چند ماهی می‌شود که به تناوب مشکلات ناشی از فاضلاب رها شده از شهرک چرمشهر را پیگیری و گزارش‌های متعددی از وضعیت موجود و آماده سازی تصفیه خانه این شهرک را منتشر کرده‌ایم.

  اولتیماتوم‌ها برای واحدهای آلاینده چرمشهر چه زمانی  عملی می‌شود؟

پیگیری‌های قدس در این مدت واکنش‌های متعددی از سوی مسئولان مختلف در پی داشته است. از پیگیری‌های مدیرعامل شرکت شهرک‌ها گرفته تا بازدید سرزده استاندار سابق از وضعیت تصفیه چرمشهر و البته پیگیری‌هایی که مقامات قضایی در این خصوص در این مدت داشته‌اند و همچنین بازدید معاون وزیر «صمت» از تصفیه‌خانه در سفرش به مشهد نمونه‌هایی از این دست است.

اما انعکاس گزارش‌های منتشر شده از سوی قدس به این صورت بوده که مسئولان مرتبط با این موضوع جلسات متعددی در این مدت برگزار کردند و اخباری از برخورد جدی با مسببین آلوده سازی کشف رود هر بار به گوش می‌رسید.

آخرین مورد آن به سی و نهمین جلسه کمیته فنی ساماندهی فاضلاب استان بر می‌گردد، جایی که مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی عنوان کرده که مهلت اعلام شده برای اقدامات اصلاحی از سوی صنایع آلاینده چرمشهر برای استاندارد سازی به پایان رسیده است و براین اساس آن دسته از واحدهایی که با بار آلودگی بالا و خارج از استانداردهای زیست محیطی فعالیت دارند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

تورج همتی همچنین در تکمیل صحبت‌هایش به این مورد نیز اشاره کرده است که پس از بررسی و تبادل نظر واحدهایی که با وجود مهلت‌های قانونی در خصوص استانداردسازی و رعایت ضوابط زیست محیطی اقدامات لازم را بر اساس نمونه‌برداری‌های مکرر انجام نداده‌اند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. وی همچنین مهلت یک هفته‌ای برای رده بندی واحدهای آلاینده شهرک چرمشهر در نظر گرفت تا این واحدها در سه رده طبقه‌بندی شوند که در نهایت آن‌هایی که هیچ اقدامی نداشته‌اند مستقیم به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

واحدهای رده دوم که برنامه‌هایی برای رفع نقایص زیست محیطی دارند اخطاریه خواهند گرفت و واحدهای رده سوم که در حال استانداردسازی هستند نیز برنامه زمان‌بندی خواهند گرفت تا هر چه زودتر شرایط را به صورت مطلوب تبدیل نمایند. با این تفاسیر و با توجه به حساسیتی که در بحث ساماندهی فاضلاب شهرک چرمشهر وجود دارد باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی مبحث اخطاریه‌ها و تهدیدها برای واحدهای متخلف ادامه دار خواهد ماند و اینکه عاقبت فاضلاب مرگبار چرمشهر کی به سرانجام خواهد رسید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.