تأسیسات هسته ای فردو و رآکتور آب سنگین اراک در اثر برجام با ۲۰ محدودیت مواجه شد.

محدودیت‌های ۲۰ گانه برای تأسیسات فُردو و رآکتور اراک

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، هدف اصلی آمریکا و غرب در مذاکرات هسته ای، همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده‌اند مهار ابعاد قدرتی جمهوری اسلامی ایران است که در فرایندی گام به گام از سوی آمریکا و غرب پیگیری میگردد و بر همین اساس دشمن بلافاصله پس از موفق شدن به مهار قدرت هسته ای، با پشت پا زدن به انجام تعهدات، گام بعدی را با هدف تسلط بر دیگر ابعاد قدرتی جمهوری اسلامی ایران آغاز نموده است.

ساده‌انگاری سیاسی است که تصور شود کوتاه آمدن در برابر بهانه های برنامه ریزی شده دشمن منجر به کندشدن شمشیر توطئه دشمنی می‌گردد که در صدد است به زعم خود با تنگنا قرار دادن جمهوری اسلامی بین انتخاب بد و بدتر در فرآیندی برنامه ریزی شده، شرایط فریبکارانه خود را بر ملت ایران تحمیل نماید.

الزام عضویت جمهوری اسلامی ایران در پذیرفتن شرایط FATF و عضویت در کنوانسیون هایی مانند CFT و پالرمو و.... همگی در راستای سیاست فوق و در جهت اعمال فشار و تحقق گام به گام اهداف دشمن، طراحی و برنامه ریزی شده است.

درحالی که پذیرفتن بیش از یکصد مورد محدودیت و محرومیت بی سابقه در تاریخ هسته ای جهان، حتی منجر به رفع بهانه های هسته ای دشمن نیز نگردیده است، و در شرایطی که اروپا حتی به تعهدات خود در برجام نیز عمل نکرده است (چه رسد به جبران تعهدات آمریکا)! هرگونه دل بستن مجدد به بازی سیاسی فریبکارانه آنها که هماهنگ با آمریکا و با هدف مهار گام به گام قدرت موشکی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، مدیریت و برنامه ریزی می شود، حاصلی جز خسارت و نادیده گرفتن عزت و اقتدار ملت ایران در پی نخواهد داشت.

بدون شک ایستادگی و مقاومت، اقدام و عمل انقلابی، هوشمندی و ولایتمداری، و اتکاء به توان ملی و اتکال به قادر متعال، برگرفته از حماسه مقاومت و ایستادگی ۴۰ ساله ملت رشید ایران، تنها رمز ماندگاری سرافرازی و بالندگی ایران اسلامی است که بدون شک تمامی توطئه های دشمن را نقش بر آب خواهد ساخت.

از باب عبرت آموزی و عدم اعتماد مجدد به غرب، ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم در پنج بخش با مروری بر «داده‌های سخاوتمندانه» در برابر ستانده ای ناچیز، سیمایی از حجم داده‌های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف علمی و فنی، نظارت و بازرسی و سیاسی و اقتصادی، مستند به متن برجام، در حد ممکن در ۱۱۱ بند احصاء کرده است، که «بخش سوم» آن را ذیلاً مطالعه می‌کنید:

قابل ذکر است متن مورد استناد، نسخه رسمی منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه می باشد.

 ج- محدودیت در تأسیسات هسته ای فردو و رآکتور آب سنگین اراک

۴۷- تبدیل دژ مستحکم تأسیسات هسته ای فردو به یک آزمایشگاه عادی تحقیقات هسته‌ای (غیرمرتبط با غنی سازی اورانیوم) و فیزیک و فناوری که امکان انجام این اقدامات در سطح زمین و در هر فضای تحقیقاتی غیر هسته ای میسر می باشد.!!(بند ۴۴ ضمیمه - ۱)

۴۸- ممنوعیت غنی‌سازی و نگهداری هر نوع مواد شکافت پذیر در فردو به مدت ۱۵ سال، در حالی که هدف اصلی از احداث این تاءسیسات عظیم به عمق ۱۳۰ متر زیر زمین، فراهم نمودن امکان فعالیت غنی سازی غیرقابل نفوذ و تخریب از سوی دشمن بوده است.!!(بند ۴۵ ضمیمه - ۱)

۴۹- حذف دو سوم سانتریفیوژهای مستقر در فردو همراه با برچیدن کامل زیرساختهای مربوطه و کاهش آنها از ۱۶ زنجیره به ۶ زنجیره شامل ۱۰۴۴ دستگاه!! (بندهای۴۶ و ۴۷ و ۴۸ ضمیمه - ۱)

