بهزاد رحیم‌خانی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: افتخار می‌کنم که سال ۶۱ برای وطنم جبهه رفتم و مجروح شیمیایی شدم. تا به حال این موضوع را به کسی نگفته بودم، چون به دلیل عشق و حمیت و وطنم رفتم، دلیلی نداشت آن را بگویم.

"ولنگاری در سینما" زیاد شده است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست صمیمانه جمعی از بازیگران، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان سینمای ایران با سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، شب گذشته (شنبه ۱۳ بهمن) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی پاکدامن مسئول شورای اندیشه‌ورزی سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ ضمن ارائه توضیحاتی گفت: قرار است جلسات ماهانه با هنرمندان برقرار شود و ان شاءالله پس از برگزاری جلسه سوم، کمیسیونی تشکیل و نتایج آن منتشر می‌شود. ۱۰ رشته در سازمان بسیج هنرمندان فعال است که یکی از آن‌ها فیلم است.

* ولنگاری در سینما زیاد شده است

هوشنگ توکلی بازیگر با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: نقش خودمان را بعد از پیروزی انقلاب ایفا کردیم و آموزش‌های آن زمان ما به ثمر نشست و خوشبختانه امروز انبوهی از هنرمندان را در کشور داریم، مثلا فقط در تئاتر ۱۶ هزار هنرمند فعال داریم.

وی افزود: در ۳ سال گذشته از اکثر گروه‌های شهرستانی بازدید داشتم و سطح کیفی آنها بسیار خوب و نزدیک به تهران است، اما در بخش سخت‌افزاری مشکل داریم.

این بازیگر معتقد است: ما امروز در صداوسیما آنتن نداریم و خود ما که عامل هستیم، کمتر تلویزیون نگاه می‌کنیم، چه رسد به دیگران. سختگیری‌های اوایل انقلاب باعث شد برخی فعالان عرصه هنر پشت در بمانند.

توکلی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به ویژه در دولت کنونی، فرصت‌طلبی‌هایی انجام شده و ولنگاری‌هایی وارد حوزه سینما شده است، مثلاً اصرار دارند حجاب را از سر خانم‌ها بردارند.

وی افزود: در چهل سالگی با دو بحران مواجه هستیم، سخت‌افزاری و بدرفتاری که این دومی را جریان حاکم دارد مدیریت می‌کند و بچه‌های انقلاب تصور می‌کنند این وسط سرشان کلاه رفته است.

* اکنون فیلم‌های «بشکن و بالا بنداز» طرفدار دارد

اکبر سنگی تهیه‌کننده و کارگردان و رییس اسبق انجمن بازیگران خانه سینما هم در این نشست گفت: خیلی از صحبت‌ها در یک دهه اخیر بیان شده است و گروهی هم شنیده‌اند، اما اثری ندیده‌ایم.

وی افزود: فیلمسازی یک بام و چند هوا است، اما محلی که از آن تغذیه می‌شوند، یکی است.

این سینماگر پیشکسوت افزود: امروز سینمای دفاع مقدس از منظر مدیران ارشاد، اهمیتی ندارد و اگر جلوی ساخت آن را هم نتوانند بگیرند، آن را به نحوی اکران می‌کنند که دیده نشود!

سنگی درباره بسیج هنرمندان اظهار داشت: کاش این تشکیلات خیلی زودتر راه‌اندازی می‌شد، چون خیلی از بچه‌هایی که سالیان سال فعالیت داشته‌اند، امروز جایگاهی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون فیلم‌های «بشکن و بالا بنداز» طرفدار دارد.

سیامک اشعریون بازیگر پیشکسوت هم خواستار حل مشکلات بازیگران و هنرمندان شد و گفت: یا بیکاریم یا وقتی کار هم می‌کنیم، پولمان را نمی‌دهند. مدتی هست مشکلات بیمه‌ای هم داریم.

پاکدامن مسئول شورای اندیشه‌ورزی سازمان بسیج هنرمندان در این باره گفت: با تأمین اجتماعی صحبت کرده‌ایم و قرار شده ۳۰۰ هنرمند بالای ۵۰ سال به بالا بیمه شوند.

وی در بخش دیگری از این نشست پیام جمال شورجه کارگردان سینمای کشورمان را که امکان حضور در نشست را نداشت، قرائت کرد.

شورجه در این پیام نسبت به غفلت درباره شهدایی همچون شاهرخ ضرغام گلایه و خاطرنشان کرد: یک زمانی از مرحوم «سلحشور»ها حمایت می‌شد، امروز از فیلمسازان و سریال‌سازان مبتذل‌ساز تجلیل می‌شود.

