یزد - عباس ملازینلی از برگزاری نخستین جشنواره بین المللی فیلم شهرهای میراث جهانی، یزد در استان یزد خبر داد و گفت : این جشنواره ایستگاهی برای تامل و تفکر نسل جوان از آنچه نیاکانشان به میراث گذاشته اند و صدای یزد در کل کشور شنیده خواهد شد.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم شهرهای میراث جهانی در یزد برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به از سایت جشنواره، عباس ملازینلی، دبیر جشنواره بین المللی فیلم یزد، اظهار داشت : نخستین جشنواره بین المللی فیلم شهرهای میراث جهانی، یزد؛ در حال برگزاری است، این جشنواره به سفارش سازمان شهرهای میراث جهانی (OWHC) توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی یزد برگزار می شود.

لطفا درباره ایده جشنواره بفرمایید که به چه منظور و با چه هدفی برنامه ریزی شده است؟ ضرورت برگزاری این جشنواره چیست؟

ایده اصلی این جشنواره از طرف انجمن شهرهای میراث جهانی ارائه شد که مقر این انجمن در کانادا است ولی فینال این جشنواره قرار است در یکی از کشورهای اروپایی برگزار بشود و هدف عمده آن همگرایی هر چه بیشتر شهرهای ثبت شده میراث جهانی است که به گمانم بیش از ده سال است که این انجمن مشغول فعالیت است .

در قوانین این انجمن، شهرهایی می توانند در جشنواره های آن شرکت کنند که حداقل ۳ سال از عضویت آنها به عنوان شهر میراث جهانی گذشته باشد و همانطور که می دانید یزد از ۱۸ تیرماه سال گذشته ثبت جهانی شده است، اما از آنجایی که خیلی فعالانه در این انجمن حضور داشته است، این اجازه را پیدا کرد که با گذشت تنها یکسال از عضویتش در انجمن، در این جشنواره شرکت کند.

این جشنواره بین نوجوانان و جوانان در رنج سنی بین ۱۴ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۲۱ سال در سراسر جهان برگزار می شود و شرکت در آن برای تمام افراد در این گروه سنی در دنیا اعم از این که شهروند شهر میراث جهانی باشند یا نه امکان پذیر می باشد، با این موضوع که اگر من در یک شهر ثبت شده در میراث جهانی قصد گردشگری داشته باشم، از کجاها بازدید خواهم کرد و چرا! این چرایی خیلی مهم است؛ زیراکه باعث می شود نوجوانان و فیلم سازان به فکر وا داشته شوند و مخاطبین خودشان را هم به فکر وا دارند، اینکه گردشگری هم هدفمند انجام شود و بدانیم چه چیزهایی باعث شده جایی که از آن بازدید می کنیم مقبولیت جهانی پیدا کند و به ثبت جهانی برسد .

لذا همین پارامترهایی که باعث شد یزد به سمت جهانی شدن پیش برود می تواند سوژه فیلم ها قرار گیرد، به عنوان مثال خود بسندگی شهر، که این شهر در حصار یک مانع طبیعی مثل کویر بوده و دسترسی به هیچکس و هیچ چیز نداشته، اما خودش را حفظ کرده است و این خود از پارامترهای قدرتمند بود که باعث شد یزد در میراث جهانی ثبت شود.

یک شاخصه ارزشمند دیگری که یزد دارد این است که یزد را تک تک مردم شهر ساخته اند، اما همانطور که می دانیم بسیاری از شهرهای دارای تمدن را صاحبان پول و قدرت ساخته اند، مثل تخت جمشید یا شهرهای یونان یا روم، حتی در اصفهان نیز صفویان بناهای تاریخی ساختند، دانشمندان را در شهر جمع کردند و باعث آبادانی شهر شدند، اگر این صاحبان قدرت نبودند این شهر اینطور آباد نمی شد، اما یزد را صاحبان پول و قدرت نساختند. ما شاهد تفاوتی که در معماری شهر یزد وجود دارد هستیم که خیلی گره های شهری در یزد وجود ندارد، میدانگاه های زیادی ندارد اما پر از کوچه و معبر و مسجد و خیابان است که نیاز روزمره مردم بوده و این نشان دهنده این است که این ساخت و سازها هرچند نامنظم توسط خود مردم شهر ساخته شده است و همه این عوامل باعث شده که یزد تنها شهری در ایران باشد که در میراث جهانی به ثبت رسیده است و مورد تایید یونسکو قرار گرفته است.

