رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات داستانی مورد غفلت واقع شده است.

انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات داستانی مورد غفلت واقع شده است

به گزارش قدس آنلاین، اختتامیه «عصرانه‌های داستان انقلاب» با حضور اکبر صحرایی، نویسنده شناخته شده استان فارس و جمعی از فرهیختگان و داستان‌نویسان خراسان و مشهد صبح امروز در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد.

 در ابتدای این نشست علیرضا مهرداد، منتقد و نویسنده ادبیات داستانی، اظهار داشت: سلسله نشست‌های «داستان میهمان» و به دنبال آن «عصرانه‌های داستان انقلاب» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سطح شهرستان‌های خراسان رضوی برگزار شد و امروز همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به ایستگاه پایانی خود رسید.

وی افزود: برگزاری این نشست‌ها در شهرستان‌هایی نظیر تربت حیدریه و فریمان زمینه‌ساز کشف و شناسایی استعدادهای این شهرها شد ضمن اینکه شور و اشتیاق و استقبال مردم مشهد از جلسات داستان‌خوانی قابل توجه است و بسیاری از تهرانی‌ها، شیرازی‌ها و... غبطه می‌خورند که در زمینه ادبیات داستانی، نشست‌های متعددی و با حضور سلایق مختلف در مشهد برگزار می‌شود.   

در ادامه میثم مرادی بیناباج، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی درباره اهمیت پرداختن به ادبیات داستانی انقلاب اظهار داشت: چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی فرصت دقیق و مغتنمی برای ارزیابی و نسبت‌سنجی تاثیر و تاثر هنر و انقلاب و واکاوی اتفاقاتی است که در این چهل سال در عرصه هنر رخ داده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی بزرگترین واقعه دراماتیک قرن اخیر است؛ واقعه‌ای که در آن با رهبری امام(ره)، یک ملت متشکل از اقشار، اقوام و سنین مختلف، رژیمی را سرنگون می‌کنند و پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز درمی‌آورند.  

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی تصریح کرد: در خراسان و شهر مشهد در جریان پیروزی انقلاب هزاران اتفاق ناب رخ داده است که می‌تواند دستمایه هزاران کتاب داستانی فاخر شود.  

مرادی با بیان اینکه داستان انقلاب، شهید شده است گفت: در بین جامعه داستان‌نویسان، فارغ از گرایشات سیاسی، به عنصر انقلاب و داستان‌های آن در کمترین حد ممکن پرداخته شده است در حالی که برای مثال در مورد انقلاب اکتبر روسیه شاهد حجم وسیع و گسترده‌ای از تولیدات ادبی هستیم اما ما این ظرفیت و فرصت را درباره انقلاب اسلامی قدر ندانسته‌ایم.  

وی با اشاره به کم‌کاری و عدم حمایت‌های صحیح مسئولان مربوطه، تصریح کرد: درمجموع باید گفت که داستان انقلاب نوپا است و هنوز شایسته قد و قامت انقلاب اسلامی به عنوان یک جوان رشید چهل ساله نیست لذا امیدوارم شاهد بالندگی داستان انقلاب اسلامی باشیم و لازمه‌اش این است که وقایع و اتفاقات پیرامون خود را به درستی ببینیم و روایت کنیم.  

در ادامه سعید تشکری، نویسنده برجسته ادبیات داستانی، گفت: در هیچکدام از ادارات، قفسه‌ای مختص به کتب ادبیات انقلاب  که به صورت مدون گردآوری شده باشد، نداریم و جای آن خالی است. نسل امروز ما شاهدان طلایی دوران انقلاب و روایت‌هایی آنان را نمی‌شناسند و بستر ادبیات داستانی انقلاب به واقع شهید شده است.  

وی با بیان اینکه تاریخ انقلاب اسلامی در مشهد از مهر تا دی ماه ۵۷ سرشار از اتفاق است، گفت: کشتی‌گیری قبل از انقلاب در این شهر بود که به دلیل عدم شرکت مسابقات کشتی جام محمدرضا پهلوی به زندان افتاد؛ او آبان ماه ۵۷ آزاد می‌شود و مردم برایش جشن می‌گیرند. مدتی بعد همین پهلوان تاج سنگینی که بر روی بام کوهسنگی مشهد بود را برمی‌دارد اما من تا به حال داستانی درباره این اتفاق مردمی نخوانده‌ام و مورد توجه قرار نگرفته است.  

تشکری تصریح کرد: درواقع یک عزم ملی وجود ندارد تا داستان انقلاب اسلامی نوزایی شود درحالی که انقلاب ما مردم، رهبر، پهلوانی، قهرمانی و حتی خائن و ضدقهرمان دارد و از ظرفیت بالایی در زمینه ادبیات داستانی برخوردار است اما مشکل در جدی نگرفتن نویسندگانی است که در اینباره دغدغه دارند.  

محمد خسروی راد از دیگر نویسندگان حاضر در نشست، با بیان اینکه ادبیات انقلاب و ادبیات انقلابی باهم متفاوت است، گفت: ادبیات انقلاب روایت جریان‌ها و اتفاقات است و ادبیات انقلابی یعنی نویسنده موضع خود را در اثرش مطرح کند که ما در هردو حوزه عقب هستیم. در واقع انقلاب و ادبیات برهم تاثیر گذاشته و از هم تاثیر می‌پذیرند بطوری که گاه برخی داستان‌ها زمینه‌ساز انقلاب می‌شود و گاه انقلاب تاثیر شگرفی بر ادبیات یک ملت می‌گذارد.  

در نهایت، نشست اختتامیه «عصرانه‌های داستان انقلاب» با خوانش داستان و نقد و بررسی آن توسط اکبر صحرایی و دیگر نویسندگان و هنرمندان حاضر در جلسه به پایان رسید.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.