عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مشهد از به‌هم پیوستن چند روستا تشکیل شده و بافت منسجم شهری ندارد و از طرفی نظام برنامه‌ریزی کشوری نیز برای حفظ بافت روستایی برنامه‌ای ندارد و همین هویت شهر و روستا را دستخوش تغییر کرده است.

مشهد بافت منسجم شهری ندارد/ بی‌برنامگی نظام برنامه‌ریزی کشوری برای حفظ بافت روستایی
به گزارش قدس آنلاین ؛ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ، با بیان اینکه هنوز تکلیف هویت روستایی را مشخص نکردیم و همواره مدل توسعه شهری را به روستاها القا می‌کنیم، گفت: روستا یعنی محور توسعه کشاورزی لذا باید برای هویت روستایی چاره ای بیندیشیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشهد مجموعه‌ای از روستاها است، عنوان کرد: طی چند سال گذشته ۸۰ روستا به داخل محدود شهری وارد شده‌اند.

وی ادامه داد: در شهر مشهد بافت منسجم شهری را شاهد نیستیم‌ چراکه مشهد از به هم پیوستن چندین روستا تشکیل شده‌است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه در نظام برنامه‌ریزی کشوری برای حفظ بافت روستایی برنامه‌ای وجود ندارد، گفت: نرخ خدمات در روستاها حدود ۴۰ برابر در شهرها است و این در حالی است که درآمدها در روستاها تقریبا ثابت مانده است.

وی با تاکید بر اینکه برخورداری روستاییان از سرانه ملی نزدیک به چهار برابر یک شهروند عادی در شهر است، گفت: امروزه شاهد ایجاد کارخانجات بزرگ در محدوده روستاها هستیم چرا که خواهان استفاده از امتیازات روستاها هستند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه به روستاها علاوه بر نقش خوابگاهی، نقش کارگاهی نیز اضافه شده است،  تصریح کرد: بهای زمین و مسکن برخی روستاهای حریم به دلیل اتصال به شهر  افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه همجواری این روستاها با شهر از نظر افزایش ثروت، بازار خرید و اشتغال مزیت خوبی برای روستاییان شده است، ابراز کرد: این روستاها دیگر روستا نیستند و هویت خود را از دست داده‌اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از چالش‌های روستایی نداشتن اختیارات دهیاری‌ها درحد شهرداری‌ها است گفت: مشهد همانند قطبی شده که همه از اطراف و مناطق مختلف برای جذابیت‌های گوناگون به آنجا مهاجرت می‌کنند.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.