* خاطره جبهه رفتن یک بازیگر

بهزاد رحیم‌خانی از بازیگران پیشکسوت هم در این نشست اظهار داشت: مشکلات هنرمندان بسیار است، به عنوان نمونه در «طرح تکریم» ویژه افراد بالای ۶۰ سال سلیقه‌ای شد و بنده به شخصه از این طرح منتفع نشدم اما افرادی را داریم که نمایشگاه ماشین دارند و هنرمند نیستند، اما از این طرح بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: بازنشسته وزارت نیرو هستم و افتخار می‌کنم که برای وطنم جبهه رفتم و در لشکر محمد رسول‌الله(ص) در سال ۶۱ حضور داشتم و مجروح شیمیایی شدم. تا بحال این موضوع را به کسی نگفته بودم، چون به دلیل عشق و حمیت و وطنم رفتم، دلیلی نداشت که آن را بگویم.

رحیم‌خانی در پایان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: مشکلات هنرمندان هرچه سریع‌تر حل شود.

اسماعیل فلاحی‌پور کارگردان فیلم‌های دفاع مقدسی «ما هنوز زنده‌ایم» و «عبور از شب» هم در این نشست گفت: اگر مردم به فیلم کمدی علاقه دارند، مشکل از مردم نیست. اگر فیلمسازان دولتی نمی‌توانند فیلم پرفروش بسازند، مشکل از آن‌هاست. چرا با چند میلیارد فیلم ارزشی ساخته می‌شود و ۳۰۰ میلیون تومان هم نمی‌فروشد؟!

وی ادامه داد: روابط نباید جای ضوابط را بگیرد، فیلمساز باید به خدمت گرفته شود نه رفیق. کسانی باید بیایند و کار به کاردان سپرده شود.

سیروس اسنقی بازیگر فیلم‌های تاریخی و مذهبی هم بر لزوم بهره‌گیری از نیروهای حرفه‌ای تأکید کرد.

* هجمه برخی بازیگران نسبت به حجاب در شبکه‌های اجتماعی

اکبر منصورفلاح کارگردان سینما و تلویزیون گفت: شیرازه تلویزیون در دهه اخیر به هم ریخته است و بدهکاری‌های بسیاری دارد، چون پرداخت‌ها را با تأخیر تسویه می‌کند.

وی با تقسیم‌بندی ایام سینمای پس از انقلاب به سه دوره گفت: دهه ۷۰ اوج سینما بود و در دهه‌های بعد پول‌هایی به سینما تزریق شد و خانواده‌ها را هدف قرار داد. سینما آنقدر قدرت دارد که حتی وارد زندگی اقشار مذهبی هم شد.

منصور فلاح ادامه داد: در دهه ۸۰ پول‌هایی به کارگردان‌ها داده شد تا در موضوعی خاص مانند عفاف و حجاب مانند «دو زنه بودن مردها» فیلم بسازند. در دهه ۹۰ هم فیلم‌هایی ساخته شده که به آن‌ها جایزه هم می‌دهیم، در حالی که خود فیلمسازش اعتراف می‌کند اجازه نمی‌دهد این فیلم را فرزندش ببیند!

کارگردان سریال «آژانس دوستی» به هجمه برخی بازیگران نسبت به حجاب در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: آن‌ها یک دهه تلاش کرده‌اند تا بی‌حجابی را ترویج کنند. چرا ما در قبال این قضیه در شبکه‌های اجتماعی منفعل هستیم؟

منصورفلاح گفت: خانه‌نشینی را تحمل می‌کنیم اما نمی‌رویم پشت در اتاق کسی بنشینیم و کار را گدایی کنیم.

اشکذری از تهیه‌کنندگان سینما هم بر تربیت نویسنده توسط بسیج هنرمندان تأکید کرد.

*سیاستگذاری درستی در حوزه هنر نداشته‌ایم

شفیع آقامحمدیان از تهیه‌کنندگان سینما هم در این نشست اظهار داشت: متاسفانه از دو عرصه اقتصادی و فرهنگی ضربه خورده‌ایم و دلیل آن هم این است که سیاستگذاری درستی نداشته‌ایم. اولین استراتژی درست این است که به تولید اهمیت دهیم و از انقلاب دیجیتالی که در جهان رخ داده است، عقب نمانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: نداشتن استراتژی باعث شده که افتتاحیه جشنواره و صحبت‌هایی که در نشست‌های خبری شده، جشنواره علیه چهل سالگی انقلاب شده است. باید برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد تا لااقل جشنواره چهل و یکم اینچنین نشود.

