روز چهارم جشنواره فجر ۳۷ با سوال بی‌جواب آرمیتا، فرزند شهید هسته‌ای، داریوش رضایی‌نژاد از مادرش بعد از تماشای «دیدن این فیلم جرم است»، اعتراض به کارگردانی که گوشت‌های توزیعی را گوشت سگ خوانده بود، صف تماشاگران برای دیدن «ماه کامل...» آبیار به پایان رسید.

روز چهارم جشنواره فجر و پرسش بی‌پاسخ "آرمیتا"

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره و سینماهای مردمی با اتفاقات و حواشی متفاوتی همراه بود.

همدردی با بزرگ آقای سینما

روز چهارم جشنواره با خبر ناگوار فوت همسر علی نصیریان با تمی از غم شروع شد. در این روز قرار بود ضیافتی برای پاسداشت تمام هنرمندان دوره‌های مختلف جشنواره که جایزه کسب کرده‌اند، همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی برپا شود که به دلیل همراهی و همدردی هنرمندان و مدیران جشنواره با علی نصیریان به زمانی دیگر موکول شد.

چرا با این مرد کچله اینطور مراعات می‌کردن؟

در چند روز برگزاری جشنواره فیلم فجر، «دیدن این فیلم جرم است» با اشتیاق، هیاهو و استقبال بسیاری از مخاطبان، هنرمندان و منتقدان مواجه شده و سانس‌های فوق‌العاده‌ای هم نصیب خود کرده است. یکی از واکنش‌های جالب توجه فیلم بازماندن مادر آرمیتا، همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد، دانشمند هسته‌ای از پاسخ به دخترش درباره چرایی اتفاقات درون فیلم است.

وی پس از تماشای فیلم «دیدن این فیلم جرم است» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از حوزه هنری که بیرون آمدم، آرمیتا پرسید: مامان چرا با این مرد کچله اینطور مراعات می‌کردن؟

گفتم: مامان داستان این فیلم داستان تقابل آرمانگرایی و واقع‌گرایی است. از ابتدای انقلاب تا الان این تقابل بوده.

برای آرمیتا تعریف کردم یکی از بندهایی که در شروع مبارزات انقلابی در سال ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی از طرف ایشان به آن به شدت اعتراض شد قرارداد کاپیتولاسیون بود و برایش توضیح دادم چه قراردادی بود.

گفت: مامان آخه الان که دیگه قرارداد کاپیتولاسیون نداریم. واقعیت این بود که نتوانستم قانعش کنم، چون خودم هم قانع نشدم....

نقد بی‌رحمانه با چاشنی انصاف!

جواد رضویان که با فیلم سینمایی «زهر مار» اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد، با توجه به ترک کردن سالن توسط بسیاری از اصحاب رسانه قبل از تمام شدن فیلم، در نشست خبری فیلم خطاب به حضار گفت: من تازه وارد این عرصه شدم، بی‌رحمانه مرا نقد کنید، اما جانب انصاف را نگه ‌دارید.

وقتی گوشت سگ سر از جشنواره درمی‌آورد

اظهارات علیرضا کمالی بازیگر سینما در نشست خبری در خصوص لزوم تشکیل مجمع تشخیص مصلحت وطن بخش دیگری هم داشت.

او در سخنانی اعتراضی گفت: وقتی که هویت ملی و عِرق به وطن را از مردم بگیریم، در نهایت ما وطن را دوست نخواهیم داشت و هموطن هم دوست نخواهیم داشت و نتیجه‌اش می‌شود گوشت سگ کیلویی ۳۷ هزار تومان با ثبت نام و کارت ملی! چون نه وطنمان را دوست داریم نه مردم وطنمان را.

در همین راستا واکنش مردم در خصوص این حرف و اینکه فقط گزارش فروش گوشت سگ در یکی از قصابی‌های مشهد منتشر شده و متهم هم دستگیر شده است، دامنه‌دار شد. تا جایی که المیرا شریفی مقدم، گوینده شبکه خبر در صفحه مجازی خود نوشت: انتقاد کنید اما با اطلاعات. صف گوشت و تحویلش با کارت ملی برازنده مردم نیست ولی دیگه نگید گوشت سگه! کلی مردم نگران شدند و پیام دادند و ازم صحتش رو پرسیدند!

