عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پارادایم اقتصاد ما کدام است؟ دولتی، خصوصی، خصولتی، خاصه‌سازی تعاونی، مقاومتی یا مردمی؟ به عبارتی ما ۶ ویکرد اقتصادی متفاوت و ۶ خزانه داریم.

۶ رویکرد اقتصادی متفاوت و ۶ خزانه متفاوت داریم
به گزارش قدس آنلاین ، محمدباقر قالیباف عصر امروز در نخستین اجلاس سراسری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که در مجتمع فرهنگی، آموزشی امامت مشهد برگزار شد اظهار داشت: 40 سال از انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشتیم و 40 سالگی در فرهنگ قرآنی ما موضوعیت دارد؛ بسیار خوب است که نگاهی به گذشته خود تاکنون داشته باشیم و مقاطع مختلف آن را ارزیابی کنیم. 

وی افزود: فقط یک مورد از دشمنی‌ها و توطئه‌هایی که علیه انقلاب ما انجام شد اگر در دیگر کشورهای اطراف ما اتفاق می‌افتاد کافی بود تا تمام حکومت‌های آنها فروبپاشد.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در حوزه استقلال، آزادی و مردم‌سالاری بی‌نظیر هستیم گفت: انقلاب اسلامی حیات مجددی به اسلام داد و عزت را به مسلمانان بازگرداند اما ضعف‌هایی نیز در حوزه مسائل کارکردی، ساختاری و رفتاری وجود داشته است.  

قالیباف تصریح کرد: هر کشوری با هر باوری در اداره خود با الزامات کارهای اجرایی و تصمیم‌گیری روبه‌رو می‌شود که گاه با آرمان‌ها تعارض پیدا می‌کند؛ در چنین شرایطی باید دید این مسائل را کنار گذاشته یا حل می‌کنیم؟

وی ادامه داد: اگر کنار بگذاریم دفعه بعد با پیچیدگی و خطر بیشتر برای آسیب رساندن به ارزش‌ها بازمی‌گردد یا اگر با روش‌های لیبرالیسم و سرمایه‌داری سعی در حل مسائل داشته باشیم در چنین شرایطی تحلیل نسل جوان چگونه خواهد بود؟  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از چالش‌های جدی ما آزادی‌های اجتماعی است تصریح کرد: هیچ وقت این امر را به صورت دقیق و روشن حل و فصل نکردیم؛ مثلا فیلترینگ همه جای دنیا فیلترینگ وجود دارد اما به جای حل و فصل موضوع، آن را سیاسی می‌کنیم و دوقطبی ایجاد می‌شود که ریشه در دوگانگی سیاسی و فرار از پاسخگویی دارد و نتیجه آن سبب می‌شود که موضوع کشور کنسرت شود. 

قالیباف افزود: ما در شهرداری تهران در تمام اعیاد و آخر هفته‌ها در 300 پارک و فضای باز، جُنگ و کنسرت 70-60 هزار نفری خانوادگی برگزار می‌کردیم اما افراد جدید یک مورد آن برگزار نکنند اما با «رندی» اوضاع را طوری پیش می‌برند که مردم بین امرار معاش و رفتن به کنسرت یکی را انتخاب کنند. این چه روشی است که زمینه‌ساز تحلیل و نتیجه غلط می‌شود؟ 

وی با بیان اینکه مشخص نیست پارادایم اقتصادی ما چیست گفت: پارادایم اقتصاد ما کدام است؟ دولتی، خصوصی، خصولتی، خاصه‌سازی تعاونی، مقاومتی یا مردمی؟ به عبارتی ما شش رویکرد اقتصادی متفاوت و شش خزانه داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در حوزه نقدینگی، 403 میلیون حساب سپرده در کشور وجود دارد و در سال بیش از 300 هزار میلیارد تومان سود این سپرده‌ها بوده و از مالیات معاف است اما بیش از 85 درصد این سودها به کمتر از 2 درصد از صاحبان سهام تعلق می‌گیرد و این نشان از اختلاف طبقاتی در سیستم بانکداری و نقدینگی ما دارد. 

قالیباف ادامه داد: قوه قضائیه باید با فساد مبارزه کند اما پیشگیری بهتر از برخورد است و در واقع فساد معلول ناکارآمدی است.  