این تهیه‌کننده اظهار داشت: اکنون فیلمی در جشنواره وجود دارد که یک خانم با دو شوهر در یک خانه دارد زندگی می‌کند. آیا چهل سالگی انقلاب باید چنین فیلمی را داشته باشیم؟

* نگاه فیلمسازان جوان به دفاع مقدس نباید طرد شود

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون گفت: هدف‌گذاری ما برای رسیدن به نقطه مطلوب از نظر فرهنگی کجاست؟ فکر می‌کنم آشفتگی بین بدنه سینما چندان وجود ندارد، بلکه گلوگاه‌ها دست کسانی افتاده که دارند جریان را هدایت می‌کنند.

وی اظهار داشت: فکر می‌کنم سرعت جذب جوانان در سینما بالا رفته، این در راستای همان گرفتن گلوگاه‌ها است.

محمدحسین صفری تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر هم در این نشست گفت: در حوزه تولید آثار ارزشی دردها مشترک است.

وی افزود: تعاریف مؤلفه‌های آثار ارزشی مشخص است، اما نسل جوان تفسیر تازه‌تری از این مؤلفه‌ها دارند، گاه این نگاه ناپخته است اما نباید طرد شود. باید نسل جوان و پیشکسوت کنار هم قرار گیرند تا نتیجه مطلوب‌تری حاصل شود.
صفری در پایان سخنان خود از موازی‌کاری ها در حیطه تولید آثار ارزشی گلایه کرد.

* بسیجی بودن به کارت شناسایی نیست

سردار سیدمحمود حسینی معاون اقشار و متخصصین سپاه تهران بزرگ هم در این نشست گفت: الحمدلله با حضور سردار یزدی بسیج اقشار جان تازه‌ای گرفته است. 

وی اظهار داشت: اگر فرمانده، سرباز نداشته باشد که نمی‌تواند به جنگ دشمن برود. الان سربازان در عرصه هنر پای کار هستند، بسیجی هم هستند. بسیجی به کارت شناسایی نیست، هر کسی در هر کاری که دلش برای مملکت می‌سوزد، بسیجی است.

حسینی به جایگاه مهم هنرمندان در مطالبه گری تأکید کرد و ادامه داد: حضرت آقا بارها فرموده‌اند باید نفوذ دشمن را مراقب باشیم. این نفوذ فقط در دولت نیست، در همه عرصه‌ها می‌تواند باشد. بنابراین باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

شهرام صمدی‌نیا، مسئول بسیج هنرمندان تهران هم در این نشست خطاب به فرمانده سپاه تهران بزرگ گفت: غیر از حمایت معنوی، حمایت مادی هم نیاز است. با حمایتی که خواهید داشت ان‌شاءالله بتوانیم برای سال ۹۸ اقدامات فاخر و تولیدی در زمینه فیلم و تئاتر داشته باشیم.

وی افزود: جمع حاضر دغدغه‌مند هستند و با طیب خاطر در این نشست حضور یافته‌اند.

* نقش سینما در رفع معضلات اجتماعی

سردار یزدی هم در پایان این جلسه گفت: امروز دشمن بی‌رحمی به ما تهاجم کرده و از هیچ چیزی هم فروگذار نیست. اینطور هم نیست که فقط قشر خاصی مانند مسلمان‌ها را هدف گرفته باشد، بلکه علیه همه ایرانی‌ها دارد کار می‌شود.

وی سپس به معضلات فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: سینما می‌تواند برای رفع معضلات اجتماعی نقش ایفا کند. سال ۷۶ مطلبی درباره جشنواره فیلم فجر نوشتم و گفتم پس از پرواز سیمرغ‌ها در اختتامیه، قرار است کجا بنشینند؟ چه برنامه‌ای برای سال بعد در سینما داریم؟

فرمانده سپاه تهران در ادامه این نشست گفت: ما به دنبال ممنوع کردن چیزی نیستیم، بلکه به دنبال هدفگذاری برای رفع مشکل هستیم. مثلا ۱۰ معضل اجتماعی را شناسایی و برایش فیلمنامه مناسب تهیه کنیم تا سال بعد حداقل ۵ فیلم راهگشا برای رفع این معضل ساخته شود.

وی ادامه داد: خواهش داریم هنرمندان کمک کنند این جمع‌ها شکل گیرد، حتی اگر اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما باید همدیگر را تحمل کنیم و بدون خودبرتربینی با هم صحبت کنیم و هدف‌گذاری را انجام دهیم.

فرمانده سپاه تهران تصریح کرد: معتقدم خیلی از هنرپیشه‌هایی که بعضاً در پازل دشمن بازی می‌کنند، رفتارشان ناآگاهانه هست. حتماً همه‌مان دغدغه کشورمان و دینمان را داریم.

سردار یزدی تصریح کرد: دلسوزی، نگرانی و دغدغه وجود دارد. امیدواریم در این جلسات هدف‌گذاری و آینده‌نگری و آینده پژوهی را داشته باشیم تا آینده خوبی را برای کشور رقم بزنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.