خب حالا اگر یک گردشگر بخواهد یزد را ببیند همین ها را می بیند، یا از همه مهمتر همزیستی مسالمت آمیزی که همه ادیان در یزد در کنار یکدیگر دارند و ما نشانه هایی از این ها را در جای جای شهر داریم که به تنهایی می تواند نمادی از اوج زندگی مسالمت آمیز گمشده ی زمان ما باشد.

اگر فیلمسازان جوانان ما بتوانند این سوژه ها را کشف کنند و از دل آن، جامعه شهری را به تصویر بکشند می توانند آن را به همه مخاطبین نشان دهند، از جمله این که در این شهر ادیان مختلف تلاش می کنند تا با کمال احترام به اعتقادات یکدیگر، با نگاه انسانی آرامش یکدیگر را حفظ کنند، در این شهر یهودیانی هستند که در کنار مساجد خانه می سازند و کنیسه دارند که هنوز نیز فعال است و در آن مشفول عبادت هستند، همینطور در حال حاضر یزد پایتخت رزتشتیان جهان محسوب می شود که این ها را نیز باید جزء ویژگی های یزد به حساب آورد و نشان داد که ویژگی های یزد تنها بافت معماری و  فقط مناره و بادگیر نیست. 

لذا این جشنواره در پی فراهم کردن فضایی است که هنرمندان با نگاه ظریف خود این پارامترها را به تصویر بکشند و جامعه هدف نسل جوانی است که گردانندگان فردا هستند، متاسفانه نگاه جوانان در سراسر جهان سطحی شده است، چرا که این دهکده جهانی و ریتم تند زندگی ها صبر را از آنها گرفته است.

شهر میراث جهانی می تواند فرصت مناسبی باشد که ایستگاهی ایجاد کند تا نسل جدید را به تفکر، تعمق و تامل وا دارد تا یک لحظه بایستد و با دقت بیشتری به پیرامونش نگاه کند، ببیند و درک کند نسل گذشته چه چیزهایی را برای او به امانت گذاشته اند، یکی از مهمترین آن ها اعتبار و اعتماد است و دیگر اینکه مردم یزد با طبیعت دیالوگ برقرار کرده اند که این دیالوگ ها باید به کمک تفکر نو نسل جوان بازسازی شود.

به نظر من زیباترین کاری که می توان کرد این است که تلاش کنیم جهان یکی نشود. چرا که این خرده فرهنگ ها هستند که جهان را شکل می دهند، اگر همه یکی باشیم همه تبدیل به یک رنگ خاکستری خواهیم شد، جهان زمانی زیباست که از رنگ های مختلف تشکیل شده باشد.

خرده فرهنگ ها را نسل امروز باید زنده کنند، یاد بگیرند و به نسل پس از خود منتقل کنند، به گمانم این نوع جشنواره ها می تواند قدم مناسبی در این راه باشد.

