رئیس صنف تزئیینات ساختمان گفت: هر شهروندی که قصد خرید تزئینات منزل دارد باید اول مطمئن شود آن واحد صنفی پروانه کسب دارد یا خیر.

قیمت تزیینات ساختمانی تا۴۰درصد گران شده است/ تزیینات ساختمانی نرخ مشخصی نداردکه بگویم/ تولید داخل میتواند جوابگوی نیازها باشد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: انسان همواره به دنبال زیبایی است و این را هم در ظاهر خود و هم در محیط و فضاهای بیرونی انتظار دارد و نهایت تلاش خودرا بکار میگیرد تا درزیباسازی محیط زندگی اش؛ به‌ویژه در فضاها و محیط چهار دیواری همـــواره دنبال می‌کند. شاید همین حس و روح زیبایی طلبی انسان‌ها موجب شده تا «تزیینات داخلی ساختمان» به یکی از حوزه‌های شغلی مهم و مورد علاقه بسیاری مردم  درصنعت ساختمان تبدیل شود.

انسان‌ها بخش عمده عمر خود را چه در سرما و چه در گرما در محیط منزل و محل کار خود سپری می‌کنند، بنابراین معماری و فضای درونی هم محل کار و هم محل زندگی اهمیت دو چندان دارد و همه به دنبال این هستند در محیط دلنشین و مطبوعی زندگی کنند و از آن لذت ببرند و از همین جا و از همین نیازهای به ظاهر ساده دنیایی از مشاغل شکل می‌گیرد که بخش عمده‌ای از این مشاغل در صنــــــــف «تزیینات داخلی ساختمان» می‌گنجد.

اما بخش زیادی از تغییرات در تزیینات ساختمانی منازل در آستانه سال نو صورت میگیرد. بسیاری از شهروندان تلاش دارند تا نوروز که دید و بازدیدها و رفت و آمدها دو چندان میشود ظاهر و تزیینات منازل خودرا تغییر دهندو به همین جهت این روزها را باید داغی بازار کار صنف تزیینات ساختمان دانست، هرچند که به نظر میرسد امسال اوضاع اقتصادی چندان مساعد نباشد که بخش زیادی از شهروندان بتوانند هزینه ای صرف اینکار کنند. به این انگیزه با عبدالله افشار رئیس اتحادیه صنف تزئیینات ساختمان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که درادامه میخوانید:

قدس آنلاین: در حال حاضر بازار تزئئینات را چکونه ارزیابی می‌کنید آیا مانند سالهای قبل رونق دارد؟

افشار: بازار ترئیینات جدا از شرایط کلی اقتصادی نیست و اگر این اقتصاد کشور رونقی نداشته باشد، شامل صنف ما هم می‌شود بخصوص اینکه بعد از چند ماه رونق در حوزه مسکن متاسفانه دوباره دچار رکود شده‌ایم.

و در حال حاضر هم با توجه به سرمای هوا و مسائل اقتصادی جامعه این بازار از رونق خوبی برخوردار نیست البته نا گفته نماند که  افت چندانی هم ندارد. البته  ممکن است این رونق در اسفند ماه رشد بهتری داشته باشد.

قدس آنلاین: آیا قیمت‌های کالاهای مصرفی صنف شما آیا نسبت به سال گذشته تغییری هم داشته است؟

افشار:در بحث کالاهایی که وارداتی هستند مانند کاغذ دیواری، پارکت‌ها و پارچه‌های خارجی تغییرات جزئی داشته‌ایم.

قدس آنلاین: این تغییرات تا چند درصد بوده است؟

افشار: این تغییرات  به عوامل مختلفی بستگی دارد یک نفر کالا را با عدم انتقال ارز وارد کرده است و یکی هم قبل از این دستور العمل‌ها و با ارز بالاتری جنس را وارد کرده است کلا تفاوت قیمت‌ها متغییر است ولی بین حداقل ۲۵ تا ۴۰ درصد در برخی از کالاها  رشد داشته‌ایم.

قدس آنلاین: در بخش کالاهای داخلی چقدر افزایش قیمت صورت گرفته است؟

افشار:مثلا کارخانجات پرده که پیش از این فعالیت می‌کردند مدتی است که برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند مثلا در بحث نخ افزایش قیمت داشتند که این‌ها طبیعتا درفروش کالاهای تولیدی انها تاثیر گذاشته و افزایش قیمت داشته‌اند.

