سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، اعتبار هزینه‌ای دانشگاه فرهنگیان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۲۱ درصد رشد کرده است.

رشد ۲۱ درصدی اعتبار هزینه‌ای دانشگاه فرهنگیان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه فرهنگیان طی سال‌های۹۷-۱۳۹۱ تاکنون، به‌طور متوسط سالیانه حدود ۱۷ هزار نفر مجوز جذب دانشجو - معلم دوره چهارساله و از سال ۱۳۹۴ تاکنون متوسط سالانه حدود ۸ هزار نفر مجوز جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌های کشور (بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه مذکور) برای طی آموزش دوره مهارت‌آموزی فنون معلمی یک ساله را از سازمان اداری و استخدامی کشور اخذ کرده ‌است.

تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاه فرهنگیان در سال جاری، ۳۵.۴۰۰ نفر می‌باشند که به اشتباه در مطلب خبرگزاری ۴۱.۰۰۰ نفر قید شده است و با توجه به خروج فارغ‌التحصیلان سنوات پیشین، دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه در تمامی دوره‌ها اعم از کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی و مهارت‌آموزان به‌استناد کتابچه‌های آماری منتشر شده آبان‌ماه ۱۳۹۷ آن دانشگاه، ۵۲.۷۴۶ نفر می‌باشد. این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، در برنامه تربیت معلم ذیل ردیف هزینه‌ای دانشگاه که صرفاً به آموزش دانشجومعلمان دوره کارشناسی ۴ ساله اختصاص دارد، تعداد  ۵۶.۰۰۰ نفر دانشجو پیش‌بینی شده‌است.

اعتبار هزینه‌ای دانشگاه فرهنگیان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۵۷۹۳ میلیارد ریال است که نسبت به رقم ۴۷۹۴ میلیارد ریال اعتبار مصوب سال ۱۳۹۷ حدود ۲۱ درصد رشد دارد. همچنین سرانه آموزشی منظور شده برای دانشجو- معلمان دانشگاه یاد شده به میزان۶۵ میلیون ریال است که با احتساب سایر اعتبارات منظور شده در برنامه‌های رفاهی و فرهنگی دانشگاه مذکور، سرانه  دانشجو- معلمان به بیش از ۹۰ میلیون ریال خواهد رسید.

 بر اساس ماده (۵) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، محل فعالیت رسمی آموزشی دانشگاه در ۶۴ پردیس(مشتمل بر دو پردیس خواهران و برادران در هر استان) می‌باشد؛ در حالی‌که آن دانشگاه فعالیت آموزشی خود را به ۹۸ واحدآموزشی(۳۴ مرکز اقماری علاوه برتعداد ۶۴ پردیس)، گسترش داده است. این در حالی است مراکز اقماری مذکور در ساختار تشکیلاتی مصوب دانشگاه جایگاهی نداشته و ادغام و ساماندهی واحدهای اقماری در پردیس‌های اصلی مراکز استان در جهت مدیریت بهینه، ارتقای بهره‌وری و افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه و ارتقای رفاه حال دانشجویان، همواره مورد تأکید مراجع قانونی ذی‌ربط  و نیز اعضای هیأت امنای دانشگاه بوده است.

همچنین در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، روند اعتبارات طرح تعمیر و تجهیز مراکز تربیت معلم از سال ۹۱ تا کنون، سالانه ۳۳درصد رشد داشته است و در لایحه بودجه ۱۳۹۸، مبلغ ۴۰۰.۰۰۰ میلیون ریال برای طرح مذکور با ۲۵ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۷ پیشنهاد شده‌است. همچنین طرح احداثی مربوط به دانشگاه با تقویت هدف کمی(افزایش متراژ از ۳۰.۲۰۰ به ۵۲.۰۷۵ متر مربع) در سال ۱۳۹۷مورد نظر ویژه بوده‌است و در لایحه بودجه ۱۳۹۸ با پیش‌بینی اعتبار ۱۵۰,۰۰۰ میلیون ریال، نسبت به سال ۱۳۹۷، بیش از پنج برابر شده‌است.

با توجه به اینکه ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور یکی از اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، ضروری است وزارت آموزش و پرورش نسبت به تدوین و تصویب برنامه جامع نیروی انسانی خود بر اساس شاخص‌ها و استانداردهای مورد توافق با مراجع قانونی ذی‌ربط اقدام کرده و جذب و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز خود را با رویکرد «مدیریت تأمین نیرو» به جای «توسعه ظرفیت» و با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود و شرایط خاص کشور دنبال نماید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.