زمزمه استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره مجلس ششم مطرح شد و همان زمان به دلیل برخی ایرادات این طرح رد شد. محمد حسین فرهنگی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در این باره معتقد است که اجرای این طرح مغایر با قانون اساسی است زیرا قانون اساسی حق انتخاب را به آحاد جامعه داده است نه صرفاً احزابی که عده‌ای از مردم به صورت تشریفاتی در آن احزاب عضویت دارند بدون اینکه شناخت کافی و درستی از افراد داشته باشند.

طرح استانی شدن انتخابات مغایر با قانون اساسی است/ حزبی شدن انتخابات با اجرای این طرح

گروه سیاسی قدس آنلاین - طرح استانی شدن انتخابات مجلس که این روزها سر و صدای زیادی کرده و مخالفان و موافقان زیادی از جمله نمایندگان مجلس هر کدام به سهم خود در این باره اظهار نظر کرده اند، زمزمه آن در دوره مجلس ششم مطرح شد و همان زمان به دلیل برخی ایرادات این طرح رد شد.

مخالفان این طرح در اعلام مخالفت خود بر موضوعاتی همچون کاهش مشارکت انتخابات، حذف اقلیت‌ها و دوقطبی‌سازی جامعه، افزایش تأثیر پول و هزینه های تبلیغاتی در انتخابات و قطع صدای مناطق محروم در حاکمیت تاکید دارند. اما در این بین موافقان طرح استانی شدن انتخابات نیز بر این تاکید دارند که استانی شدن انتخابات مجلس و افزایش مشارکت گروه‌های سیاسی و مردم در استان می‌تواند در تعیین نمایندگان پارلمان نقش بسزایی داشته باشد.   تقویت شایسته گزینی، دوری از حرکات پوپولیستی در انتخابات، تقویت احزاب و تشکل‌های مردمی نیز از دیگر موارد مطرح شده موافقان است.

اما در این بین اینکه شورای نگهبان درباره این طرح چه نظری دارد، موضوعی است که کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان تنها به توییتی در این باره اکتفا کرده و نوشته است: «نسبت به مصوبات مجلس، از جمله اصلاح قانون انتخابات و طرح استانی شدن انتخابات نمی توان قضاوت پیشینی داشت. با وصول مصوبه، شورا نظر خواهد داد. لیکن در خصوص کاهش مشارکت مردم و بروز مشکلات امنیتی باید دقت لازم انجام شود. شایسته گزینی، شفافیت و نظارت بر عملکرد نمایندگان به ارتقا جایگاه مجلس می انجامد.»

محمد حسین فرهنگی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، یکی از مخالفان این طرح است. وی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین» درباره مخالفت خود با طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: بنده در فوریتی که برای این طرح آورده شده بود بصراحت نظرات خودم را در مخالفت با آن بیان کردم. دوباره تاکید می کنم که مصالح ملی ایجاب می کند به سمت و سوی استانی شدن انتخابات حرکت نکنیم و این طرح اجرایی نشود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: شاید بتوان در آینده های دور درباره این طرح تاملی بیشتری داشت اما با توجه به شرایط و مسائل جاری اجرایی شدن این طرح چندان به صلاح کشور نیست. همچنین طرحی که کمیسیون امور داخلی شوراها ارائه کرده است انتخابات را کاملاً به سمت انتخابات جناحی و حزبی می برد.

فرهنگی در ادامه گفت: برداشت من این است که این طرح مغایر با قانون اساسی است زیرا قانون اساسی حق انتخاب را به آحاد جامعه داده است نه صرفا احزاب و تشکل هایی که عده ای از مردم به صورت تشریفاتی و تزئینی در آن احزاب عضویت دارند بدون اینکه شناخت کافی و درستی از افراد داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.