۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 642898

تا حالا استراتژی اوپک نادیده گرفتن ترامپ بوده ولی اگر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید شیخ ابوظبی به عنوان دو قدرت بزرگ اوپک مستقیماً توسط واشنگتن تهدید شوند، آن وقت موضع اوپک تغییر خواهد کرد.

شاهزاده‌های نفت اوپک برای بقا می‌جنگند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، به نظر می‌رسد روابط بین قانونگذاران آمریکا و دو حامی وفادار ترامپ، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید شیخ ابوظبی خراب‌تر می‌شود. در روزهای اخیر گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از اعضای کنگره آمریکا قصد دارند قطعنامه ای تصویب کنند که به حضور آمریکا در جنگ یمن پایان می‌دهد . این قطعنامه چالشی مستقیم برای ترامپ است که باید در مورد استفاده از حق وتو تصمیم بگیرد. در حالی که استراتژی ترامپ در خاورمیانه شفافیت خود را از دست می دهد، ولی نمی توان انکار کرد که هم محمد بن سلمان و هم محمد بن زاید، هر دو در تاثیر ترامپ در منطقه نقش اساسی دارند . 
استراتژی ترامپ در خاورمیانه نتوانسته در دو رهبر مهم عربی در مرکز این درگیری اطمینان ایجاد کند. تهدید عقب نشینی کامل سربازان آمریکا و رهاسازی نیروهای کرد در سوریه باعث ترس محمد بن سلمان و محمد بن زاید شده است. این دو رهبر جوان در حال حاضر شدیدا درگیر تغییر جوامع و اقتصاد کشورهای خود هستند و می‌دانند حمایت واشنگتن از آنها می تواند با یک توییت تغییر کند. ریاض و ابوظبی به شدت نگرانند که حمایت آمریکا ضعیف شده باشد. ادامه توییت های ضد اوپک و ضد عربستان از طرف ترامپ پاسخگوی ترس این دو عضو مهم اوپک نیست . 
واضح ترین نشانه مبنی بر تغییر موضع محمد بن سلمان و محمد بن زاید و کاهش حمایت کامل آنها از واشنگتن این است که هیچکدام اخیراً سفری به آمریکا نداشته اند. برای محمد بن سلمان سفر به آمریکا هم ریسک قانونی دارد و هم سیاسی . او با تهدید پرونده های قانونی قتل خاشقچی و فشار سیاسی ناشی از جنگ یمن روبه رو خواهد شد . هم بن سلمان و هم بن زاید هر دو نگران تحقیقات مولر هم هستند. تمرکز مولر همچنان بر دخالت آنها در انتخابات آمریکا است . 
اگر این دو شاهزاده عرب همچنان تحت فشار کنگره آمریکا یا تحقیقات مولر قرار داشته باشند، احتمالا روابط بین آمریکا و آنها مخدوش می‌شود. این شرایط نه تنها بر عملیات های ژئوپلیتیکی و نظامی آمریکا و متحدان اروپاییش تأثیر می‌گذارد، بلکه پیامدی منفی برای موضع اوپک در قبال آمریکا دارد. در حال حاضر اوپک با قانون های ضد اوپک و توییت های ترامپ برای قیمت پایین نفت و افزایش تولید مواجه است . 
تا حالا استراتژی اوپک نادیده گرفتن ترامپ بوده ولی اگر این دو قدرت بزرگ اوپک مستقیماً توسط واشنگتن تهدید شوند، آن وقت موضع اوپک تغییر خواهد کرد. سیاست ژئوپلیتیکی عربستان_امارات یک گرایش شرقی دارد . یک طوفان سیاسی در واشنگتن این دو قدرت بزرگ خلیج فارس را به مسکو و چین نزدیک‌تر می‌کند .بن سلمان و بن زاید قدرت خود را در آینده به چالش کشیده اند. این دو شاهزاده عرب اگر موضع خود را مشخص نکنند، در برابر طوفانی که در آمریکا برپا می‌شود آسیب‌پذیر خواهند بود. بقای سیاسی این دو نفر مطمئنا عاملی تاثیرگذار در استراتژی های نفت اوپک است . 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.