هدیه تهرانی همیشه در سفر

روز چهارم جشنواره فجر ۳۷ با اکران دو فیلم از ستاره نه چندان دور سینما به نیمه رسید؛ فیلم «مسخره‌باز» که او نقشی کوتاه در آن داشت و «روزهای نارنجی» اولین فیلم سینمایی آرش لاهوتی که نقش اصلی آن را تهرانی بازی می‌کرد.

اما نکته قابل توجه این بود که هدیه تهرانی با وجود حضورش در سینما رسانه در هیچ کدام از نشست‌های خبری فیلم‌هایش شرکت نکرد و حتی در یکی از نشست‌ها گفته شد که او در سفر است. سفری که همیشه با جشنواره فیلم فجر هم‌زمان است!

قوه قضائیه و تجلیل از قانون‌مداری فیلم‌های فجر ۳۷

مدیرکل فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه گفته است: بهترین فیلمی که مفاهیم قانون‌مداری و صلح و سازش را در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به بیننده منتقل کند، تجلیل خواهد شد. باید منتظر بود و دید این جایزه خاص و جذاب از آن چه فیلمی می‌شود. به نظر شما، همای سعادت بر شانه کدام فیلم خواهد نشست؟

صف مشتاقان برای «شبی که ماه کامل شد»

سینمااستقلال که در سانس ۱۷:۳۰ فیلم «شبی که ماه کامل شد» را در برنامه اکران داشت از ساعتی قبل با صف طولانی برای تهیه بلیت روبه‌رو بود. این در حالی بود که اطلاعیه‌ای بر سر در ورودی و تابلوی گیشه سینما نصب و در آن عنوان شده بود که بیشتر بلیت‌های جشنواره پیش‌فروش شده‌اند و تعداد کمی بلیت برای فروش و ارائه در گیشه موجود است، اما جالب است با وجود اینکه همگی این اطلاعیه را می‌دیدند از تعداد افراد صف کم نمی‌شد؛ بلکه تا شروع سانس تعداد مشتاقان دیدن ماه کامل نرگس آبیار اضافه هم شده بود و امیدوار بودند بالاخره بلیت به دست بیاورند و فیلم را ببینند.

«مسخره باز»ی که به آشغال‌ها ختم شد

صابر ابر در نشست خبری فیلم «مسخره باز» درباره اکران فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی گفت: من مطمئنم فیلم محسن امیریوسفی به وقتش در بهترین سینماهای مملکت به نمایش گذاشته می‌شود و مردم ایران با فیلمی مواجه می‌شوند که برای خودشان است نه برای کسانی که دوستش ندارند.

مردی که آمده بود سکوت کند

نشست خبری پویانمایی «شب آفتابی» روز گذشته در حالی برگزار شد که ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم در آن حضور داشت.

سکوت قابل توجهش، حرف‌های زیادی در خود داشت. وی بدون مصاحبه بعد از پایان نشست سالن را ترک کرد تا خبرنگاران، حضور او را «نمادین» تلقی کنند!

انتظامی همچنان به دنبال شفافیت

اما حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی که در چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در محل پردیس سینمایی ملت حضور یافته بود، در جمع خبرنگاران درباره شفافیت مالی پروژه‌های سینمایی و نظارت سازمان سینمایی، تصریح کرد: بحث شفافیت آن قدر جامع است که وقتی محقق شود، دستگاه‌های دولتی ضوابط و میزان حمایت خودشان را اعلام می‌کنند و مشخص می‌شود بر چه اساس این حمایت‌ها صورت گرفته، چه اولویت‌هایی وجود داشته، بسته‌های حمایتی به چه شکل بوده و از همه مهمتر از ضوابط خود را بیان کنند.

وی همچنین توضیح داد: بحث دیگر در خود صنف است، یعنی اگر در یک رابطه مشخص و دقیق همه فعالیت‌ها، هزینه‌ها، اسپانسرها و قراردادها، سازوکار مشخصی پیدا کنند، همانطور که خانه سینما در حال انجام آن است از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود و شفافیت شکل می‌گیرد. وقتی چارچوب‌ها، شفاف شود خود به خود سهم نظارت سازمان سینمایی هم مشخص می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.