محسنی بندپی گفت: استقرار «سامانه نظارتی» اقدامی مهم است تا بتوانیم ضمن بهره‌گیری از علم متخصصان با ایجاد شفافیت نگاه جدیدی از فناوری را در دستور کار قرار دهیم.

استقرار "سامانه نظارتی" امری مهم و علمی در ایجاد شفافیت

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران ‌در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، ضمن تشکر از نقدها و نظرات سازنده اصحاب رسانه گفت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و هدیه‌ای که‌ شهدای این انقلاب، امام خمینی(ره) و رهبری برای ما به ارمغان آوردند، شرایط خاصی فراهم شده که کشور روزبه‌روز در توسعه به خود می‌بالد.

استاندار تهران افزود: ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم که در آن بالندگی، بلوغ، ارتقا بخشی خدمات مربوط به آحاد جامعه در کنار ‌تمام رفتارهای خصمانه‌ای که ‌بدخواهان داشتند، توفیقات را داشته‌ایم. به طور مثال در حوزه سلامت امید به زندگی نسبت به پیش از انقلاب افزایش یافته است، به طوری‌که به ازای هر سال از انقلاب تا به حال ۷ ماه به طول عمر افراد جامعه اضافه کردیم.

محسنی بندپی بیان کرد: در تربیت نیروی متخصص، تأمین آب آشامیدنی سالم، گازرسانی و... اقدامات مناسبی صورت گرفته است. با توجه به اینکه ما ‌به تمامی قوانین بین‌المللی متعهد بوده‌ایم و دیروز این مسئله اعلام شد ولی توطئه‌های استکبار متوقف نمی‌شود. پمپاژ ناامیدی مهمترین نیت دشمنان است ولی ما وظیفه داریم تا نشاط و شادی‌آفرینی ایجاد کنیم. همان‌طور که ما در تولید علم اثرات مثبتی داشته‌ایم، توانستیم در انرژی هسته‌ای نیز توفیقاتی کسب کنیم که این مورد نشان‌دهنده وجود جوانان نخبه در کشور است.‌

‌وی با توجه به اینکه ۱۷ درصد جمعیت کشور در استان تهران قرار دارد، بیان کرد: همچنین ما در این استان وجود دانشگاه‌های تراز اول دنیا را شاهد هستیم. بیشترین فعالان سیاسی و رسانه‌ای ‌و مطبوعاتی در این استان قرار دارند و بر اساس دریافت مالیات بر ارزش افزوده، ‌۶۲ هزار میلیارد تومان از ‌بودجه عمومی دولت را همین استان تشکیل می‌دهد.‌ در استان تهران ۱۷ هزار کارگاه صنعتی و ۶۰ شهرک صنعتی‌ با ویژگی‌های خاص وجود دارد.‌

استاندار تهران ‌اظهار داشت: همان‌طور که رئیس‌جمهور در معرفی بنده اعلام کرد ویژگی‌های این شهر نیاز به فعالیت دوچندان دارد، بنده نیز امیدوارم با کمک همه بتوانیم چهره تهران را در مسائل زیست‌محیطی، اقتصادی و... را تغییر دهیم. ‌در سازمان برنامه و بودجه ‌اقدامات مناسبی ‌نظیر تبیین سند آمایش ‌و همچنین سند آسیب‌های اجتماعی ‌انجام گرفت.‌ اکنون مهم‌ترین بحث موردنظر ما استقرار «سامانه نظارتی» است تا بتوانیم پایشی مناسب و درخور داشته باشیم.

محسنی بندپی در ادامه اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از «سامانه نظارتی» که علمی و تخصصی است، نگاه جدیدی از فناوری را همراه با شفافیت در دستورکار قرار دهیم‌. ‌در ایام دهه فجر ‌انقلاب‌ ۱۱۱۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۶۰۰ میلیارد تومان، ۲۲۹ تخت بیمارستانی در مساحت ۳۰ هزار و ۳۲۱ مترمربع، ۵۸۸۱ مسکن مهر، بزرگ‌ترین پایانه گل و گیاه در منطقه پاکدشت، ۹ واحد هتل، ‌۲۷۶ کلاس درس، ‌و ۱۵۴ هزار مترمربع مجتمع فرهنگی ـ ورزشی افتتاح خواهد شد. همچنین ‌با اعتباری بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای افتتاح مترو خط ۶ اسلامشهر اقدام کردیم. 

