نشست علمی تخصصی «بررسی آخرین تحولات سیاسی کشور ونزوئلا و مداخلات غیر قانونی دولت آمریکا در امور داخلی این کشور» به همت معاونت بین الملل سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

نشست تخصصی بررسی آخرین تحولات ونزوئلا برگزار شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نشست علمی تخصصی «بررسی آخرین تحولات سیاسی کشور ونزوئلا و مداخلات غیر قانونی دولت آمریکا در امور داخلی این کشور» به همت معاونت بین الملل سازمان بسیج در فرهنگسرای عترت برگزار شد.

در این نشست دکتر حمید صالحی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی) با اشاره به این موضوع که ونزوئلا از لحاظ ژئوپلتیک و استراتژیک و همچنین منابع غنی در این کشور مورد توجه آمریکایی ها بوده و با توجه به سیاست اتخاذ شده بعد از اوباما توسط دولت ترامپ که همان فشار اقتصادی و تورم بالا در کشورهایی همانند ونزوئلا و ایران می باشد اظهار داشت که آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که گزینه نظامی دیگر کارایی لازم را برای آنها نخواهد داشت و در صورت لزوم به جنگ و جلوگیری از تخریب چهره آنها در مجامع عمومی به دنبال نایبی هستند که گزینه نظامی را از طریق آن پیگیری نمایند. وی همچنین به تلاش گوایدو در ونزوئلا برای جذب نظامیان علیرغم وفاداری آنها به دولت مادورو اشاره کرد و افزود: دولت مادورو با حمایت ارتش و حفظ انسجام و وحدت موفق خواهد شد که از این معرکه آمریکایی جان سالم به در ببرد.

در ادامه این نشست دکتر ابوذر گوهری مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، با بیان چندین گزاره به دکترای مونروئه در سال ۱۸۲۴  اشاره کرد که در این زمان پنجمین رئیس جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که ما اجازه نخواهیم داد که استعمارگران اروپایی در نیمکره غربی مداخله کنند که این موضوع شامل حال آمریکای لاتین که به نوعی حیاط خلوت آنها به حساب می آمد بوده است. در آن مقطع آمریکایی‌ها برای ایجاد نفوذ بیشتر در محیط پیرامونی این کشور اقدام به پرداخت بدهی‌های ونزوئلا به دولت های غربی نمودند. وی همچنین به سند راهبردی امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۷ که در بخشی از آن نام ونزوئلا به چشم می خورد اشاره کرد که در این سند از این کشور به عنوان کشوری چپ گرا، سوسیالیست و مستبد یاد شده که موجبات سرخوردگی مردم خود را فراهم آورده است و افزود که آمریکایی‌ها در پی پیگیری این مدل در سایر کشورها همچون جمهوری اسلامی نیز می‌باشند.

گوهری مقدم همچنین به نگرانی آمریکا از حضور روسیه و چین در ونزوئلا که در این سند ذکر شده نیز اشاره کرد. او همچنین به اهمیت زمانی مطرح نمودن این موضوع توسط آمریکا (دخالت در امور این کشور) درست لحظه ای که دولت آمریکا با بحران هایی در درون خود مواجه شده اشاره و آن را عنوان حربه ای از سوی این کشور جهت انحراف افکار عمومی ذکر کرد.

وی همچنین به حمایت  آمریکا از دولت خود خوانده گوایدو و مخدوش خواندن انتخابات جدید ونزوئلا توسط آمریکا در حالی که  حدود ۶۰ درصد از مردم این کشور در آن شرکت نموده‌اند نیز اشاره کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.