رضا ملک زاده گفت: شیوع بیماری‌های گوارشی که علت تقریبا ۱۰ هزار مرگ در ایران طی سال ۲۰۱۶ بوده است، اتخاذ سیاست های جامع برای پیشگیری از بیماری‌ها را تبدیل به یک ضرورت غیرقابل انکار کرده است.

بیماری‌های گوارشی علت مرگ ۱۰ هزار ایرانی در یک سال

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، رضا ملک‌زاده در ارتباط با بیماری‌های غیرواگیر در کشور اظهارداشت: با بهره مندی از روش‌های پیشرفته آموزش به مردم در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها و مراقبت‌های حین بیماری و ارتقای دانش تخصصی مراقبان نظام سلامت بویژه پرستاران، می توان از عود بسیاری از بیماری ها و مراجعه مکرر مردم به بیمارستان‌ها به دلیل ناآشنایی با روش‌های مراقبتی و نحوه مصرف داروها و در نهایت از تحمیل هزینه های بی دلیل بیماری ها به مردم کاست و زمینه ای را فراهم کرد که سلامت صرفا در بیمارستان‌ها جست و جو نشود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: شیوع بیماری‌های گوارشی که علت تقریبا ۱۰ هزار مرگ در ایران طی سال ۲۰۱۶ بوده است، اتخاذ سیاست های جامع برای پیشگیری بیماری‌ها را تبدیل به یک ضرورت غیرقابل انکار کرده است.

وی یکی از روش‌های موثر برای دستیابی به این هدف را استفاده از توانایی و ظرفیت دانش و تخصص  پرستاران دانست و گفت: ۱۵ سال پیش، در بازدیدی که از دانشگاه پنسیلوانیا داشتم متوجه شدم که بخش عمده ای از فعالیتهای درمانی و تحقیقاتی دانشگاه توسط پرستاران انجام می شود و همین امر سبب سرعت یافتن برنامه های پیشگیری و درمان بیماری ها شده است؛ لذا این برنامه را برای اجرا در ایران، پیشنهاد کردم که به دلایلی تاکنون به اجرا در نیامده است و امروز با پیگیری های فراوان زمینه اجرای آن فراهم شده است.

رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای دوره آموزش مهارتی و حرفه ای مراقبت پرستاری در بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان توسط این پژوهشکده  از اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد گفت: این دوره فراخوان آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

وی گفت: یکی از دوره های حرفه ای است که هدف آن تربیت پرستارانی با دانش و مهارتهای بهتر و تخصصی تر در زمینه بیماری ها، روش های تشخیصی و درمانی، مراقبت های لازم، آماده سازی و حمایت‌های روحی، جسمی و اجتماعی برای بزرگسالان مبتلا به بیماری های دستگاه گوارش در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های دولتی، درمانگاه ها، کلینیک ها و بیمارستان های خصوصی، مطب ها و مراقبت در منزل در زمینه های بهداشتی، پیشگیری، درمانی، حمایتی، هماهنگی و توانبخشی است.

ملک زاده،  علاوه بر افزایش دانش و مهارت تخصصی پرستاران در زمینه خدمات تخصصی گوارش شامل اندوسکوپی و … ، به ذکر دیگر نتایج مهم اجرای این دوره پرداخت و در این زمینه، به حجم بالای مراجعه بیماران گوارش به مطبها و کلینیکهای تخصصی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من،  یک پرستار می تواند تا ۳۰ درصد فعالیتهای یک پزشک در مطب را بر عهده گیرد. این امر سبب خواهد شد ضمن تسریع در رسیدگی به امور بیمارانی که به دلیل عدم امکان دسترسی به پزشکان در شرایط گوناگون، با مشکلاتی مواجهند، آنها را در یافتن پاسخ بسیاری از پرسشهای مرتبط با مراقبت از بیماری مبتلابه، کمک کرد.

وی گفت: اجرای چنین برنامه ای ضمن کمک به اشتغال پرستاران ، به افزایش میزان درآمد آنها نیز کمک شایانی خواهد کرد.

به گفته وی، شرکت در دوره آموزش مهارتی و حرفه ای مراقبت پرستاری در بیماری های گوارش و کبد بزرگسالان، آزمون سراسری ندارد و پرستاران علاقه مند از طریق مصاحبه ، جذب دوره شده و در پایان گواهینامه دریافت می کنند. این دوره، شامل ۷۲ ساعت برنامه آموزشی پرستاری تخصصی گوارش و ۲۸۸ ساعت مهارت آموزی شامل آموزش تخصصی در بخشهای بالینی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.