اصغر بالسینی گفت: هنگامی که سران اروپایی در ابتدای امر به صورت آشکار وصریح خواستار پذیرش شروط آنها از سوی ایران هستند پر واضح است که اروپا نیز به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود است، لذا پیش بینی می شود اروپا ایران را با کانال مالی طراحی شده تحت فشار قرار دهد، از این رو تصمیم گیری براساس چارچوب منافع خود نسبت به این مساله بسیار مهم است.

INSTEX فرار اروپا از تعهد به برجام و تحمیل اراده سیاسی به ایران است

اصغر بالسینی اقتصاددان و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، با اشاره به راه اندازی کانال مالی اروپا با ایران گفت: کانال مبادله مالی اروپا و ایران با عنوان جدید INSTEX از مدتها پیش در راستای حل بخشی از مبادلات مالی ایران و اتحادیه اروپا طراحی و اکنون به مرحله اجرا درآمده است. این کانال که با طراحی بسیار دقیقی و در نظر گرفتن تمام مواردی که می تواند منافع دو جانبه اروپا با ایران و اروپا با سایرین به خصوص امریکا را تامین کند راه اندازی شده است.

وی در این باره افزود: کانال مبادله مالی ایران و اروپا ذیل مجموعه بانکی نیست، بلکه فعالیت های تعریف شده آن در شرکتی ثبت شده در فرانسه و با سهامداران مشخص مسوول تبادل تجاری بین ایران و اروپاست، هر چند که تصفیه مبادلات مالی با مکانیزم های شرکت INSTEX حل نمی شود و لاجرم نیازمند همکاری بانکهای اروپایی هستیم.

این استاد اقتصاد بین الملل درباره مکانیزم شبکه مالی اروپا و ایران تصریح نمود: مکانیزم تعریف شده در کانال مالی INSTEX صادرات کالای ایرانی به اروپا یا صادرات کالای اروپایی به ایران که براساس تحریم ها امکان دریافت پول در آن وجود ندارد است، این شرکت اروپایی که از شرکتهای ایرانی کالا وارد کرده اطلاعات مالی طرف ایرانی خود را به مجموعه اینستکس می دهد واز آن طرف ممکن است شرکتهای اروپایی که به ایران کالا صادر کرده اند نیز از  ایران مطالبه ای دارند، طلب دو طرفه شرکت های ایرانی و اروپایی در این شرکت تصفیه می شود، اما در نهایت قطعا بعد از هر گونه تصفیه حسابی یک طرف بدهکار و یک طرف بستانکار خواهد بود و این موضوع نیازمند انتقال پول است.

اصغر بالسینی درخصوص محدوده تبادلات مالی اروپا با ایران، گفت: طراحی ابزار پشتیبان مبادلات مالی اروپا با عنوان اینستکس از چند نکته کلیدی برخوردار است، واقعیت این است که کانال مالی اروپا دارای نقاط ضعفی در مبادلات دو جانبه است به نحوی که گستره مبادلات را در اقلام محدود و انسان دوستانه ای که شامل محصولات دارویی و غذایی است تعریف کرده است.

وی دراین باره یادآور شد: هر چند کانال مالی اروپا می تواند بخشی از نیازهای کشور را تامین کند اما تامین نیازهای غذایی یا دارویی از سایر کشورها نیز برای ایران امکان پذیر است و ایران تا کنون توانسته اقلام مورد نظر را غیر از  کانال اتحادیه اروپا وارد کند.

استاد اقتصاد با اشاره به شروط اروپا برای ایران در اجرای کانال مالی عنوان کرد:  نکته دوم اروپایی ها به دنبال بهترین استفاده از ابزار مالی خود با ایران هستند، به این معنا که در بیانیه صادر شده به صورت مشخص و مصرح عنوان کرده اند که ایران برای استفاده از ابزار مبادله باید تعهد خود را به AML و CFT که دو مجموعه ذیل FATF در راستای صیانت از تامین مالی تروریسم و پولشویی طراحی شده اعلام کند؛ اروپا در حالی خواستار تصویب FATF در ایران شده که به شکل مشخص کانال مالی طراحی شده گامی در راستای تبادلات مالی برای ایران برنداشته است!

