زهره منصوری، متولد ۱۳۶۳ و فارغ‌التحصیل رشته خیاطی است.

سرپرست ۸ زن ِسرپرست خانوار هستم

او امروز جزو زنان کارآفرینی است که بیش از هشت زن سرپرست خانوارهم در کنار او مشغول به کارهستند. این بانوی پرتلاش در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره حضورش درعرصه کار، می‌گوید: بعد از ازدواج سعی کردم علاوه بر امورخانه و بچه، خیاطی را هم به صورت جدی آموزش ببینم و مدرک نازک‌دوزی را از فنی و حرفه‌ای دریافت کردم.

  کار در منزل

وی می‌افزاید: بعد از مدتی در منزل شروع به دوخت سرویس لحاف و تشک و روتختی کردم و احساس کردم، امکان همزمان تولید و فروش محصولاتم را دارم.

از این رو فروشگاه کوچکی را برای تزئینات منزل و جهیزیه عروس راه‌اندازی کردم و اجناس خودم را در آن جا به فروش می‌رساندم.

 راه‌اندازی فروشگاه پوشاک سیسمونی

وی ادامه می‌دهد: کم‌کم علاوه بر سفارش‌های متعدد برای سرویس‌های عروس، کار دوخت سرویس نوزاد را هم به تولیداتم اضافه و فروشگاه دیگری را برای سیسمونی نوزاد راه‌اندازی کردم و کارگاه کوچکی را برای تولیداتم اجاره کردم، زیرا تعدد و تنوع کارها به گونه‌ای بود که دیگر نمی‌توانستم در خانه کار را ادامه دهم و نیاز به کمک و استخدام پرسنل داشتم.

وی خاطرنشان می‌سازد: سال ۸۹ به تهران مهاجرت و مدتی در تهران کار کردم و پس از دو سال مجدداً به مشهد بازگشتم و این بار با روحیه‌ای جدی‌تر از قبل و مصمم‌تر کارم را ادامه دادم.

منصوری تصریح می‌کند: این بار علاوه برکارهای قبل، تولید سفره دو و چهار نفره هم، به تولیداتم اضافه شد و برای گسترش کارم، تعداد چرخ‌های خیاطی را باید افزایش می‌دادم و برای قبول سفارشات بیشتر نیاز به فضای بزرگ‌تر و پرسنل بیشتری داشتم.

 روزی حلال برای ۱۲ مادر

وی اذعان می‌دارد: از این رو یک کارگاه بزرگ‌تر باید اجاره می‌کردم و این بار ۱۲ بانوی سرپرست خانوار با من در این کارگاه همکاریشان را شروع کردند و من خیلی احساس خوبی داشتم که شرایطی برای زنانی که می‌خواهند، روی پای خودشان بایستند و روزی حلال برای بچه‌هایشان سر سفره ببرند، مهیا شده است.

منصوری در ادامه با اشاره به اینکه آینده دو پسرش عارف ۱۷ ساله و عرفان ۱۳ ساله در اولویت زندگی وی است، تأکید می‌کند: مادر بودن حرمت دارد و به اعتقاد من بچه‌ها برای هر خانواده‌ای، انگیزه تلاش و خسته نشدن هستند.

 وام خود اشتغالی

وی درباره شرایط کارش برایم توضیح می‌دهد و می‌گوید:خوشبختانه من مشکل گرفتن سفارش و بازار کار را ندارم اما برای تولید مدام نیاز به تهیه مواداولیه و خرید پارچه و لایکو و خرج کار دارم. از این رو دنبال وام بودم که با وام‌هایی با سودهای ۱۸ و ۲۴ درصد مواجه شدم اما شنیدم واحد خودکفایی برای زنان کارآفرین وام خود اشتغالی بدون سود و تسهیلات بهتر و آسان‌تر می‌دهند و بعد از پیگیری سرانجام ابتدای امسال توانستم ۱۴ میلیون تومان وام از واحد خودکفایی دریافت کنم که مبلغ اقساط آن ماهانه ۲۳۰ هزار تومان است.

 ۳ برابرشدن قیمت‌ها

وی تأکید می‌کند: با این وام توانستم مواد اولیه کارم را نقدی تهیه کنم و این فرصت خوبی برای ادامه و گسترش کارم شد.

منصوری همچنین درباره وضعیت فعلی کار و مشکلات نوسان ارز و تحریم‌ها و تأثیر آن بر روی کارش تأکید می‌کند: متأسفانه بازار ثبات ندارد و همین افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، کار را برای تولیدکنندگان بسیار سخت کرد. برای مثال در چند ماه پیش پارچه‌ای که قبلاً متری ۴۰۰۰ تومان بود اکنون باید همان پارچه را حدود ۱۲۰۰۰ تومان تهیه کنم و این سه برابر شدن و افزایش قیمت‌ها برای همه مواد اولیه همین رویه را دارد و کار کردن را سخت کرده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای چهار عمده فروش و چهار فروشگاه کار تولید می‌کنم و به طور متوسط میزان تولید ماهانه کارگاهم بیش از ۷ هزار تکه است و گردش مالی مناسبی دارم که به طور متوسط سود حاصل از کار، بعد از پرداخت هزینه‌های مختلف مانند دستمزد هشت نیروی کار که همه بانوان و سرپرست خانواده هستند و به علاوه اجاره، آب و برق چرخ زندگیم را می‌چرخاند.

 امکان به کارگیری ۲۰ زن سرپرست خانوار

از آرزوهایش که می‌پرسم، مثل هر مادری بلافاصله سلامت و موفقیت پسرهایش را بزرگ‌ترین آرزوی خود می‌داند و می‌افزاید: ادامه تحصیل را همیشه دوست داشتم و دارم و مطمئنم اگر وام توسعه اشتغال و حمایت مسئولان وجود داشته باشد امکان گرفتن یک سوله بزرگ و بکارگیری ۲۰ زن سرپرست یا بد سرپرست خانواده را دارم تا با هم کارکنیم.

این بانوی کارآفرین درباره تولید کارش در حال حاضر نیز توضیح می‌دهد: سرویس‌های آشپزخانه ۱۴، هفت، پنج و سه تیکه نسوز و معمولی، دمکش، پیشبند، دستکش فر، دستگیره، کیسه نان و سبزی، آبگیر و... را تولید می‌کنیم که برای بهترشدن کار برنامه‌ریزی جدی‌تر و طراحی‌های جدید را در کارم دارم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.