‌وی با اشاره به اینکه در شهرستان پردیس با حضور وزیر راه و شهرسازی با همکاری قراردگاه خاتم قطار شهری تهران ـ پردیس را افتتاح خواهیم کرد. همچنین ساخت ‌فازهای ۵ و ۶ پردیس  امروز کلنگ‌زنی می‌شود و در کنار آن ۵۰۰۰ هزار واحد در پردیس  ‌امروز کلنگ‌زنی خواهد شد. امیدواریم بتوانیم ‌نسبت به توسعه ‌زیرساخت‌ها، شرایطی را فراهم کنیم که مردم از آن بهره ببرند. 

استاندار تهران با توجه به اینکه رشد جمعیت در استان تهران نسبت به سایر استان‌ها بسیار بیشتر است، گفت: ‌بر همین اساس سالانه ۲۰ درصد به جمعیت دانش‌آموزی افزوده می‌شود که در پی آن نیاز به توسعه کلاس‌های درسی و فضای آموزشی محسوس است. شهرستان‌های اطراف تهران هر کدام به اندازه یک استان جمعیت دارند ولی در شاخص‌های زیربنایی مانند فضای بهداشتی، آموزشی و حوزه آبرسانی نیازمند نگاه ویژه هستند. ‌

محسنی ‌بندپی در خصوص حمل و نقل عمومی گفت: شرایط تهران مستعد نگهداری آلایندگی است که تبادل حداقلی باد را در آن شاهدیم. ۲۰۰ هزار خودروی دیزلی در حمل و نقل عمومی وجود دارند که مقرر شد در مهلت ۵ ساله نسبت به نوسازی ناوگان برای جلوگیری از آسیب آلاینده‌ها و سایر موارد اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه خط ۶ مترو به اسلامشهر متصل می‌شود، گفت: قطار ریلی تعبیه‌شده برای سمت قرچک، ورامین و پیشوا ۶۵ درصد پیشرفت کار داشته است و همچنین برای حوزه ریلی شهریار مشاور قول داده تا ۱۵ اسفند گزارشی به ما ارائه کند. 

استاندار تهران درباره مسکن مهر افزود: این طرح حالت رکودی داشت که یک واقعیت است. وزیر جدید راه و شهرسازی اهتمام ویژه‌ای به این طرح دارند و برای شهرستان پرند که ۹۵ هزار واحد در دست ساخت است، قرار شد موارد توسعه‌ای آن تأمین شود.

محسنی بندپی اضافه کرد: به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۶ تخت بیمارستانی متوسط کشوری وجود دارد که این عدد در تهران ۶ تخت به ازای هر ۱۰ هزار نفر است ولی خوشبختانه ۱۹ بیمارستان در دست احداث در استان تهران وجود دارند که تا پایان سال ۹۸، ۲۰۰۰ تخت آن آماده تحویل خواهد بود.

‌وی گفت: ما در مناسب‌سازی برای معلولان و سالمندان در بعد کلان عقب هستیم ولی تأکید شده است تا برای محیط‌های عمومی، فرهنگی، اداری و... پایان کار با ایجاد مناسب‌سازی برای معلولان ارائه شود.

در خصوص بوی نامطبوع در مناطق تهران گفت: آنچه اقدام علمی بود صورت گرفت. پژوهش‌ها نشان می‌دهد در منطقه یافت‌آباد SO2 نسبت به سایر مناطق افزایش داشته که این مورد نشان می‌دهد ترکیب این بو از سولفور است. 

وی افزود: نسبت دادن این بو به مواد شیمیایی بیشتر بوده و شاید حتی ریزش بطری ۲۲۰ لیتری از نوعی ماده شیمیایی بتواند در سطح یک شهر بوی نامطبوع ایجاد کند و به احتمال زیاد ریزش بشکه حاوی مرکاپتان منشأ بوی بد پایتخت بود.

