یزد -محمد حسین صباغ زادگان با بیان اینکه یزد تحت عنوان چهارراه انرژی کشوراست، گفت : این استان دارای پایدارترین شبکه برق کشور بوده در حال حاضر ۵ نیروگاه فعال در استان وجود دارد.

یزد پایدارترین شبکه برق کشور را داراست

به گزارشقدس آنلاین ، محمد حسین صباغ زادگان مدیر عامل شرکت برق منطقه ای یزد پیش از ظهر پنج شنبه در نشست خبری به مناسبت ایام الله دهه فجراظهار داشت :  ۱۲پروژه از ابتدای سال ۹۷ با اعتبار ی بالغ بر ۳۱۵میلیارد تومان به بهره برداری رسیده که ۲۳۰میلیارد تومان این سرمایه گذاری متعلق به بخش خصوصی و ۸۵/۵میلیارد آن متعلق به بخش دولتی بوده وتوسعه بخش ۲۰/۶۳کیلو ولت پست شهرک فولاد  یزد با ۲/۱۰میلیار تومان و افزایش ظرفیت های خطوط ۶۳کیلو ولت با ۵/۶میلیارد تومان از جمله پروژه هایی است که به مناسبت ایام الله دهه فجر در استان به بهره برداری خواهد رسید .

وی با اشاره به اینکه منابع  تامین انرژی متعددی در استان وجود دارد افزود: تمهیدات لازم برای مواقع بحرانیاندیشیده شده و ۴شبکه در اطراف استان و ۵نیروگاه در خود استان فعال بوده و نیروگاه ۵۸کیلو ولت دراستان درحال بهره برداری است.

صباغ زادگان تصریح کرد: بیشترین نیروگاه های خورشیدی دراستان درحال راه اندازی است و این به بدین معنی است که استان یزد  ۵۸/۵مگاوات نیروگاه خورشیدی در دست بهره برداری دارد و هم اکنون یزد رتبه اول بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی را در سطح کشور داراست .  

 وی با بیان اینکه ۷نیروگاه خورشیدی در استان در حال بهره برداری است، گفت : درواقع ۹/۷درصد مشترکین صنایع بزرگ کشور تحت پوشش صنعت برق استان قرار گرفته اند  که تا پایان سال گذشته تعداد کل صنایع برگ کشور ۳۲۷مشترک بود  و از این تعداد ۲۶ مشترک تحت پوشش شرکت برق منطقه ای یزد هستند .

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد گفت: بیش از ۷۳درصد انرژی الکتریکی استان در بخش صنعت مصرف می شود  و در واقع ۱/۸درصد مشترکین صنعتی تحت پوشش شبکه برق یزد قرار دارند و تا پایان سال گذشته  تعداد مشترکین کشور بیش از ۳۴میلیون و ۸۳۵هزار مشترک بودند  که از این تعداد ۶۴۳هزار و ۵۴۸ مشترک تحت پوشش شبکه برق یزد قرار گرفتند.

 صباغ زادگان افزود: یزد به نوعی چهارراه انرژی کشور است و با استان های خراسان ،فارس ، اصفهان و کرمان تبادل انرژی دارد و درحال حاضر با ۲۶مورد  نیروگاه تولید پراکنده در استان با ۲۴۰مگاوات قرار داد  خرید تضمینی  ۵ساله منعقد کرده  که از این میزان ۱۳۹مگاوات در مدار مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت تولید و مصرف صنعتی استان  در۹ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزود : تولید برق در ۹ماهه نخست سال گذشته ۹میلیارد و ۱۰۶میلیون کیلو وات ساعت بوده  که در سال جاری این آمار به ۱۱میلیارد و  ۲۲۸میلیون کیلو وات ساعت رسیده  که این نشان دهنده رشد ۲۳درصدی تولید برق در استان است .

وی تصریح کرد: در ۹ماهه سال گذشته بیش از ۶میلیارد و ۵۲۵ میلیون کیلو وات ساعت انرژی در استان مصرف شده، درصورتی که در ۹ماهه نخست سال جاری  این آمار به ۷میلیارد و ۳۰۸ کیلو وات ساعت رسیده  و استان درسال جاری ۱۲درصد رشد مصرف انرژی داشته است.

صباغ زادگان خاطرنشان ساخت: طول خطوط انتقال و فوق توزیع استان از سال ۵۷با ۱۵ کیلومتر مدار به هزار و ۵۳۲کیلومتر درسال جاری توسعه پیدا کرده و ظرفیت ایستگاه های فوق توزیع انتقال از سال۵۷ با افزایش ۷۵مگاوات آمپر به ۱۱هزار مگاوات آمپر رسیده است .

این مسئول صنعت برق یزد با اشاره به مقایسه  رشد تولید و مصرف انرژی  در استان از سال۵۷  تا پایان سال  گذشته، افزود : تولید برق در سال ۵۷ ، ۱۷۹کیلو وات ساعت بوده  که این آمار درسال گذشته به ۱۱میلیارد و ۴۸۳میلیون کیلو ولت ساعت رسیده  و این بدین معناست  که تولید برق در استان  ۶۴برابر شده است .

 وی گفت: مصرف برق  در سال ۵۷ ، ۱۶۸میلیون کیلو ولت ساعت بوده  که درسال گذشته این آمار به ۸ میلیارد و ۴۲۸میلیون کیلو وات ساعت رسیده  به این معنی است که مصرف انرژی استان در مقایسه با سال۵۷، ۵۰درصد افزایش داشته است.

 صباغ زادگان با بیان اینکه  نیاز پیک مصرف استان در سال جاری به میزان ۲/۹درصد رشد داشته، گفت: یزد  دارای بیش از ۳۳۰روز آفتابی در سال  است و این  یک ظرفیت بالقوه برای توسعه  نیروگاه ها پی تجدیر ناپذیر از نوع خورشیدی است و در حال حاضر ۴۱ شرکت خصوصی و با مشارکت سرمایه گذاران خارجی ازجمله فرانسه، آلمان ، یونان و ایتالیا نیز  متقاضی حدود ۶۶۵مگاوات  بهره بردار ی از نیروگاه های خورشیدی هستند که از این تعداد  نیز با ۲۳شرکت  جهت تولید ۳۳۵مگاوات برق قرار داد تضمینی  ۲۰ساله منعقد  شده است .

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.