تورج همتی گفت: خشکسالی‌های پیاپی باعث شده خدمات زیست‌بومی و قابلیت انعطاف‌پذیری زیست‌بوم در منطقه کاهش یافته و میزان تاب‌آوری این دریاچه به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

تالاب بزنگان یکی از قربانیان تغییرات اقلیمی

به گزارش قدس آنلاین و  به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان، در آیین آغازین جشنواره تالاب بزنگان که در محل این اثر طبیعی برگزار شد، با اشاره به ضرورت ترسیم آینده تالاب از گذرگاه مسؤولیت اجتماعی، گفت: در موضوع مدیریت تالاب‌ها فاکتورهای مختلفی اثرگذار هستند و یکی ازمهم‌ترین آن‌ها، تغییرات اقلیمی است و امید است این جشنواره آغازی بر ایجاد گفتمان ملی برای حفاظت از تالاب بزنگان و تقویت مشارکت مردمی برای تزریق حیات در این تالاب بی رمق باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تالاب بزنگان را یکی از قربانیان تغییرات اقلیمی و خشکسالی برشمرد و افزود:خشکسالی‌های پیاپی باعث شده خدمات  زیست‌بومی  و قابلیت انعطاف‌پذیری زیست‌بوم در منطقه کاهش یافته و میزان تاب‌آوری این دریاچه به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

وی ضرورت شناخت ارزش‌ها و قابلیت‌های تالاب را نخستین گام در حفظ و احیای آن برشمرد و افزود: هدف از برگزاری مراسم روز جهانی تالاب‌ها برنامه‌ریزی هوشمندانه برای توسعه پایدار و استفاده از همه ظرفیت‌ها خصوصا ظرفیت عظیم  مشارکت جوامع محلی است.

این مقام مسؤول تالاب بزنگان را به‌عنوان یک راه حل طبیعی برای سازگاری بیشتر و کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی منطقه خواند و افزود: چنانچه تالاب به سطح مطلوبی از ذخیره آبی برسد، خواهد توانست تغییرات اقلیمی و رویداد های آب و هوایی را مدیریت کند.

همتی دراین باره توضیح داد: این تالاب ضمن اثرگذاری بر تنظیم جریانات آب محیط، درواقع به‌عنوان کلید  تغذیه آب های زیرزمینی و دسترسی به جدول آب زیرزمینی ایفای نقش می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه از اقدامات صورت گرفته در راستای  ایجاد تقویت زیرساخت‌های گردشگری طبیعی و احیای تالاب بزنگان سخن گفت و افزود: لوله‌گذاری، کانال‌کشی، دیواره‌سازی و ایجاد منابع ذخیره آب و همچنین گرفتن آب مازاد کشاورزی از جمله اقداماتی است که در راستای احیای این اثر طبیعی ملی صورت گرفته و برنامه مدیریت زیست بومی و ساماندهی با جلب مشارکت ذینفعان و جوامع محلی با روندی مطلوب پیگیری شده و امروز موضوع واگذاری زون گردشگری به بخش خصوصی و تعاونی های محلی منطقه به عنوان اقدامی ارزشمند درراستای توسعه اشتغال بومی و معیشت پایدار است که درراستای تحقق اقتصاد مقاومتی بازتابی موثر خواهد داشت.

گفتنی است اجرای عملیات احیای تالاب بزنگان، احداث دیوار ساحلی و ایجاد زیرساخت های گردشگری در منطقه با تخصیص اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد ریال درادامه این مراسم با حضورمدیر کل و مسئولان حفاظت محیط زیست استان، سرپرست فرمانداری سرخس، رئیس شورای اسلامی، امام جمعه و جمعی از مسئولان محلی و استانی رسماً آغاز شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.