با توجه به آنچه اشاره کردید و گروه سنی که برای این جشنواره در نظر گرفته شده فکر نمی کنید آن ها خیلی با فرهنگ و یا مکان های تاریخی شهر آشنا نباشند. مجموعه سازمان فرهنگی که متولی این جشنواره است برای ایجاد این شناخت برنامه ای در نظر گرفته است؟

واقعیت این است که خود سازمان فرهنگی سازمان بسیاری نویی است و قدمت آن به ۸ یا ۱۰ سال پیش بر می گردد، همینطور بخش گردشگری و آموزش شهروندی که دقیقا مورد اشاره ما هست، از آن نوتر که حتی کمتر از یک سال است که فعالیت می کند و این یعنی هنوز ابتدای راه هستیم، اما دغدغه همه دست اندرکاران مجموعه این است که به قدر توان خود تسهیلاتی را ایجاد کند برای اینکه هنرمندان با دغدغه کمتر برای یافتن امکانات و تسهیلات و غیره، دغدغه اجتماعی خود را بروز بدهند، ما سعی می کنیم زیر ساخت اجتماعی و فکری جامعه را فراهم کنیم، اما مسئله مهم این است که اگر ما به دنبال ایجاد شناخت و تغییری محسوس در جامعه هستیم، یک دستگاه به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود و تمامی مردم بایست در این زمینه آگاه باشند و همت کنند، چراکه صرفا توسعه زیرساخت ها و اقتصاد، دردی را از ما دوا نمی کند، فرهنگ نسخه شفا بخش ما است و این فرهنگ را سازمان فرهنگی، یا ارشاد به تنهایی نمی توانند چاره ساز باشند، همه مردم باید به این ضرورت برسند که بینش و فرهنگ در کنار دانش می تواند نسخه شفا بخش ما باشد، در این صورت موارد دیگر نیز اصلاح خواهد شد و این تحولی است که ما به دنبال آن هستیم

مواردی که اشاره فرمودید صحیح، اما اگر موضوعی تر فقط به این جشنواره نگاه کنیم و طبق فراخوان، با توجه به زمان محدودی که علاقمندان برای تولید فیلم دارند، آیا جشنواره برنامه آموزشی برای آنها به منظور ایجاد شناخت بیشتر نسبت به شهر تاریخی یزد و رسیدن به ایده  و همینطور دستیابی به اطلاعات سینمایی برای این گروه سنی که احتمالا تجربه ای برای ساخت فیلم نداشته باشند، در نظر گرفته است؟

بله، در این خصوص ما در نظر داریم با در نظر گرفتن کمک هزینه ای برای تولید، به کمک انجمن سینمای جوان استان، از تعدادی از هنرمندان خبره و پیشکسوت فیلمساز یزدی دعوت نماییم تا تعدادی حدود ۱۷ یا ۱۸ نفر از جوانان علاقمند به تولید فیلم را که دارای استعداد فیلمسازی هستند، گلچین کرده و معرفی نمایند و خود به عنوان استاد راهنما به آنها در پرورش ایده و تولید فیلم مشاوره و راهنمایی دهند تا آثار قابل توجه و کیفی تری با موضوع جشنواره درباره یزد تولید شود و زمینه ای شود برای رشد این استعدادها در حوزه فیلم سازی استان، که این مقوله تنها به فیلمسازان یزدی اختصاص می یابد، همینطور در پی برنامه ریزی برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه ای هستیم که با حضور یکی از اساتید در حوزه میراث و یا یزدشناسی و همینطور یک استاد در حوزه سینما، اطلاعات ضروری در حوزه یزد و فیلم سازی را به صورت رایگان در اختیار علاقمندان جوان قرار دهیم تا حتی المقدور بتوانند در کمترین زمان به بهترین نتیجه در ایده یابی و تولید اثر خود به صورت کیفی تر برسند، اطلاع رسانی و نحوه فراخوان به منظور شرکت علاقمندان در این کارگاه توسط جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد.

در خصوص اطلاع رسانی برگزاری جشنواره در سطح ملی نیز به این منظور که علاقمندان در سراسر ایران با آن آشنا شده و در صورت تمایل برای شرکت در مسابقه اقدام نمایند هم، ضمن انتشار فراخوان از یازدهم بهمن ماه در سراسر کشور، تیزر جشنواره نیز در شبکه های تلویزیونی نمایش داده خواهد شد، همچنین طی هماهنگی با سازمان های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی سراسر کشور، از آنها خواسته ایم حداقل یک یا دو بیلبورد شهری استان خود را به این جشنواره اختصاص دهند، این جریان علاوه بر اینکه به معرفی فراخوان جشنواره می پردازد و به اطلاع فیلمسازان جوان می رساند که اگر به یزد سفر کرده اند و فیلمی در این خصوص طبق مقررات فنی جشنواره دارند می توانند در این جشنواره شرکت نمایند، سبب می شود صدای یزد در کل کشور شنیده شود.

