۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 642854

پس از گذشت چند دهه از حادثه ریزش سقف یکی از سالن‌های فرودگاه مهرآباد و نبود پایگاه اورژانس در کشور برای کمک‌رسانی به حادثه دیدگان امروز کشور از ۲۵۸۵ پایگاه زمینی و ۳۹ پایگاه فعال هوایی برخوردار است.

انقلاب در "اورژانس"!

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سال ۱۳۵۲؛ ناگهان سقف فرودگاه مهرآباد براثر ارتعاشات ناشی از سر و صدای موتور جت‌های غول پیکر فرو می‌ریزد که این حادثه منجر به فوت و مصدومیت ۲۷ نفر می‌شود. این حادثه به شدت در رسانه‌های داخلی و خارجی انعکاس یافته و در ردیف یکی از تلخ‌ترین وقایع کشور در تاریخ به ثبت می‌رسد. نکته قابل تأمل این حادثه نبود سیستم مناسب برای کمک و انتقال مجروحین به مراکز درمانی بود و در آن زمان «اورژانسی» برای انتقال و مداوای مصدومان حوادث ناگهانی در کشور وجود نداشت.

بعد از این حادثه سیستم فوریت‌های پزشکی کشور در سال ۱۳۵۴ تأسیس و ایران به عنوان چهارمین کشور دارنده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در جهان شناخته شد. در آن زمان شماره سه رقمی ۱۲۳ برای تماس با اورژانس اختصاص داده شده و از آمبولانس‌های بنز برای خدمت رسانی به مردم استفاده می‌شد که بعدا شماره تماس مردم با اورژانس، شماره ۱۱۵ در کل کشور اعلام شد.

راه‌اندازی رشته تخصصی طب اورژانس

در سال ۱۳۷۵ اولین بار درخواست رسمی راه اندازی این رشته به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی ارائه شد. این درخواست به تصویب رسید و اصول راه اندازی این رشته توسط وزارت بهداشت به رسمیت شناخته شد اما با توجه به عدم وجود زیرساخت مناسب به تعویق افتاد و تا سال ۱۳۷۹ مسکوت ماند. در آن سال مجددا توسط وزیر وقت به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی ماموریت داده شد در خصوص ضرورت راه اندازی این رشته کار کارشناسی انجام و نظریه مستقیما به وزیر علام شود و در نهایت در سال ۱۳۸۰ این رشته تخصصی برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شد.

تصویب پوشش فراگیر خدمات اورژانس

در سال ۱۳۷۹ طرح پوشش فراگیر فوریت‌های پزشکی تصویب شد و در سال ۱۳۸۰ ابلاغ گردید که تا حد زیادی سیستم به هم ریخته قبلی سامان یافت و رشته جدیدی با عنوان«فوریت‌های پزشکی»در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پایه‌گذاری شد و کتابهای جدید و به روز ترجمه شد و مدیرانی جدید با کارآیی بیشتری انتخاب شدند و سطح و نوع آمبولانس‌ها ارتقا همچنین تعداد پایگاه‌ها هم بر اساس همین طرح افزایش یافت و هم اکنون خدمات اورژانس پیش بیمارستانی از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است که البته راه بسیار طولانی و پر زحمتی تا رسیدن به یک حد استاندارد طی شده است.

انتقال بیماران و داروهای حیاتی با اورژانس هوایی

فعالیت اورژانس هوایی از سال ۱۳۷۹ پس از انعقاد تفاهم نامه‌ای با وزارت دفاع کار خود را آغاز شد، تعداد پایگاه‌های هوایی فعال در کشور در آن دوران به ۱ مورد می‌رسید و در سال ۱۳۸۹ تعداد این پایگاه‌ها به ۷ عدد افزایش  یافت. با شروع اجرای طرح تحول سلامت وزارت بهداشت سیاست خود را مبنی بر توسعه این خدمات قرار داد و هم اینک ۳۹ پایگاه فعال در کشور وجود دارد. انتقال سریع تر بیماران از مسیرهای صعب‌العبور یکی از دستاوردهای مهم این حوزه به شمار می‌رود، از سال ۱۳۷۹ تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷، اورژانس هـوایی توانـسته بـا ۱۵۱۶۹ مأموریت ۲۲۱۹۶ بیمار یا مصدوم نیازمند به خدمات درمانی را به مراکز درمانی منتقل کند و انتقال اعضای پیوندی، داروهای غیرقابل ذخیره و فراورده‌های خونی از دیگر اقدامات مهم این حوزه به شمار می‌رود.

تشکیل سازمان اورژانس کشور

در اسفند سال ۱۳۹۵ پس از گذشت ۴ دهه از تأسیس مرکز مدیریت حوادث و فوریـت‌هـای کـشور، تشکیل سازمان اورژانس که در برنامه ششم توسعه به عنوان پیشنهاد وزارت بهداشـت در لایحه ارسالی دولت به مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود به تصویب رسید. تسریع در کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار، کاهش مرگ و میر ناشی از تروما، توسعه فراگیر اورژانس هوایی، توسعه فراگیر اورژانس موتوری و تسریع در فرایندهای عملیاتی خدمات فوریت‌های پزشکی و توسعه و راه اندازی سامانه پایش داده های مراقبت های درمانی "MCMC" از جمله اقدامات مهم این سازمان طی سال‌های گذشته به شمار می‌روند.

خدمات اورژانسی به بیماران قلبی و مغزی

با گذشت حدود بیست سال از تاسیس اورژانس کشور، تعداد پایگاه‌های زمینی در حال حاضر به ۲۵۸۵ عدد رسیده و  برنامه ریزی جهت توسعه خدمات فوریت‌های پزشکی به لحاظ کیفی و کمـی بـا جانمـایی ۷۷۵ پایگاه شـهری و ۲۰۶ پایگاه جاده‌ای انجام شده است. پایگاه‌هایی که نقش بسزایی در زمینه انتقال مصدومان حوادث ترافیکی داشته‌اند همچنین این سازمان توانسته با ایجاد سامانه‌های ۷۲۴ و ۲۴۷ نقش بسزایی در خدمت رسانی به بیماران قلبی و مغزی ایفا کند.

توسعه اورژانس دریایی و ریلی در دستور کار

پیرحسین کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور درخصوص پیشرفت‌های این سازمان به خبرنگار فارس گفت: طی سال‌های اخیر توانستیم ۴۰ فروند بالگرد برای اورژانس هوایی تامین و تعداد قابل توجهی از مصدومان را به سرعت جابه‌جا کنیم، که این اتفاق جای افتخار دارد.

کولیوند ادامه داد: در حوزه اورژانس دریایی در حال حاضر دو فروند شناور دریایی داریم که در هرمزگان مستقر هستند. در عین حال اضافه کردن پنج فروند شناور دریایی دیگر برای اورژانس نیز در دستور کارمان قرار دارد. پنج فروند شناور دریایی اورژانس در بوشهر، خوزستان و هرمزگان مستقر خواهند شد که بر این اساس می‌توانیم بین جزایر را پوشش اورژانسی دهیم.

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به ورود اورژانس به حوزه ریلی توضیح داد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که راه آهن به امضا رسیده است در حال حاضر ٣٠واگن اورژانس ریلی و دو بیمارستان ریلی در اختیار سازمان اورژانس قرار دارد. همچنین تعداد ٥٥٠٠ آمبولانس و٣٣٠موتور آمبولانس طی سال‌های اخیر به ناوگان سازمان اورژانس اضافه شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.