استاندار تهران بیان کرد: بوی نامطبوع حدفاصل مرقد امام خمینی  تا فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل این است که در بخش شمالی این اتوبان کشتارگاه‌ها و گاوداری‌ها وجود دارند که پساب آنها وارد محیط زیست می‌شود. همچنین کارخانجات لبنی، چرم‌سازی و... می‌توانند دلیل ایجاد بوهای نامطبوع در این حدفاصل باشند.

محسنی افزود: برای بررسی منشأ اصلی این بو ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده که ۵۰ درصد آن اکنون اختصاص یافته است.

استاندار تهران در ارتباط حاشیه‌نشینی و وجود بی‌شمار کودکان کار به خصوص در تهران گفت: تهران سرریز آسیب‌های اجتماعی کشور است که ۶۵ درصد این کودکان را اتباع تشکیل می‌دهند. همچنین از ۴۵ درصد باقیمانده این کودکان که ایرانی هستند، ۳۵ درصد از استان‌های دیگر و شهرستان‌ها وارد می‌شوند. 

محسنی بندپی در ادامه افزود: یک سال و نیم طول کشید تا ما توانستیم قوه قضائیه را متقاعد کنیم که اگر کودکی ‌ضمن رسیدگی توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد، پس از آن تا سه بار مشاهده شود، وی را سلب حضانت کنیم و به طور موقت در مراکز شبه خانواده نسبت به پرورش، تحصیل و... آنان رسیدگی کنیم. 

وی با بیان اینکه در استان تهران یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر توانستند از بیمه سلامت برخوردار شوند، یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد، علی‌رغم اینکه همه روستائیان تحت پوشش بیمه روستایی قرار دارند ولی این افراد در هیچ کلونی جمعیتی قرار نداشتند که گمان می‌رود این تعداد از افراد نیازمند واقعی هستند. 

استاندار تهران در مورد وضعیت چشمه آبعلی که ۷۰۰۰ سال قدمت دارد، خاطرنشان کرد: ما برای احیای چشمه آسیب‌شناسی کنیم، لذا زمین‌شناسان  و متخصصان منابع زیرزمینی باید بررسی کنند تا چشمه از دست نرود. 

محسنی بندپی گفت: مصلای تهران پروژه عظیمی است و قرار شده ۲۲ بهمن از آن بازدید به عمل آوریم. 

وی به بازآفرینی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و افزود: برای بازآفرینی مکان‌هایی مشخص شدند و همکاران ما پیگیر هستند تا بتوانند این واحدها را به خوبی به مردم تحویل دهند.

استاندار تهران بیان کرد: اکنون ستاد تنظیم بازار از تولیت مستقیم استانداری خارج بوده که باید تحت راهبردهای استانداری شود. برای پادگان‌ها و بسیاری از مراکز دولتی قرار شده تخصیص اعتبار جداگانه صورت گیرد و ان‌شاءالله از هفته آینده سیاست‌گذاری در مورد تنظیم بازار، زیرنظر استانداری انجام خواهد شد.

محسنی بندپی در مورد طرح ترافیک گفت: ‌تصمیم نهایی در شورا ‌در مورد طرح ترافیک گرفته نشده است‌، لذا اگر بخواهیم ‌در زمینه کاهش آلودگی هوا قدم برداریم،‌ ‌ابتدا باید نسبت به ‌نوسازی ناوگان عمومی سنگین‌ اقدام کنیم.‌

‌وی در راستای اخذ مجوز احزاب، جریان‌ها و همچنین تشکل‌های حقوقی برای برگزاری تجمعات و گردهمایی‌ها در سطح شهر تهران نقاط مختلفی رصد و جانمایی شده و به تناسب و فراخور جمعیت پیش‌بینی شده در یک تجمع دارای مجوز قانونی ظرفیتی برای حضور اقشار مختلف در نقاط مذکور در نظر گرفته خواهد شد.

استاندار تهران در ادامه سخنان خود افزود: البته این مسأله چندان جدید و عجیب نبوده و در بسیاری از کشورها و شهرهای مختلف از سالها قبل اجرا می‌شود که برای نمونه می توان به هاید پارک در شهر لندن اشاره کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.