اصغر بالسینی گفت: هنگامی که سران اروپایی در ابتدای امر به صورت آشکار و صریح  خواستار پذیرش شروط آنها از سوی ایران هستند، پر واضح است که اروپا نیز به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود است، لذا پیش بینی می شود اروپا ایران را با کانال مالی طراحی شده تحت فشار قرار دهد، از این رو تصمیم گیری براساس چارچوب منافع خود نسبت به این مساله بسیار مهم است.

وی افزود: برفرض آغاز کار کانال مالی و تداوم فعالیت های طراحی شده، بی شک کانال مالی اروپا به عنوان شرکت یا کنسرسیوم مالی قادر به انجام تعهدات مالی و نقل وانتقالات پولی نیست، بنابراین یک بار دیگر ما نیازمند همکاری نظام بانکی اتحادیه اروپا خواهیم شد تا بتوانیم بخش قابل توجهی از مشکلات را حل کنیم، در غیر این صورت گزینه کانال مالی تنها حل کردن ظاهر قضیه است و  مشکلی از تبادلات مالی اروپا با ایران را حل نخواهد کرد.

 تحلیل گر مسائل اقتصادی تصریح نمود: اروپایی ها به جای واسطه کردن بانکی در تبادلات مالی و حل مشکلات سیستم بانکی ایران با تاسیس شرکتی به دنبال تحمیل خواسته های سیاسی خود بر ما هستند، این در حالی است که بخش بزرگی از بانکهای اروپایی با آمریکا مبادلات مالی دارند و آمریکایی ها سهامداران بانکهای اروپایی و اعضای هیات مدیره مستقر در بانکها به شمار می روند، لذا این موضوع منجر به عدم همکاری نظام بانکی اروپایی با ایران و عدم پذیرش ریسک مبادله مالی با ایران خواهد شد که مشکلات بانکی ایران را همچنان لاینحل باقی می گذارد.

  اصغر بالسینی در پایان با اشاره به اهداف اروپا در طراحی شبکه مالی یاد شده گفت: INSTEX یا مجموعه ابزار پشتیبان مبادلات مالی اروپا، ابزار حداقلی برای رفع مشکلات ایران و اتحادیه اروپاست و طراحی این شرکت به دلیل خروج اتحادیه اروپا از فشار افکار عمومی در عدم اجرای تعهدات خود به برجام است؛ بی شک این ابزار در کوتاه مدت از کارآیی لازم برخوردار نخواهد بود، مگر اینکه پشتیبان جدی بانکی از ابزار پشتیبانی مالی اروپا حمایت کافی به عمل آورد، در غیر این صورت کانال مبادلات مالی اروپا با ایران محدود به چند کالای اساسی خواهد بود که تهیه اقلام انسانی یاد شده از برخی کشورها امکان پذیر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 0
    لطفا به طریق مقتضی از وزارت صمت بخواهید همان بخشنامه و دستوری که به ایران خودرو و سایپا برای برگرداندن قیمتها به قیمتهای قرارداد ارسال کرده به دیگر خودرو سازها هم اعلام کند. ظاهرا بقیه خودرو سازها فکر می کنند این دستور فقط به ایران خودرو و سایپا مربوط است و قیمتها را درست نمی کنند. بعضی از آنها قیمتهای خود را نسبت به قرارداد های 6 ماه قبل نزدیک دو برابر کرده اند و اهمیتی هم نمی دهند. لطفا شما پیگیری کنید تا وزارت صمت اقدام کند. کسی به حرف ما خریداران واقعی که می خواهیم از خودرو استفاده کنیم و قصد فروش آن را نداریم توجه نمی کند