سه روز پس از تشکیل دولت جدید لبنان که اداره سه وزارت‌خانه آن در اختیار حزب‌الله قرار گرفت، نخست‌وزیر پیشین لبنان، درخواستی از حزب‌الله مطرح کرد.

 درخواست "فؤاد سنیوره" از حزب‌الله

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دولت جدید لبنان پنجشنبه هفته گذشته (۱۲ بهمن‌ماه) پس از نه ماه کش و قوس به نخست‌وزیری «سعد الحریری» تشکیل و تکلیف کرسی‌های وزارتی مشخص شد.

«فؤاد سنیوره» نخست‌وزیر پیشین لبنان در همین راستا با شبکه مصری «دی‌ام‌سی‌نیوز» به گفت‌وگو نشست و اعلام کرد، دولت جدید باید بر وحدت و همبستگی برای مقابله با مشکلات و یافتن راه‌حل سریع برای آنها تأکید داشته باشد.

سنیوره وابسته به جریان ۱۴ مارس (متحد سیاسی عربستان و غرب در لبنان) است؛ از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ نخست‌وزیر لبنان بود و از افراد نزدیک به «رفیق الحریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان محسوب می‌شد. 

سنیوره گفت: از مهم‌ترین مشکلات، فقط مشکلات اقتصادی و مالی نیست، اگرچه این هم به نظر من مهم است اما موضوع مهم‌تر، کسب دوباره اعتماد شهروندان لبنانی است. آنچه امروز به آن نیاز داریم این است که هر وزیر به مسئولیت خود به بهترین وجه عمل کند، هر وزیر باید با تمام وزرا و نخست‌وزیر بر اساس قانون اساسی همکاری داشته باشد.

سنیوره سپس بر بازگشت بر چند اصل بازگردان اعتبار به توافق طائف و قانون اساسی، احترام به قوانین صادره از پارلمان، احترام به استقلال قوه قضائیه ، احترام به مشروعیت تصمیم‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۱۷۰۱ و نیز احترام به قاعده شایسته‌سالاری در واگذاری پست‌ها تأکید کرد.

وی درباره موضع آمریکا و مخالفت این کشور با مشارکت حزب الله در دولت جدید گفت: این موضع آمریکاست (و به خودش مربوط می‌شود) اما این موضوع از حزب‌الله که نماینده بخشی از لبنانی‌هاست و در دولت نیز حاضر است، می‌طلبد که با چشمان باز ببیند، آرامش را حفظ و به شکلی شایسته رفتار کند و به منافع لبنان و لبنانی‌ها متعهد باشد نه هیچ طرف خارجی.

آمریکا بشدت با واگذاری وزارتخانه‌های لبنان –بویژه وزارت بهداشت- به حزب‌الله مخالف بود اما حزب الله در دولت جدید سه وزارتخانه را در اختیار گرفت؛ محمود قماطی وزیر دولت در امور پارلمان ؛ محمد فنیش وزیر ورزش و جوانان ؛ جمیل جبق، وزیر بهداشت.

در همین راستا «مارشال «بیلینگزلی» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که به لبنان سفر کرده، پنجشنبه هفته گذشته در اظهاراتی اظهاراتی تندی علیه حزب‌الله مطرح کرد و به سازمان‌های لبنانی درباره هر گونه همکاری با این جنبش و یا دستیابی حزب‌الله به وزارت بهداشت هشدار داد و گفت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا آنها را تحت نظر دارد.

 بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، بیلینگزلی ضمن اتهام‌زنی گسترده به حزب‌الله مدعی شد اگر این جنبش کنترل وزارت بهداشت را در دست بگیرد تمام لبنان را از داروهای ایرانی پر خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.