به عنوان دبیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم شهرهای میراث جهانی، یزد و با توجه به تازگی داشتن این جشنواره، فکر می کنید رعایت چه نکاتی می تواند به مقبول واقع شدن آثار کمک بیشتری نماید؟

در این خصوص رعایت نکات اساسی که در فراخوان جشنواره به آن اشاره شده که از الزامات خواهد بود، مانند زمان فیلم که نباید بیشتر از ۵ دقیقه باشد، فرمت های مورد نظر برای ارسال آثار، متنی که درباره فیلم به صورت مجزا در کنار اثر هنگام ثبت نام بایست ضمیمه گردد، آثار باید داری صدای صحنه باشد و یا نریشن داشته باشد، آثاری که نهایتا به عنوان برگزیده به سازمان میراث جهانی معرفی می گردد حتما باید با سه زیر نویس فرانسوی، انگلیسی و اسپانیایی باشد و علاقمندان بایست تا ۱۱ اسفند ماه آثار خود را برای شرکت در جشنواره در سایت جشنواره آپلود و به صورت  DVD به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده باشند، تا پس از انتخاب و داوری، آثار برتر که ۱۸ اسفند در مراسم اختتامیه معرفی می گردند، برای رقابت در سطح بین الملل به سازمان جهانی (OWHC) از طریق آپلود در سایت یوتویوب معرفی شوند.

من فکر می کنم کسانی جزء برگزیدگان خواهند بود که صراحت بیشتری در فیلم های خود داشته باشند، چراکه طبق آیین نامه اصلی جشنواره، نمره ای که برای کیفیت و کارهای فنی داده اند نمره زیادی نیست و بیشتر انتخاب سوژه و صداقت برایشان مهم است.

ما در این جشنواره می خواهیم فیلم سازان نسل جوان و مخاطبین آنها را به ژرف نگری واداریم، دقت در بازدید از مکان ها، خود نوعی ژرف نگری است. می دانید زندگی انسانی زمانی کیفیت پیدا می کند که همه ژرف نگر و دقیق بشوند.

اطلاع رسانی در حوزه بین المللی به چه شکل بوده است؟

خوشبختانه یزد در زمینه بین المللی با توجه به ثبت جهانی در یونسکو ارتباط خوبی با سازمان شهرهای میراث جهانی دارد، همچنین این انجمن هم با توجه به قدمتی که دارد به اندازه کافی در دنیا برای این جشنواره تبلیغ کرده است. می ماند که ما یزدیها بتوانیم از این ارتباطی که بین شبکه جهانی ایجاد شده استفاده کنیم و به همتایان خود اعلام کنیم ما نیز به شما پیوستیم، اگر شما هم در مورد یزد فیلم ساخته اید برای جشنواره شهر میراث جهانی یزد ارسال نمایید.

برای برگزاری جشنواره با ادارات خاصی هم همکاری داشته اید مثل میراث فرهنگی یا آموزش و پرورش؟

