در حالی که جهان امیدوار به پیشرفت مذاکرات تجاری چین با آمریکا امید دارد، اروپایی‌ها نگران هستند که پس از چین، سیاست‌های تجاری آمریکا علیه اروپا شدت بگیرد.

رویترز: آمریکا پس از چین به جنگ تجاری با اتحادیه اروپا می‌رود

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در حالی که بسیاری از سازمان‌های اقتصادی بین المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در کنار بسیاری از کشورهای جهان بر لزوم حل اختلافات تجاری آمریکا با چین تأکید می‌کنند، اروپایی‌ها نگران تبعات بعدی این مذاکرات هستند.

اروپایی‌ها نگرانند که با فارغ شدن آمریکا از جنگ تجاری با چین، توجه ترامپ به تجارت با اروپا جلب شده و علیه واردات خودروهای آلمانی و برخی محصولات فرانسوی به آمریکا اقدام کند.

به اعتقاد کارشناسان، سرمایه‌داران و سهامداران اروپایی نگران آن هستند که آمریکا به فکر تشدید سیاست های تجاری علیه شرکت‌های اروپایی پس از مذاکره با چین بیافتد و به همین دلیل شرکت‌های بزرگ اروپایی باید در این‌باره فکری بکنند.

آلیسا گارسیا هررو، کارشناس ارشد اقتصادی موسسه Natixis  و عضو موسسه تحقیقاتی Bruegel ، جزو کارشناسانی است که بر این باور است اگر چینی‌ها برای راضی کردن آمریکایی‌ها به سمت تأمین بخشی از نیاز وارداتی خود، که تا پیش از این از اروپا تأمین می کرد، از آمریکا برود، این مسئله برای اروپا بسیار گران تمام خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند، پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا با چین یا عدم موفقیت آن، از جهات گوناگونی می تواند به ضرر اروپایی‌ها تمام شود.

بر اساس گزارش موسسه ریفینیتیو، اروپایی‌ها از کاهش صادرات به چین بسیار متضرر خواهند شد چرا که شرکت‌های بزرگ اروپایی روی صادرات ۵۲۱ میلیارد دلاری به چین در سال ۲۰۱۹ حساب باز کرده‌اند و بخش قابل توجهی از این صادرات شامل صادرات خودرو و لوازم لوکس است.

وینسنت دلوآرد،‌ کارشناس ارشد موسسه INTL FCStone، می گوید از طرف دیگر اگر چینی‌ها با آمریکایی‌ها توافق نکنند هم شاهد سیل ورود کالاهای ارزان قیمت چینی به بازار اروپا خواهیم بود.

وی تأکید می کند که با پایان یافتن مهلت توافق شده بین پکن و واشنگتن در ابتدای ماه مارس، اروپا بزرگترین بازنده این ماجرا خواهد بود.

یکی دیگر از سناریوهایی که اروپایی‌ها نگران آن هستند این است که ترامپ پس از توافق با چینی‌ها اقدام به اعمال تعرفه بر واردات کالاهایی نظیر خودرو از اروپا کند و به طور همزمان در دو جبهه اعلام پیروزی کند.

بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران در اروپا حقیقتا نگران هستند که فارغ شدن آمریکا از چین، این کشور را به سمت تقابل با اروپا و نزدیک‌ترین متحدین خود ببرد.

علی رغم آنکه آلمان با صادرات ۶۳ میلیارد دلاری به آمریکا در سال ۲۰۱۷، بخش قابل توجهی از مازاد تراز تجاری آمریکا با اروپا را به خود اختصاص می دهد، اما در صورت اعمال تعرفه بر واردات از اروپا توسط کاخ سفید، دیگر کشورها نظیر ایرلند، فرانسه و ایتالیا نیز بسیار متضرر خواهند شد.

کارشناسانی که در تلاش هستند تا استراتژی‌های بعدی ترامپ را پیش‌بینی کنند بر این باورند پس از لغو قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی توسط آمریکا و موفقیت این کشور در امضای یک قرارداد جدید به نام USMCA، درصورتی که مذاکرات تجاری با چین هم با موفقیت به اتمام برسد، به احتمال زیاد قدم بعدی ترامپ تقابل با اروپا خواهد بود.

ویلیام د ویجلدر، کارشناسان ارشد موسسه بانکی BNP پاریباس فرانسه، می گوید ما نفر بعدی در صف هستیم. موضوع مذاکرات تجاری اروپا با آمریکا مدتی‌ است که از توجهات خارج شده اما این امکان وجود دارد که به زودی شاهد معطوف شدن نگاه‌ها به این مسئله باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.