خود اظهار داشت: سازمان‌هایی مانند تبلیغات اسلامی البته وظیفه واسط میان شاعر و اندیشمند را می‌توانند ایفا کنند، مثلاً در قالب برگزاری همین جلسه‌ای که امروز شاهدش هستیم. از این طریق شاعران با اندیشمندانی مرتبط می‌شوند که حرفی قابل‌اعتنا برای گفتن دارند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: متونی مانند نهج‌البلاغه نیز منبعی سرشار برای شاعران است و پر از حرف‌های درخشانی است که با مطالعه آن‌ها می‌توانید آثاری درخشان و جذاب بیافرینید.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی، درباره هیئت‌های مذهبی و حمایت از آن‌ها گفت: صد هزار هیئت ثبت‌شده داریم، هیئت‌های زیادی هم داریم که اصلاً ثبت نشده‌اند. شعر فاخر نوحه‌ها هم باید در میان معیارهای سازمان تبلیغات برای حمایت از هیئت‌ها وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام قمی تصریح کرد: شاعری مانند محمدعلی مجاهدی از سازمان تبلیغات هم «سازمان تبلیغات‌تر» هستند چون تبلیغ اسلام را امثال ایشان انجام می‌دهند. باید به ساز و کاری حاکمیتی برای حمایت از این شاعران برسیم.

در ادامه ایشان به انتقادات صریح شاعران جوان درباره عملکرد و انتظارات از سازمان تبلیغات اسلامی با حوصله پاسخ گفت و از شاعران جوان برای یافتن شیوه صحیح حمایت سازمان از شاعران و هنرمندان درخواست نظر کرد.

در نشست شعر فاطمی، همچنین اکبر شیخی، نغمه‌پرداز و شاعر نیز درباره نوحه‌سرایی و نغمه‌پردازی بر اساس دستگاه‌های ایرانی توضیحاتی با ذکر مثال‌های عینی ارائه داد.

او توضیح داد: اگر شاعری می‌خواهد نوحه‌ای بسراید که بر جامعه تأثیرگذار باشد باید کتاب‌های اسلامی دارای منبع معتبر را مطالعه کند و در این زمینه آگاهی لازم را کسب کند سپس به سراغ سرودن شعر نوحه برود. در این صورت با شعری عمیق می‌توان جامعه را به چالش کشید.

شیخی گفت: در سرودن اشعار و مراثی برای حضرت زهرا (س) ما به مضامینی نظیر کوچه و مصائب آن حضرت اشاره کرده‌ایم اما از بزرگی ایشان کم گفته‌ایم. محمد صمیمی، شاعر و نغمه‌پردازِ نوحه نیز بر اهمیت «القای معنی در شعر اهل‌بیت» تأکید کرد.

حاج سعید حدادیان، ذاکر اهل‌بیت نیز برای شاعران جوان توضیحاتی ارائه داد و سپس به صورت کارگاهی نوحه‌ها و اشعار آنان را از نظر نغمه و وزن و سبک و محتوا بررسی و جوانان شاعر را راهنمایی کرد. این شاعر همچنین تقارن ایام فاطمیه با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را اتفاقی مبارک دانست. در کارگاه‌های این نشست، میلاد عرفان‌پور، محمد رسولی و دیگر شاعران، سروده‌های جوانان شاعر را از نظر نغمه و وزن و محتوا نقد و بررسی کردند و برای بهبود این اشعار پیشنهادهایی دادند.

علی‌محمد مودب، محمدمهدی سیار و محمدرضا وحیدزاده از دیگر شاعران حاضر در این نشست ادبی بودند. گفتنی است تابستان امسال نیز شهرستان ادب نخستین اردوی تخصصی شعر «هیئت» را در شهر مقدس مشهد و در قالب دوره‌های آموزشی «آفتاب‌گردان‌ها» به مدت چهار روز برگزار کرد که ۱۵۰شاعر موفق مرثیه‌سرا در آن حاضر بودند و از کلاس‌ها و کارگاه‌ها و برنامه‌های متنوع با حضور شاعران و استادان و مدرسان شناخته‌شده کشور بهره بردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.