وی با اشاره به اینکه 12 هزار قانون داریم، گفت: این قانون‌ها این قدر در تضاد با هم هستند که قانوندانان قانون شکن که قدرت و ثروت دارند از امکانات کشور به صورت ظاهراً قانونی استفاده می‌کنند و وام‌های میلیاردی می‌گیرند اما مردم عادی باید در نوبت وام 5 میلیون تومانی بمانند.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، حتی یک سوم برنامه‌های توسعه را تاکنون نتوانستیم محقق کنیم و دولت هر روز بزرگ‌تر می‌شود به طوری که بودجه سال98 دولت بیش از 450 هزار میلیارد تومان است و اینها اشکالات جدی در حوزه ساختاری است. 

قالیباف با بیان اینکه مشکل ما در کشور کمبود پول و امکانات بلکه ناکارآمدی است، گفت: امروز دانشگاه محل حل مشکلات بنیادین جامعه و حکومت است چرا که اگر این مسائل برطرف نشود تمام دستاوردهای بزرگ را از دست می‌دهیم و اگر ادامه پیدا کند عده‌ای می‌گویند دین در اداره کشور کارآمد نیست.  

وی تصریح کرد: در نظام اسلامی هستیم و وظیفه داریم کارآمدی دین را در اداره کشور به مردم نشان دهیم؛ اما به دلیل ضعف مدیریت تاکنون موفق نبودیم چرا که ما در کارهای اجرایی و رفتارها براساس باورها حرکت نمی‌کنیم. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: چرا در حوزه اقتصاد اصرار داریم با پارامترهای سرمایه‌داری پروژه‌ها را اجرا کنیم؟ در واقع سیستم مدیریت کشور ما یک سیستم خسته، بسته و منفعل است. 

قالیباف با اشاره به حاشیه‌هایی که در فضای مجازی علیه وی مطرح شده است، گفت:  رسانه‌های غربی هرروز می‌گویند قالیباف فلان کشور خارجی است و اکثریت مردم نیز باور می‌کند پس باید برای مقابله با آن هزینه دهیم چون فرهنگ چهار درصدی‌ها پول و رسانه دارند و باید در مقابل آن محکم بایستیم.  

وی با اشاره به اینکه ما در موضوعات دچار سیاست‌زدگی شدیم، گفت: یکی از موضوعاتی که امروز برای امنیت ملی و آینده انقلاب اهمیت دارند موضوع FATF است که اگر ساعت‌ها در دانشگاه‌ها در این مورد بحث تخصصی انجام دهیم باز هم کم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در واقع موضوع ما CFT و قانون مبارزه با پولشویی نیست؛ به عبارتی ترکیب همه کنوانسیون‌ها مثل یک قطعه موسیقی است که نُت آن FATF به عنوان یک NGO بین دولتی است شامل هفت کشور که در راس آن آمریکا و انگلیس است.  

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بعد از 11 سپتامبر پارادایم خود را در دنیا تغییر دادند، گفت: آمریکایی‌ها از حوزه قدرت سخت به قدرت نرم و هوشمند تغییر روش دادند و باوجود استفاده از ظرفیت سازمان ملل، ساختاری خارج از  آن را در نظر گرفتند که در این راستا سازوکار  و رسالت FATF این است که هر رابطه بانکی و مالی با ظرفیت آن سازماندهی شود. 

قالیباف تصریح کرد: FATF در راستای خواسته‌های سرمایه‌داری است و ما در مقابله با این امر هستیم پس این یک موضوع پارادایمی است نه جناحی و ما باید آن را بشناسیم و سپس حل کنیم. ما باید برای این موضوع تصمیم بگیریم و این تصمیم پلت‌فرم مبارزه ما با آمریکا است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه افرادی که آب خوردن را به برجام گره زدند مذاکره را یک روش مبارزه ندانستند، گفت: ما درباره FATF عجله‌ای نداریم و باید دانشگاهیان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و دولت در اینباره بحث علمی کنند و سیاست زدگی را کنار بگذارند چرا که سازوکار اف.ای.تی.اف این است که هرکسی را که خلاف سیاست‌های آن عمل کرد از اقتصاد جهانی محروم کند و شما چه عضو آن بشوید چه نشوید آمریکایی‌ها این کار را انجام می‌دهند. 

قالیباف خاطرنشان کرد: در حوزه امنیتی، هژمون آمریکا را در منطقه به زمین زده‌ایم اما در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پای به پای امنیت جلو نیامدیم که برای تحقق آن باید در داخل کشور کار تخصصی انجام شود.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.