کارگردان فیلم درخونگاه در نشست خبری فیلمش گفت: دستاورد ما در هشت سال جنگ، چه بوده است؟ هیچ! آیا غیر این است که نتیجه آن، روی کار آمدن آقازاده‌ها شد؟

دستاورد هشت سال جنگ، "هیچ" بوده است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری فیلم درخونگاه به کارگردانی سیاوش اسعدی و با حضور عوامل این فیلم در سانس آخر اکران‌های پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای نشست سیاوش اسعدی کارگردان فیلم با اشاره به اینکه سومین مرتبه‌ای است که در جشنواره حضور پیدا می‌کند، گفت: من همیشه به کسانی که می‌پرسند چطور شد این فیلم را ساختی نقد دارم، بهرحال من فیلمساز هستم و باید فیلم بسازم و این حرفه من است  مگر اینکه یک زمانی ببینید من کمدی ساخته‌ام و یک مرتبه سبک کارم را تغییر داده‌ام.

وی با بیان اینکه دیر به دیر فیلم می‌سازد، گفت: گفتن برخی حرف‌ها، تبدیل به شعار می‌شود، بنابراین آنها را نمی‌گویم.

سپس امین حیایی بازیگر نقش اصلی این فیلم نیز عنوان کرد که با خواندن فیلمنامه تصمیم گرفته به حضور در این فیلم پاسخ مثبت بدهد. وی افزود: اولین باری که درباره فیلمنامه با آقای اسعدی صحبت کردم عاشق آن شدم، نقشم متفاوت بود؛ چرا که اصولا من طنز کار می‌کردم اما اینجا کاراکترم جدی بود.

سپس مهراوه شریفی‌نیا بازیگر دیگر این فیلم نیز گفت: برای این فیلم ماه‌ها وقت گذاشتیم و به خاطر آن حضور در چند کار سینمایی را از دست دادم، اما با این حال خوشحال هستم؛ چرا که برایم یک کلاس درس بزرگ بود.

ژاله صامتی بازیگر نقش مادر در این فیلم هم خود را برای حضور در این فیلم، توأم با خوش شانسی دانست و گفت: من معتقدم که آدم خوش‌شانسی هستم پس کارهای خوبی هم به من پیشنهاد می‌شود. در عین حال کارهای سخت را هم می‌پسندم. در این کار تلاش کردم جسارتم را آزمون کنم بنابراین نقش را پذیرفتم. 

وی افزود: من از ۲۷ سالگی در نقش مادر ایفای نقش کردم و فکر می‌کنم تا آخر عمرم هم نقش مادران را به خوبی بازی کنم که شاید به خودم هم شبیه نباشند.

آرزو حلاجی، چهره‌پرداز «درخونگاه» نیز با اشاره به سخت‌گیری و حساسیت کارگردان این فیلم گفت: چهره‌پردازی این فیلم خیلی ظریف و حساس بود که البته تلاش کردیم نظر وسلیقه خود را به هم نزدیک کنیم.

فیلمنامه نویس این کار در پاسخ به این سوال که استعاره‌های کار به چه معنایی است، گفت: نمی‌توان راحت درباره آن صحبت کرد. استعاره‌ها و ایهام‌ها زیاد است و ممکن است مفهوم آن با آنچه در ذهن من است و دیگران برداشت می‌کنند متفاوت شود.

در بخش دیگر نشست منصور سهراب پور درباره اینکه چرا فیلمش برای جشنواره فجر پارسال اکران نشد، گفت: کار ما سال گذشته آماده نبود، اما آن را زودتر تحویل دادیم. من بدون رانت، با سند خانه‌ام وام بانکی گرفتم و ۵۰۰ میلون تومان هم بهره بانکی دادم چرا که کار آماده نشده بود و به جشنواره سال گذشته نرسید.

سپس امین حیایی با توضیحی درباره شخصیت نقش رضا گفت: این شخصیت دو حالت درونگرا و برونگرا دارد و به تشخیص کارگردان و نویسنده من عمل کردم؛ چرا که آنها مسلط‌تر به کار هستند. بنابراین طبق فیلمنامه جلو رفتم و به نظرم دیالوگ‌ها هم صحیح و خوب بود.

