مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: رشد ۳.۵ برابری میزان خطوط ریلی استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است.

رشد ۳.۵ برابری خطوط ریلی خراسان رضوی بعد از انقلاب
به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی ضیایی‌مهر  درخصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در صنعت حمل‌ونقل ریلی استان عنوان کرد: یکی از این دستاوردها اتصال پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد به شبکه ریلی کشور بوده است.  
وی افزود: خط ریلی مشهد- سرخس و تجن به طول ۲۰۰ کیلومتر در راستای برقراری ارتباط ریلی با کشورهای آسیای میانه، اروپایی و خلیج فارس از طریق ایران اجرا شده است.  
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی بیان کرد: اجرای پروژه خط دوم تهران- مشهد به طول ۹۲۶ کیلومتر، اجرای این پروژه علاوه‌بر افزایش حداقل دو برابری ظرفیت، باعث ارتقای ایمنی و افزایش سرعت قطارها شده است.  
ضیایی‌مهر خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است اجرای سیستم سیگنالینگ (علایم الکتریکی) بوده و همچنین احداث مرکز ctc مشهد- تهران است.  
وی ادامه داد: پروژه بزرگ راه آهن مشهد- بافق به طول ۱۰۰۰ کیلومتر اجرا شده است، اجرای این پروژه مهم و بزرگ باعث کاهش ۸۰۰ کیلومتری کریدور ترانزیتی سرخس- بندرعباس گردیده است که نقش مهمی در قیمت حمل کالا و همچنین کاهش قابل توجه مصرف سوخت و آلاینده‌های زیست محیطی داشته است.   
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی اظهار کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز ریلی استان با احداث ۵۵ دستگاه تقاطع غیر هم سطح و همچنین یکی دیگر از این دستاوردها اتصال مجتمع فولاد خراسان به شبکه ریلی کشور است.  
ضیایی‌مهر عنوان کرد: پروژه هوشمندسازی ترافیک قطارها (atc و بلاک میانی) به منظور ارتقای ایمنی قطارها و افزایش ظرفیت دو تا سه برابری مسیر پر تردد تهران- مشهد اجرا شده است.  
وی تشریح کرد: یکی دیگر از این دستاوردها توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد با احداث خطوط ریلی پارکینگ و افزایش سکوهای مسافری از ۲ به ۷ سکو بوده، همچنین خطوط پذیرش و اعزام قطارهای مسافری از ۳ به ۱۳ خط افزایش یافته و ظرفیت جابجایی مسافر از ۵ میلیون نفر به ۲۰ میلیون نفر در سال افزایش پیدا کرده است.  
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی بیان کرد: میزان خطوط ریلی استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ۳۳۳ کیلومتر به ۱۵۰۰ کیلومتر رسیده و درواقع این بخش شاهد رشد ۳.۵ برابری بوده، همچنین میزان حمل بار از ۸۰ هزار تن در سال به بیش از ۸ میلیون تن رسیده است.  
ضیایی‌مهر افزود: میزان جابه‌جایی مسافر در استان از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ۱۳ میلیون نفر در سال رسیده است. تعداد ایستگاه‌های راه آهن در سطح استان از ۱۷ به ۴۵ ایستگاه ارتقا پیدا کرده که این مسئله باعث تسهیل دسترسی مسافر و چشمه‌های بار به شبکه ریلی کشور و شکوفایی صنعت حمل و نقل ریلی در استان شده است.   
وی اظهار کرد: تعداد نیروی انسانی با وجود افزایش قابل توجه جابه‌جایی بار، مسافر و توسعه شبکه ریلی از ۲۵۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر رسیده و تعداد رام قطار مسافری از ۶ رام به بیش از ۹۰ رام در شبانه روز رسیده است و همچنین تعداد رام قطار باری از ۲ رام به ۳۵ رام در شبانه روز افزایش پیدا کرده است.  
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: قبل از انقلاب اسلامی کلیه عمل‌کرد جابه‌جایی مسافر و حمل ریل بار، نگه‌داری زیرساخت‌های ریلی به‌صورت کاملا دولتی انجام می‌شد اما بعد از انقلاب اسلامی ۱۰۰ درصد از جابه‌جایی مسافر و حمل بار توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.