عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: منوط کردن اجرای INSTEX به FATF از سوی وزرای خارجه اروپایی نیز یک نوع گرو کشی بود.

جمالی نوبندگانی: منوط کردن اجرای INSTEX به FATF گروکشی جدید اروپایی‌ها بود

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، با اشاره به ایجاد کانال مالی بین ایران و اروپا به نام INSTEX، اظهار داشت: اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اضلاع توافق برجام، آنچنان که باید و شاید به تعهدات خود نسبت به جمهوری اسلامی عمل نکرده، این در شرایطی است که همیشه خانم موگرینی، همه مسئولین اتحادیه اروپایی و برخی مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و حتی ایران بیش از حد خویشتنداری کرده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اروپایی‌ها صرفا در موضع اعلام سیاسی و تایید شفاهی برجام باقی ماندند و از آن فراتر نرفتند و تا مدتی نیز انتقاداتی را علیه آمریکایی‌ها مطرح می کردند اما اکنون به نظر می‌رسد که هماهنگی‌هایی بین آمریکا و اروپایی‌ها ایجاد شده است.

فرانسه همچنان نقش پلیس بد را ایفا می‌کند

وی افزود: حتی فرانسوی‌ها که در ابتدای توافقات هسته‌ای نقش پلیس بد را ایفا می‌کردند، مسائل موشکی و دفاعی ایران را مطرح می‌کنند، احتمال می‌دهم، بعضی از کشورها مانند آلمان و انگلیس نیز پشت این قضیه قرار بگیرند یا سناریوهایی شبیه به آنچه در هلند رخ داده برای فرار روبه جلو ترتیب دهند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: برجام برای این ایجاد شد که جمهوری اسلامی ایران از حقوق مشروع خود چشم پوشی نکند و به روابط بهتر و گسترده‌‍تر بین‌المللی و منطقه‌ای در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی دست یابد و به قول اروپایی‌ها، منطقه و اروپا نیز امن‌تر شود، ولیکن این اتفاق رخ نداد. بعد از خروج ترامپ از برجام قرار بود ظرف چند هفته انجام شود اما چندین ماه طول کشید.

INSTEX شفافیت لازم را ندارد

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون اروپایی‌ها INSTEX را معرفی کرده‌اند اما شفافیت لازم را ندارد برای شروع بد نیست اما با تاخیر همراه بوده است، من امیدوارم کلماتی که در این متن مبنی بر تجارت مشروع آمده معنای عملی آن نفت در برابر غذا و دارو نباشد. این سیستمی که پول ایران به بانک های اروپایی فرستاده شود و از اروپایی‌ها غذا و دارویی را وارد کنیم، پسندیده نیست.

وی افزود: فکر می‌کنم اروپایی‌ها عامدانه ایجاد این کانال مالی را به تاخیر انداخته‌اند و تا اینجای کار از تجارت با ایران، دفاعی نکرده و تقریبا به نظر می‌رسد که همین سیستم نیز به تایید آمریکا برسد.

اروپایی‌ها باید از ایران نفت بخرند

جمالی نوبندگانی اظهار داشت: انتظار ما این است که اروپایی‌ها از ایران نفت بخرند و پول نفت را وارد کشور کنیم و براساس نیازمان از دیگر کشورها واردات داشته باشیم. نمی‌خواهیم به شکلی توافق شود که همان حالت اعلام نشده نفت در مقابل غذا و دارو باشد که این شرایط خطرناک است.

وی در خصوص اینکه روابط ایران با سایر کشورهای غیر اروپایی در INSTEX چه خواهد شد؟، افزود: گویا این کانال فعلا برای اروپایی‌ها است مگر اینکه غیر اروپایی‌ها تقاضای ورود به این قضیه را داشته باشند.

نماینده مردم فسا در مجلس بیان کرد: طرف‌های خریدار نفت ایران چند دسته هستند، کشورهای ژاپن و کره جنوبی با اولین تشر آمریکایی‌ها، خرید نفت از ایران را قطع می‌‎کنند، چنین، هند و روسیه نیز شرایط خاصی در قبال FATF دارند. منوط کردن اجرای INSTEX به FATF از سوی وزرای خارجه اروپایی نیز یک نوع گرو کشی بود./

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.