وی درباره احتمال گرفتن سیمرغ برای بازی در این فیلم گفت: همه چیز بستگی به نظر مردم و داوران دارد. من نقش‌های دیگری هم در جشنواره امسال دارم که آنها هم به نوع خود خوب بوده‌اند.

سیاوش اسعدی با بیان اینکه جنگ چیز خوبی نیست و ما ضدجنگ هستیم، افزود: هر فردی از هشت سالی از دوران جنگ که یک نفر به هر جایی ممکن است، رفته باشد و یک نفر هم به ژاپن رفته می‌تواند صحبت کند. 

وی درباره برخی ابهامات در روند داستان گفت: برخی مسائل مثل آزاد شدن رضا از زندان و چیزهای دیگر به هوش مخاطب واگذار شده و همه چیز را نشان ندادیم؛ چرا که خیلی‌ها در این بازداشت‌ها و مسائل کارشان ختم به خیر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کار پایان باز دارد، گفت: این پایان از آن پایان بازهایی نیست که من با آن مخالف باشم چرا که طوری است که ما نمی‌دانیم در نهایت رضا در فیلم با آن پسر بازی می‌کند و او را تحویل می‌گیرد یا اینکه سکته می‌کند و می‌میرد.

اسعدی درباره وجود مادربزرگی که هیچ حرکتی در فیلم نمی‌کند، گفت: همیشه این پیرزن‌های بامزه در فیلم‌های من هستند. به نظرم او ستون خانواده است. علتش را نمی‌دانم چرا اینطور فکر می‌کنم و به نظرم نگویم بهتر است چرا که خود اهالی رسانه متوجه منظورم می‌شوند.

این کارگردان درباره اینکه فیلمش را به مسعود کیمیایی تقدیم کرده گفت: قصه متعلق به سال ۷۰ است و من به آقای کیمیایی ارادت دارم. او جریان‌سازترین فیلمساز این مملکت است هر چند مراوده شخصی با او نداشتم و دورادور او را می‌شناسم، اما می‌دانم بی‌مهری به او کم نبوده و خواستم تا او زنده هست، اولین نفری باشم که فیلمش را به او تقدیم کرده است.

وی سپس در پاسخ به سوال خبرنگار «نسل انقلاب» که پرسیده بود: چرا فیلمش مضمونی ضدهویت و ضدایرانی دارد، گفت: چطور می‌توانم در ایران کار کنم و ضدایرانی فیلم بسازم؟ مگر چنین چیزی می‌شود؟ چرا می‌خواهید همه را تخریب کنید؟ اگر شما دلسوز هستید ما هم هستیم. خدا از من نگذرد اگر چنین کاری بخواهم بکنم. من عاشق این کشور هستم.

خبرنگار پرسشگر سئوال از پاسخ اسعدی قانع نشد و گفت: شما بابت ساختن این فیلم باید به مردم جواب بدهید. همچنین مسئولان سینمایی کشور باید به خاطر دادن مجوز ساخت به اثری تا این اندازه بی‌هویت پاسخگو باشند.

اسعدی در پاسخ به این خبرنگار اظهار داشت: با حلوا حلوا دهن شیرین نمی‌شود. من با منظر شما با خودتان بحث می‌کنم، نه از منظر فیلم. مگر غیر این است که ما هشت سال جنگیدیم؟ دستاورد آن چه بوده؟ هیچی. چه بر سر رزمندگانی که شهید شدند آمد؟ یک سری آقازاده آمدند. کی خورده و کی برده؟ اصلا گیرم که حرف فیلم این است. دارد حرف اساسی می‌زند. مگر ترس و واهمه‌ای داریم که بخواهیم با فیلممان متلک بگوییم؟ من یک ایرانی‌ام و عاشق وطنم هستم. نقد دارم می‌کنم و از شما خیلی دلسوزترم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.