قدس آنلاین: آیا هنوز هم کالاهای تزئیناتی وارد کشور می‌شود؟

افشار: در برخی از کالا که ممنوعیت نداشته باشد بله وارد می‌شود البته الان وارد کننده‌ها در حال بررسی بازار هستند که ببینند آیا بازار کشش مثلا پارچه‌ای که سابق بر این با متری ۱۲ دلار وارد می‌کردند را دارد یا نه؟ پارچه‌ای که قبلا با متری ۱۲ دلار وارد می‌شد با ارز ۴ هزار تومان  می‌شد متری ۶۵ هزار تومان ولی الان همان پارچه برای وارد کننده متری حداقل ۱۴۰ هزار تومان می‌شود و طبیعتا دوبرابر سرمایه می‌خواهد و این وارد کننده هم باید فکر کند که آیا با این نرخ می‌تواند کالایش را در بازار بفروشد یا نه.

قدس آنلاین: آیا کارخانجات تزئینات در داخل کشور توانایی تامین نیازها را دارند؟

افشار: بله. الان مثلا کارخانجات ما در بحث پارکت با توجه به گرانی وارد کردن این کالا میتوانند نیاز بازار را تامین کنند و تولیدات خوبی هم دارند.

*قدس آنلاین: الان چند درصد از کالاهایی که در بازار وجود دارد خارجی و چند درصد داخلی است و استقبال مردم از کدام بیشتر است؟

افشار: بحث مدلها در صنف ما خیلی مهم است، تنوع مدلها و سلیقه در این صنف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.   ما دربحث مدل‌ها و نه کیفیت هنوز در داخل توان رقابتی با خارج را نداریم و همان کالاها برای خریدار خیلی گران در می‌آید.

در بحث پارچه باید بگویم که کالای داخلیمان از کالای خارجی خیلی بهتر است و وقتی کالا خوب باشد مردم هم استقبال می‌کنند.

قدس آنلاین: آیا هزینه‌های خدمات نصب هم تغییر کرده است؟

افشار: ما سه نوع کالا داریم که به لحاظ نرخ گذاری در اولویت هستند و این قضیه هزینه نصب هم در اولویت سه قرار دارد.

این کالاها در سبد هزینه خانوار خیلی نقش ندارند چون هر سال که پرده تغییر نمی‌کند و این را قانون گذار دستور داده که برای خدماتشان و نه خود کالا هر واحد صنفی با توجه تخصص و امکاناتی که دارد خودش نرخ را اعلام کند و یک نسخه از آن را هم به اتحادیه ارایه کند که گران‌تر از آن نرخ از مشتری دریافت نکند.

*این خدمات که به گرانی دلار ربطی ندارد؟

قدس آنلاین: نه ولی به خود واحد صنفی با توجه به خدماتی که کارگران ارائه می‌دهند نرخشان تغییر می‌کند. مثلا در نصب کاغذ دیواری اگر یک زمانی نرخ چسب فلان تومان بوده الان نرخ همان چسب چند برابر شده، چون این چسب خارجی است و این‌ها است که قیمت نسب را افزایش میدهد.

قدس آنلاین: با توجه به اینکه صنف شما به داخل خانه‌های مردم راه پیدامیکنند بویژه نصابان چه کرده‌اید که مشکلی برای مردم بوجود نیارد؟

افشار:تبصره یک ماده ۱۷ نظام صنفی می‌گوید کلیه کارگرانی که به منازل مراجعه می‌کنند باید کارت ورود به منازل داشته باشند.

*اخیرا در فضای مجازی شاهد شیوه خاصی از تزئینات هستیم آیا این‌ها زیر نظر شما هستند؟

افشار: خیر. چیزی که توسط این افراد تبلیغ می‌شود با واقعیت این رشته خیلی فرق دارد.

قدس آنلاین: آیا صنف شما برای امورات مختلف قیمت مشخصی دارد؟

افشار: هر خریداری که قصد خرید کالای تزئیناتی دارد باید اول مطمئن شود آن واحد صنفی پروانه کسب دارد یا نه. اگر پروانه کسب رسمی ندارد خرید نکند که مشکلی برایش ایجاد نشود. متاسفانه ما خیلی از این تداخلات صنفی داریم که خیلی از این‌ها تخصصی برای نصب و مدل زدن ندارند.

 واحدهای  صنفی موظفند نرخ خدمات را در معرض دید عموم قرار بدهد و چون الان بازار رقابتی است تقریبا خدمات صنف ما در یک سطح است مگر اینکه بخواهد کار خیلی خاصی انجام بدهد اما اگر کسی نسبت به قیمت ها اعتراض داشت ما با توجه به قیمت عرف و کاری که برای مصرف کننده انجام شده باشد موضوع را بررسی میکنیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.