ناظر گمرکات استان خراسان رضوی و مدیر گمرک مشهد گفت: ازجمله دستاوردهای انقلاب در زمینه گمرک طی چهل سال گذشته شفافیت و سرعت بخشیدن به روند اجرای امور بوده است.

شفافیت و سرعت بخشیدن به امور گمرکی در چهل سال گذشته

امید جهانخواه در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: گمرکات در استان خراسان  رضوی پیش از انقلاب فعالیت نداشتند به طوری که 3 گمرک در خراسان رضوی وجود داشت که یکی از آنها کاملا بلااستفاده بود و از دو گمرک دیگر نیز غالبا برای تردد مسافر استفاده می شد،  اما در حال حاضر 7 گمرک فعال در خراسان رضوی وجود دارد و 2 گمرک دیگر  نیز در مرحله تاسیس است  ، همه آنها به امکاناتی همچون دستگاه های پیشرفته ایکس ری کامیونی و دستگاه های ایکس ری چمدانی، سگ های مواد یاب، دوربین های مداربسته و گیت های تشخیص مواد پیش ساز مجهز می باشند.
وی تصریح کرد: همچنین در استان خراسان رضوی 2 منطقه ویژه اقتصادی  وجود دارد که همین مناطق با امکانات و زیرساخت‌هایی که در اختیار دارند  باعث سرعت بخشیدن در امر خدمات‌رسانی به مردم می‌شوند به طوری که  اگر انبارهای مسقف و پارکینگ‌های منطقه ویژه اقتصادی دوغارون وجود نداشت گمرک اصلا نمی‌توانست روزانه 450 کامیون را ترخیص کند.
جهانخواه افزود: از دستاوردهای انقلاب در طول چهل سال گذشته در زمینه گمرک می توان به افزایش سرعت ترخیص کالا، شفاف شدن رویه های گمرکی و درآمدهای گمرکی، اجرای کامل قانون و مقررات، اصلاح فرآیندها و حذف امور کاغذی و الکترونیکی شدن رویه های گمرکی و تسهیل تجارت اشاره کرد. استفاده از سامانه یکپارچه گمرکی و تصویب قوانین جدید سبب شد که اقداماتی که در مرزها انجام می‌شود با شفافیت و سرعت بیشتری صورت گرفته و در نتیجه مسائل مربوط به تجارت خارجی  تسهیل ‌شوند و با این سامانه جمهوری اسلامی ایران توانست به روز شود و صدور مجوزها به صورت سیستمی و بدون رفت و آمد ارباب رجوع صورت بگیرد.
 وی اظهار داشت: قوانین امور گمرکی مربوط به دهه 50 بود که به دلیل اهمیت الکترونیکی شدن فرآیندهای گمرکی، قانون جدید گمرک در سال 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آیین نامه اجرایی آن در سال 1391 به تمام گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد. در این راستا به دلیل لزوم بهره گیری از کنوانسیون ها برای راه اندازی گمرک الکترونیک، زیرساخت های لازم برای الکترونیکی شدن فراهم و سامانه جامع امور گمرکی در همه گمرکات راه اندازی شد و همه فرآیندهای کاغذی در رویه ها و تشریفات گمرکی حذف گردید.
ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: با راه اندازی زیرسامانه پنجره تجارت فرامرزی تمام سازمان هایی که در صادرات کالا نقش داشتند در این پنجره قرار گرفتند و در این راستا رفت و آمد ارباب رجوع در گمرک، احتمال جعل و سوء استفاده از پروانه های گمرکی به صفر رسید و مجوزها مستقیم از سازمان های مربوطه به گمرک ارسال شد.
وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به کالاها از طریق سامانه جامع امور گمرکی به آسانی در اختیار سازمان های نظارتی قرار گرفت تا به راحتی امکان بررسی کالا به لحاظ قاچاق و موارد غیرقانونی نیز در هر زمان و هر مکان میسر باشد.
جهانخواه با بیان اینکه در حال حاضر 470 نفر در  بخش های  ستادی و اجرایی در مجموعه گمرکات خراسان رضوی در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: در حال حاضر ترخیص کالاهای وارداتی در خراسان رضوی از 27 روز قبل از اجرای سامانه جامع امور گمرکی به سه روز رسیده و کالاهای صادراتی نیز در کمتر از سه روز از گمرک ترخیص می شوند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.