جعفری دولت آبادی نسبت به رعایت برخی از موازین شرعی و قانونی در حوزه‌هایی مثل مطبوعات، سینما، تئاتر، موسیقی و غیره به وزیر ارشاد تذکر داد.

وزیر ارشاد حواسش به رعایت موازین شرعی باشد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه نشست کمیته مقابله با گرانفروشی، در رابطه با خبر عفو گسترده‌ای که قرار است به مناسبت چهل سالگی انقلاب انجام شود توضیح داد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همان طور که می‌دانید هر ساله به مناسبت ۲۲ بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عفوهای مناسبتی اعلام می‌شود؛ اما امسال به لحاظ اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، ریاست قوه قضاییه پیشنهاد دادند که این عفو نسبت به سال‌های قبل گسترده‌تر باشد.

جعفری دولت آبادی افزود: شیوه‌ای که برای این عفو گسترده انتخاب شده این است که استثنائات کمتری به این عفو بخورد، چون هر ساله که دستورالعمل عفو صادر می‌شود یکسری استثنائات دارد؛ اما امسال این استثنائات کمتر شده است. البته دو نکته مهم در این خصوص مد نظر قرار گرفته است اول اینکه در حوزه‌های مسائل اخلالگران اقتصادی و جرایم با فساد این ملاحظه دیده شده که مبارزه با فساد سست نشود و دوم در حوزهای امنیتی و تروریستی هم مردم احساس ناامنی نکنند.

دادستان تهران گفت: لذا در سایر جرایم سبک و خرد و افرادی که برای بار اول یا برای برخی موارد دومین بارشان است این عفو دیده شده است تا بشود با این کار از زندان‌ها جمعیت بیشتری خارج شود و نیز افراد بیشتری در چهل سالگی انقلاب از رأفت جمهوری اسلامی، بهره‌مند شوند.

وی افزود: بنابراین دستورالعملی که امسال صادر می‌شود با توسعه بیشتر نسبت به سال‌های قبل است و موارد محدودیتی آن کمتر شده است که ان شاالله رقم قابل توجهی از افراد مشمول آزادی و یا تخفیف مجازات شوند. البته امیدوار هستیم که این عفو برای کسانی که مرتکب جرم شده اند تأثیرگذار باشد و دوباره به چرخه جرم بازنگردند.

جعفری دولت آبادی در رابطه با حاشیه‌های اخیر مربوط به مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر هم گفت: ما بارها گفته‌ایم که در حوزه‌های فرهنگی، اقدامات ما در مرحله اول پیشگیرانه است.

دادستان تهران تصریح کرد: در این رابطه از وزیر محترم ارشاد انتظار می‌رود در حوزه‌هایی مثل مطبوعات، سینما، تئاتر و موسیقی و مراسمات حتما به این نکته توجه کنند که موازین شرعی و قانونی رعایت شود.

وی با تأکید بر رعایت نکات امنیتی و موازین شرعی و قانونی گفت: در تمام مراسماتی که برگزار می‌شود اگر موازین شرعی و قانونی رعایت شود و امنیت محل برگزاری مراسم و افراد شرکت کننده برقرار باشد حتما ما مداخله نخواهیم داشت؛ اما در مراسماتی که امنیت، برقرار نشود و یا اقدامی که برخلاف مقررات باشد حتما دادستانی ورود خواهد کرد.

جعفری دولت آبادی گفت: امیدواریم که مراسم جشنواره فیلم فجر به فجر انقلاب و فخر انقلاب منتسب باشد. یعنی یک هنر فاخر و یک سینمای فاخر به جامعه عرضه شود، چون مردم از سینما و تئاتر و موسیقی توقع دارند که با انقلاب هماهنگ باشد.

دادستان تهران افزود: کشور ما یک نظام دینی است؛ بنابراین این توقع یک توقع حتمی است که توقع زیادی هم نیست.

وی گفت: لذا امیدواریم که این اقدامات در درجه اول توسط دستگاه‌های فرهنگی مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و سایر دستگاه‌های مشابه مدیریت شود و نیازی به ورود دادستانی نباشد.

جعفری دولت آبادی در ادامه بر اهمیت حضور مردم در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن تأکید کرد و گفت: ما در همه جلسات بیان می‌کنیم که مسئولان، روزنامه‌ها و کسانی که تریبون در اختیار دارند به سه نکته توجه داشته باشند. اول اینکه به مردم در برابر دشمن امید بدهند؛ یعنی نباید مشکلات را آنقدر بزرگ نشان دهند که مردم احساس ناامیدی کنند، چون انقلاب اسلامی ایران مشکلات بزرگی را حل کرده و جنگ و تحریم‌ها را مدیریت کرده است.

دادستان تهران بیان کرد: نکته دوم این است که اعتماد مردم به مسئولان را نباید کاهش داد. روشنگری، بیان واقعیت‌ها و اطلاع رسانی هر کدام جای خود را دارد؛ اما تخریب، توهین و تحقیر و یا اینکه مسائل را به گونه‌ای نشان دهیم که گویی هیچ مسئولی سالم نیست. همه چیز را سیاه جلوه دادن و اینکه گویی همه مسئولان کشور برای بردن اموال کشور به خارج مسابقه گذاشته‌اند، روش درستی نیست.

وی توضیح داد: اینگونه مسائل طراحی دشمن است و نباید تردید داشته باشیم؛ چراکه دشمن تلاش دارد مسئولان ما را خدای ناکرده فاسد جلوه دهد.

جعفری دولت آبادی گفت: البته ممکن است افراد معدودی این گونه باشند، اما ما مسئولان پاکدست و زحمتکش بسیاری داریم که شبانه روز در حال تلاش هستند؛ اما متأسفانه گاهی همگی به یک چوب رانده می‌شوند.

دادستان تهران در ادامه به نکته سوم هم اشاره کرد و گفت: نکته دیگر این است که باید کارآمدی نظام اسلامی بیشتر بیان شود. ما در نظام اسلامی به این امر مکلف هستیم و انقلاب اسلامی ما با خون هزاران شهید پرورش یافته است و چنین نظامی نباید به گونه‌ای نشان داده شود که گویا اصلا کارآمد نیست.

وی گفت: باید متوجه بود که دشمن به دنبال همین مباحث است. بنابراین حرف ما این است که باید به جای ناامیدی به مردم امید داد. باید به جای بی اعتمادی مردم به مسئولان از اعتماد به مسئولان نظام حرف زد و آخر اینکه باید کارآمدی نظام را بیش از پیش جلوه داد.

جعفری دولت آبادی گفت: البته برخی از مسئولان هم باید در خصوص عدم مدیریت، عدم نظارت و عدم اتخاذ تصمیم مناسب، پاسخگوی اقدامات خود باشند؛ اما نباید این موضوعات را به همه مسئولان نظام تسری دهیم.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم که مراسم ۲۲ بهمن باشکوهی داشته باشیم. چون دشمن منتظر است که ببیند مردم ما چه واکنشی نشان می‌دهند. امیدواریم که مردم با مشت‌های گره کرده به دشمن نشان دهند که خستگی ناپذیر هستند، اگر چه ممکن است مسئولانی هم داشته باشند که به وظایف خود عمل نکرده باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.