زینب تقوایی گفت: برای اولین بار است که در تاریخ سینمای ایران کوروش کبیر بر پرده سینما دیده می‌شود و در رابطه‌اش سخنی گفته می‌شود.

 ژانر فیلم "سمفونی نهم" تاریخی نیست/ "هنرمند" یک کارگردان مولف است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: فیلم سینمایی «سمفونی نهم» به نویسندگی محمدرضا هنرمند و حامد افضلی، تهیه کنندگی زینب تقوایی و کارگردانی محمد رضا هنرمند با پرداختن به داستان‌هایی از چند زمان مختلف تاریخی، عشق را به شکلی دیگر روایت می‌کند. به انگیزه حضور این فیلم در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد با زینب تقوایی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

* از آشناییتان با محمدرضا هنرمند بگویید.

**من تهیه کننده سریال، فیلم‌های تلویزیونی و فیلم‌های مستند بوده‌ام و تهیه کنندگی این فیلم اولین تجربه من برای سینماست. مدیوم سینما هم جزو مدیوم هایی است که هر تهیه کننده یا کارگردان و همه کسانی که در حوزه فیلمسازی فعال هستند، دوست دارند آن را تجربه کنند من هم مثل بقیه.

اما در خصوص آشنایی من با محمد رضا هنرمند باید بگویم که این قضیه به چند سال قبل برمی گردد، من و ایشان چند سال قبل فیلمنامه یک سریال تلویزیونی را با هم نگارش می‌کردیم و این همکاری حاصل همان کار است البته در کنار اینکه سالها هم به عنوان یک مخاطب آثار ایشان را دوست دارم. ایشان فیلمنامه سمفونی نهم را مطرح کردند و من از سوژه خوشم آمد و تصمیم به کار گرفتیم.

یکی دیگر از دلایل همکاری ما با هم این بود که محمدرضا هنرمند جزو معدود کارگردانانی است که تا به حال همه نوع ژانری را تجربه کرده است او یک کارگران مولف است و آثارش از درجه کیفی خاصی برخوردار بوده و به عنوان اثری فاخر در بین همه همکارانش شناخته شده است. خب کدام تهیه کننده‌ای است که نخواهد با یک چنین کارگردانی همکاری کند.

* از سوژه فیلمنامه گفتید. این سوژه بجز داشتن کارگردانی مثل محمد رضا هنرمند چه ویژگی دیگری برای شما داشت؟

**سمفونی نهم از یک فیلمنامه بسیار متفاوت و روانی برخور دار است ضمن اینکه جذابتهای زیادی را برای مخاطب دارد و میتواند برایش سرگرم کننده باشد عمق فکری خوبی هم دارد.

چیزی که در این فیلمنامه حائز اهمیت است حضور شخصیت‌های ایران باستان است و این قضیه برای همه ما جذاب بوده است و بخشی از هویت ایرانی ما است که به نظرم بهترین جا هم برای پرداختن به این هویت تاریخی سینما است

البته پیش از این در تلویزیون در حوزه‌های تاریخی اسلامی و عربی کارهای زیادی شده است اما در مورد تاریخ صرف ایران و المان هایی از آن کم کار شده است. من شخصا به کشور و ایرانی و مسلمان بودنم، عِرق خاصی دارم که مسلمانی امروزم را در نتیجه ایرانی اصیل بودنم می‌دانم به همین دلیل دوست دارم که بر روی هویت ایرانی کار کنم و دلم می‌خواهد که بقیه مولفین، تهیه کنندگان، کارگردانان و برنامه سازان هم به این سمت بروند. چون تنها اسنادی است که برای آیندگان باقی می‌ماند.

*یعنی سمفونی نهم ژانری تاریخی دارد؟

**نه! ژانر این فیلم تاریخی نیست بلکه می‌توان گفت یک فیلم اجتماعی فانتزی است ولی به بهانه این اجتماعی و فانتزی بودن، کاراکترهای تاریخی و ملی ما به تصویر در می‌آیند در این کار برای اولین بار است که در تاریخ سینمای ایران کوروش کبیر بر پرده سینما دیده می‌شود و در رابطه‌اش سخنی گفته می‌شود.

*از چه ابعادی قرار است به این شخصیت‌های تاریخی پرداخته شود؟

** یک جاهایی از فیلم فضای طنز ظریفی دارد که البته همین طنز هم کاملا فکر شده است.

*با این حساب باید کار پر لوکیشنی هم باشد.

**آن بخش از فیلم که در زمان حال می‌گذرد در تهران و بیابان‌های مرنجاب و نظنز فیلمبرداری شده است و بخش‌های تاریخی هم تقریبا همه لوکیشن‌ها ساخته شده است.

*بنابراین پیش تولید طولانی هم داشته‌اید.

**حدود ۴ماه پیش تولید بسیار فشرده‌ای را توسط دو گروه کاملا حرفه ای در دو کارگاه‌ مختلف داشتیم که لوازم و ادوات مورد نیاز را تهیه می‌کردند و همچنان و همزمان با فیلمبرداری که بخش‌های بیابان و جاده بود پیش تولید ما ادامه داشت. در واقع حدود ۶ماه ساختمان سازی‌های ما به طول انجامید.

*بازیگران فیلمتان هم از چهره‌های سینما هستند.

**همه هدف ما در انتخاب بازیگران این بود که شخصیت‌ها برای مخاطب جذابیت داشته باشد به همین دلیل هم این انتخاب ها اتفاق افتاد می‌خواستیم بازیگران این فیلم در کنار اینکه هم وجه هنری دارند وجه مردمیشان هم حفظ شود.

*چه پیش بینی برای فیلم سمفونی نهم دارید؟

** من تصور می کنم به فیلم ما توجه ویژه ای بشود چون هیچی شبیه فیلم ما در جشنواره امسال نیست. و مطمئنم که در بخش‌های کارگردانی و گریم به خوبی دیده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.