مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی از اقدام این نهاد برای بهسازی گود کشتی چوخه مهدی آباد مشهد خبر داد.

گود کشتی چوخه مهدی‌آباد توسط آستان قدس بهسازی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر هاشمی‌جواهری اظهار داشت: از بدو ورود حجت‌الاسلام رئیسی به آستان قدس رضوی جمعی از متخصصان و کارشناسان تربیت بدنی طرحی عملیاتی را با عنوان «طرح تحول ورزش رضوی» برگرفته از حکم رهبر معظم انقلاب خطاب به تولیت این آستان مقدس تدوین و نگارش کردند.

مدیرعامل موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی گفت: این طرح ۱۳ بند دارد که مهم‌تر از همه بر مرجعیت تربیت بدنی آستان قدس با توجه به   سخت‌افزاری که در اختیار دارد و سه رویکرد فرهنگی، زیارت و محرومان تأکید می‌کند.

هاشمی جواهری ادامه داد: این ۱۳ بند طرح تحول ورزش رضوی ناظر بر نگاه علمی، حرکت تحولی و معرفی تربیت بدنی آستان قدس به عنوان الگوی ورزش کشور است. در مدت سه سال گذشته تمام هم و غم ما بر پیاده‌سازی طرح تحول ورزش رضوی در مؤسسه تربیت بدنی بوده است.

مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه نگاه ما به استفاده عموم مردم به ویژه محرومان از امکانات ورزشی این مجموعه است. خاطرنشان کرد: طبق این رویکرد جدید، استفاده عمومی از امکانات ورزشی این مجموعه را اولویت برنامه‌های کاری خود قرار دادیم، در این راستا در ۳۰ نقطه از شهر مشهد و در ۳۰ استان کشور رابط و کانون‌های خادمیاری ورزشی را راه اندازی کردیم.

هاشمی جواهری بیان کرد: امروز چندین هزار خادمیار رضوی عرصه خدمتی خود را ورزش انتخاب کردند. در زمینه عرصه‌های جدید خدمتی، به ویژه در بخش خادمیاری رسانه، حضور و مشارکت تمامی اصحاب رسانه را شاهد هستیم و تاکنون فعالیت‌های متفاوت و شایسته‌ای صورت گرفته است که سرکشی به مناطق محروم و نیز اهدای عواید مسابقات ورزشی به نفع دانش‌آموزان مدرسه‌های کم‌برخوردار در حاشیه شهر مشهد و توزیع آن‌ها با حضور چهره‌های سرشناس ورزش ملی، تنها نمونه‌ای از این اقدامات هستند.

وی تصریح کرد: همچنین تخفیفات ویژه‌ای را برای بهره‌مندی افراد کم‌برخوردار از امکانات این مجموعه‌های ورزشی در نظر گرفتیم و جای شکر دارد که از زمان اعمال تخفیف‌ها، از همه مجموعه‌ها اعم از استخرها، سالن‌های بدن‌سازی استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است. حتی اقشار محروم در صورتی که در قالب تشکل‌ها و کانون‌های خادمیاری برای استفاده از مجموعه‌های ورزشی اقدام کنند، امکان استفاده رایگان برای آن‌ها فراهم شده است.

هاشمی جواهری گفت: در رابطه با امور علمی هم با طرح «آکادمی ورزش رضوی» که در راستای یکی از بندهای طرح تحول ورزش رضوی است، کارهای شایان توجهی انجام شده است. از دیگر اقدامات علمی صورت گرفته، ایجاد هنرستان تربیت بدنی با هدف دانش‌افزایی است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله دیگر اقدامات شاخص این مؤسسه تربیت بدنی، تربیت مرشد از میان قاریان ممتاز مشهدی است. از هر ۵۰۰ نفر ورزشکار باستانی، تنها یک نفر می‌تواند مرشد باشد، اما از آنجایی که قاریان برجسته ما پیش نیازهای مرشدی را دارا هستند، توانسته‌اند مسیرهای چندین ساله مرشدی را در مدتی کوتاه طی کنند و این حرکت موجب تحول بزرگی در جامعه قاریان قرآن کریم و نیز عرصه ورزش باستانی شده است.

هاشمی جواهری گفت: در زمینه توسعه عمرانی احداث اماکن ورزشی در حال برنامه‌ریزی است. در حال حاضر در شهرک محروم شهید رجایی مشهد بنای ساخت استخر اختصاصی بانوان زده شده و نیز احداث یک گود باستانی را با تأمین بودجه‌های مورد نیاز در نظر داریم.

مدیرعامل موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه از طرف دیگر در بخش ورزش بانوان، سوله ناتمام کنار مجموعه تربیت بدنی با هدف تفکیک بخش ورزشی بانوان از آقایان در حال تکمیل شدن است بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات عمرانی ما که در نوع خود منحصربه‌فرد است، به‌سازی گود مهدی‌آباد است.

هاشمی جواهری تصریح کرد: با توجه به علاقه‌مندان فراوان کشتی با چوخه در خراسان، گود این منطقه در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفته تا امکانات اولیه را جهت بهینه‌سازی و استفاده مناسب عموم مردم از این ظرفیت ورزشی با تجهیز آن به سرویس بهداشتی و رخت‌کن سروسامان بخشد. طبیعتا در فرایند ساماندهی، اولویت ما بر حفظ فرهنگ سنتی و حضور خودجوش و فعال مردم مهدی‌آباد در این گود است.

هاشمی جواهری عنوان کرد: در کنار همه فعالیت‌های مستقل ورزشی، مؤسسه تربیت بدنی دوشادوش بسیاری از مؤسسات و سازمان‌های آستان قدس رضوی موضوعات ورزشی را هدایت و سامان داده است. با عملیاتی شدن طرح‌هایی چون اردوگاه خاتون، در فعالیت‌های اردویی و تفریحی مشارکت می‌کنیم. همین طور بازدیدهای مختلفی از زائرشهر به عمل آوردیم تا با ارائه مشورت به خادمان این بخش از مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی کمک کنیم.  

وی تصریح کرد: تلاش کردیم تا از ظرفیت بی‌بدیل استادیوم امام رضا(ع) که به موجب برخورداری از امکانات سخت‌افزاری در کشور نمونه و کم‌نظیر است، در جهت اهداف طرح تحول ورزش رضوی بهره ببریم. هر بازی با حضور ۲۳ هزار تماشاگر در این ورزشگاه، با ذکر ادعیه، قرائت دسته‌جمعی صلوات خاصه و در کل انتقال مفاهیم و ارزش‌های بلند فرهنگ رضوی همراه شده تا مقدمات تحول اساسی در ورزش استان و حتی کشور را مهیا کند.

مدیرعامل موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی افزود: به اذعان اهالی فوتبال، توانستیم بستر تغییر رویکردهای نادرست فرهنگی را در تماشاچیان و فوتبال‌دوستان کشور ایجاد کنیم تا ارزش‌های فرهنگ رضوی در بین همه تماشاگران نهادینه شود. طوری که همگان امروز آستان قدس رضوی را به عنوان مجموعه‌ای که به دنبال اجرای اقدامات فرهنگی از مسیر ورزش است، می‌شناسند.

هاشمی جواهری گفت: امیدوارم این برنامه‌ها و اقدامات با توان و سرعت روزافزون به پیش برود و همشهریان مشهدی، مردم کشور و حتی همه مردم جهان، این مجموعه را به عنوان قطب ورزشی و فرهنگی همسو با تعالیم رضوی بشناسند که به پشتوانه تلاش‌ها و برنامه‌های صورت گرفته آرزوی چندان دور از دسترسی نیست.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.