وحید قبادی دانا از انجام جدیدترین پیمایش کشوری اعتیاد خبر داد و گفت: این تحقیق در سال گذشته بر روی ۱۳۰هزار نفر انجام شده است.

 آمارهایی از آخرین پیمایش اعتیاد در کشور

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور، از اجرای طرح پیمایش اعتیاد در کشور خبر داد و گفت: این بررسی پیمایشی در سال گذشته توسط سازمان بهزیستی به صورت کشوری اجرا شده است.

وی ادامه داد: تحقیقات بر روی ۱۳۰ هزار نفر در سطح ملی انجام شده به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و به صورت کاملاً علمی با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی صورت گرفته است.

قبادی‌دانا گفت:‌طبق نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که احساس شیوع اعتیاد در بین مردان بیشتر از شیوع واقعی آن در سطح کشور است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ا ین احساس به معنی ترس از اعتیاد نیست بلکه احساس برآورد و درک مردم از شرایط است یعنی اینکه  از آنها پرسیده شده که به نظرتان میزان اعتیاد چقدر است آنها پاسخی داده‌اند که بسیار بیشتر از آمار واقعی اعتیاد است و پاسخ آنها فاصله معناداری با واقعیت دارد.

وی در مورد علت این دیدگاه در بین مردم گفت: سیاه‌نمایی رسانه‌ای،‌ تعمیم دادن مشاهدات میدانی یا موضع‌گیری و اظهارنظرهای غیرمستندات و غیرکارشناسی از سوی افراد غیرمسئول بر روی این وضعیت مشاهده شده است و باعث شده احساس مردم نسبت به وقوع یک آسیب نسبت به آمار واقعی آن تفاوت داشته باشد.

وی همچنین گفت:‌در این پیمایش سن شروع اعتیاد، میزان مصرف، بیشترین ماده مصرفی، سن، جنسیت، مناطق جغرافیایی و بسیاری از شاخص‌های دیگر رصد شده که به زودی پس از انتشار رسمی این مطالعه، آمارها به تفکیک و جزء به جزء اعلام خواهد شد.

وی گفت: به طور مثال سن شروع اعتیاد نسبت به گذشته در این مطالعه نشان داده شده که تفاوت معناداری ندارد البته نسبت به مصرف مواد مختلف تفاوت‌هایی کرده است.

قبادی‌دانا گفت:‌سن شروع مصرف موادمخدر از ۱۸ تا ۲۳ سالگی برآورد شده که در واقع شروع اولین بار استفاده از مواد است که در مطالعات قبلی هم این وضعیت تغییر چندانی نکرده است.

 وی گفت:‌باید این آمارها از مجاری مختلف خود اعلام شود چرا که تحقیقی جمعی است و باید در میان سازمان‌های درگیر نسبت به آن تقسیم کار شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.