در حیطه مدیریت اجرایی شهرستان‌ها بعد از فرماندار که شخص اول اجرایی و نماینده دولت در هر شهرستانی به حساب می‌آید، بخشداری‌ها و بخشدارانی که برای این پست انتخاب می‌شوند نقش به سزایی در اداره امورات اجرایی بخش و روستاهای تابعه ایفا می‌کنند.

بخشداری مرکزی مه ولات یک سال بدون بخشدار!

با نگاهی به سر فصل مسئولیت بخشداران می‌توان موارد متعددی از وظایف و اختیارات آن‌ها را بر شمرد که یک بخشدار می‌بایست با احاطه کامل بر امور به اجرایی شدن این وظایف اهتمام بخشد. حساسیت این موضوع وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که روستاها به عنوان بازوی اصلی در جغرافیای تحت مدیریت بخشداری نقشی مهم و اساسی دارند.

 سرپرستی برای بخشداری فقط تا ۴ ماه

در چنین شرایطی طبق قانون بنا به هر دلیلی در صورت استعفا، عزل، فوت و یا سایر مواردی که مانع از انجام وظایف بخشدار شود سرپرست بخشداری موقتاً از سوی استاندار تعیین می‌شود که در این حالت فرماندار موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه بخشدار جدید را به استاندار پیشنهاد نماید تا امورات اجرایی بخش مورد نظر به صورت قانونی اداره شود. البته بنا به گفته احمد قربانی، مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی مدت اداره سرپرستی تا چهار ماه نیز قابل تمدید است اما می‌بایست بعد از آن بخشدار انتخاب و معرفی شود. با این وجود و با توجه به اینکه قانوناً حداکثر تا چهار ماه بخشداری می‌تواند با سرپرستی اداره شود اما بخشداری‌هایی در استان خراسان رضوی وجود دارند که خیلی بیشتر از چهار ماه با سرپرستی اداره می‌شوند. بخشداری مرکزی شهرستان مه‌ولات یکی از این موارد است که نزدیک به یک سالی می‌شود که سرپرست دارد!

 یک سال بدون بخشدار!

این بخشداری بعد از رفتن محسن باقرنژاد از بخشداری مرکزی شهرستان مه‌ولات که اواخر سال گذشته اتفاق افتاد تاکنون با سرپرستی غلامرضا خورسند اداره شده است. سرپرستی که به گفته مدیرکل سیاسی استانداری فقط می‌تواند پیگیر امور اجرایی بخش باشد و حتی اگر قرار بر برگزاری انتخابات در زمان سرپرستی‌اش باشد، می‌بایست از وزیر کشور حکم مستقیم صادر شود تا امورات انتخابات را بتواند سر و سامان بخشد. در چنین اوضاعی قطعاً خیلی از امور مربوط به بخش بخصوص در مورد روستاهای تابعه با اختلال مواجه می‌شود. مواردی از جمله مسئله سکونت برخی از اعضای شورای روستاهای بخش مرکزی مه‌ولات مطرح است که بخشداری مرکزی خواسته یا نخواسته به این موارد ورود پیدا نکرده است!

 ساماندهی بخشداری‌های بدون بخشدار تا پایان سال

در حال حاضر حدود ۱۱ بخشداری در استان خراسان رضوی با سرپرستی اداره می‌شوند. احمد قربانی در مورد معرفی بخشدار برای این بخش‌ها به قدس، می‌گوید: با توجه به معرفی استاندار خراسان رضوی و اینکه سال آینده انتخابات را پیش رو داریم پرونده‌های مربوط به انتخاب بخشدار برای این بخش‌ها در حال تکمیل است و به نظر می‌رسد تا قبل از سال جدید همه این بخشداری‌ها تعیین تکلیف شوند. مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که برای بخشداری‌هایی مثل بخشداری مرکزی مه‌ولات که زمان زیادی را با سرپرستی اداره می‌شوند تاکنون چه اقدامی شده است، گفت: مراحل انتخاب بخشدار مرکزی مه‌ولات انجام شده است و به نظر می‌رسد بزودی حداکثر تا ۱۰ الی ۱۵ روز دیگر بخشدار این بخش معرفی شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.