۵۰- اختصاص ۲ زنجیره سانتریفیوژ قادر به کار در فردو (۳۴۸دستگاه) برای جداسازی ایزوتوپ های پایدار به مدت ۱۵ سال، علیرغم آنکه این اقدام در هر فضای آزمایشگاهی خارج از فردو نیز امکان پذیر می باشد.(بندهای ۱-۴۶ و ۵۰ ضمیمه - ۱)

۵۱- در وضعیت بدون چرخش و بدون کار نگهداشتن ۴ زنجیره سانتریفیوژ (۶۹۶ دستگاه) مستقر در فردو به مدت ۱۵ سال!! (بند ۲-۴۶ ضمیمه - ۱)

۵۲- ایجاد محدودیت نامتعارف حتی در نحوه استفاده از سکوهای سانتریفیوژ مستقر در فردو.!(بند ۴۸ ضمیمه - ۱)

۵۳- باز طراحی و بازساخت راکتور بومی آب سنگین اراک نسبت به طراحی اولیه و خروج کالندریای ( قلب ) آن علیرغم بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فنی و مهندسی و موکول شدن اتمام آن به زمانی نامشخص در آینده !! (بندهای ۸ برجام و ۲ و ۳ ضمیمه - ۱)

۵۴- غیرقابل استفاده نمودن رآکتور آب سنگین اراک از طریق بتون ریزی در تمام منافذ و ورودی های محفظه قلب راکتور و تاءیید آن توسط آژانس!!! (بند ۳ ضمیمه - ۱)

۵۵- انتقال مادام العمر سوخت مصرف شده راکتور باز طراحی شده اراک بخارج از کشور! ( بند ۱۱ ضمیمه - ۱)

۵۶- تغییر ماهیت رآکتور آب سنگین اراک با تغییر سوخت آن از اورانیوم طبیعی به اورانیوم غنی شده (تا ۳/۶۷ درصد) علیرغم حفظ ماده آب سنگین که می توانست آب سبک هم باشد.!! (بندهای ۸ متن برجام و ۹ ضمیمه - ۱)

۵۷- کاهش ۵۰ درصدی قدرت رآکتور آب سنگین اراک از 4OMV به 20MV(بند ۲ ضمیمه - ۱)

۵۸- محدود نمودن کلیه اقدامات بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک به تاءیید کمیسیون مشترک.!(بند ۵ ضمیمه - ۱)

۵۹- محدودیت در تهیه مجتمع‌های سوخت راکتور باز طراحی شده، برای نخستین بارگذاری از خارج کشور!( بندهای ۸ برجام و ۹ ضمیمه - ۱)

۶۰- ممنوعیت در ساخت راکتورهای تحقیقاتی و تولید برق به استثناء استفاده از سیستم خنک کننده آب سبک.!(بند ۱۶ ضمیمه - ۱)

۶۱- تأخیر غیر قابل پیش بینی در اتمام و بهره برداری از نخستین راکتور بومی و در آستانه تکمیل و راه اندازی و موکول نمودن آن به آینده ای نامشخص و مبهم با توجه به غیر قابل اعتماد بودن طرف مقابل در حفظ اطلاعات، همکاری و انجام تعهدات مربوطه.!

۶۲- ممنوعیت ذخیره آب سنگین مازاد بر نیاز به مدت ۱۵ سال و فروش تمامی آب سنگین باقی مانده در بازارهای بین المللی.!(بند ۱۴ ضمیمه - ۱)

۶۳- موافقت با نظارت آژانس بر آب سنگین ذخیره شده و تولید شده از کارخانه آب سنگین اراک و بازدید از کارخانه حسب در خواست.!(بند ۱۵ ضمیمه - ۱)

۶۴- ارائه پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) رآکتور آب سنگین اراک به آژانس.!(بند ۱۲ ضمیمه - ۱)

۶۵- منع ۱۵ ساله ایران به تکمیل، احداث، و یا تاءمین سلولهای داغ قادر به انجام آزمایشهای بعد از تابش دهی یا تأمین تجهیزاتی که امکان توسعه و ساخت آنرا فراهم کند، بجز برای مجتمع رآکتور تحقیقاتی اراک.!(بند ۲۲ ضمیمه - ۱)

۶۶- انجام آزمونهای غیر مخرب بعد از تابش دهی بر روی میله های سوخت، نمونه های مجتمع سوخت و مواد ساختاری صرفا" در در مجتمع رآکتور تحقیقاتی اراک به مدت ۱۵ سال.!(بند ۲۳ ضمیمه - ۱)

۶۷- الزام ایران به معاوضه قرص‌های سوخت و مجتمع‌های سوخت طبیعی راکتور IR-40 اراک با اورانیوم طبیعی و یا تبدیل آن به UNH  قبل از راه اندازی راکتور مذکور.!(بند ۱۰ ضمیمه - ۱)

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.