در این خصوص بای بگویم در کشورهای دیگر شهرداری متولی اصلی مجموعه های زیر ساختی به اضافه خدمات شهری مثل سالن های تاتر، سینما و غیره است و سازمان هایی مثل فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی و غیره  ندارند، همه مسئولیت ها به عهده شهرداری است، بنابراین حتی در آیین نامه این جشنواره هم نگاه کنید می بنید که به امضای شهردار اشاره شده است. اما در این بین انجمن سینمای جوانان که  به نوعی با اداره ارشاد هم همکاری دارند، با ما همکاری بسیار ارزشمندی داشته است. حتی اداراتی مثل کمیته امداد و بهزیستی در نظر دارند تا کودکان تحت پوشش خود را تشویق کنند تا در این جشنواره شرکت کرده و فیلم بسازند. برخی از این ادارات خودشان نیز اعلام همکاری کرده اند که نوجوانان و جوانان علاقمند مجموعه خود را برای تولید فیلم حمایت کنند و حتی پیشنهاد من این است که برخی از هنرمندان می توانند با همکاری برندهای خاص یزد از جمله شیرینی، ترمه، هتل های گردشگری و غیره فیلم هایی در آن موضوعات بسازند و در جشنواره شرکت نمایند.

جوایز برگزیدگان و راه یافتگان به مراحل نهایی به چه صورت است؟

برای اینکه ایجاد انگیزه ویژه ای بشود در جشنواره داخلی که برگزار می کنیم ضمن جایزه ۳۰ میلیون ریالی که در مراسم اختتامیه به برگزیدگان جشنواره داده می شود، که از هر دو گروه سنی یک نفر برگزیده خواهد شد (در مجموع دو نفر)، مبلغ ۴۰ میلیون ریال نیز به خاطر منتخب شدن برای معرفی به بخش بین الملل نیز به آنها هدیه خواهیم داد، همچنین در اواخر خرداد ماه که فینال جشنواره بین المللی شهرهای میراث جهانی در کرانکوف برگزار می شود، ده فیلم منتخب از بین فیلم های رسیده به بخش بین الملل جشنواره که احتمالا از بین ۱۰ شهر انتخاب می شوند معرفی خواهند شد که شهرداران آن شهرها در آن مراسم حضور خواهند داشت و سخنرانی می کنند. اگر فیلمسازان برگزیده با موضوع یزد نیز به عنوان منتخب در بین ۱۰ فیلم برتر در کرانکوف حضور داشتند هم، سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی یزد، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال مجددا به آنها جایزه خواهد داد که این جایزه در صورتی که به فیلمی که با راهنمایی استاد راهنما ساخته شده تعلق گیرد، جایزه به استاد راهنما و کارگردان آن اثر تعلق خواهد گرفت.

ضمن اینکه جوایز خود جشنواره بین الملل هم در رنج سنی ۱۴ تا ۱۷ سال ۱۵۰۰ دلار و در رنج سنی ۱۸ تا ۲۱ سال ۳۰۰۰ دلار، برای فقط دو فیلم از میان این ده فیلم در این بخش در نظر گرفته شده است.

پیش بینی شما از استقبال از این جشنواره چیست؟

از آنجا که جشنواره نویی است ما خیلی انتظار زیادی نداریم، اما با توجه به بکر بودن موضوع و جذابیت سوژه و حتی خود جشنواره فکر می کنم استقبال خوبی بشود.

در پایان جشنواره خروجی نهایی چه خواهد بود؟

ما خیلی چیزها را مستقیم و غیر مستقیم به دست خواهیم آورد، در نوبه اول جلب توجه و دقت نظر نوجوانان و جوانان چه سازنده فیلم ها و چه مخاطبین، به میراث فرهنگی که در نظر داریم از آنجا که فیلم ها کوتاه مدت و نهایتا ۵ دقیقه ای است تلاشی کنیم بعد از جشنواره این فیلم ها در سینماهای شهر و قبل از اکران فیلم های سینمایی به خصوص در اکران های نوروزی، نمایش داده شود، که می تواند سبب جذابیت اکران هم بشود.

هم جذب گردشگران به استان و یزدشناسی و هم این که می توانیم هم افزایی بیشتری ایجاد کنیم در شهرهای دیگر کشور که آنها هم شاخصه های خود را به مردم شهرهای دیگر بشناسانند و حتی کاری کنند تا سازمان یونسکو نیز با آثار و تمدن ایرانی بیشتر آشنا شود و تعامل بین ایران و جامعه جهانی بیشتر برقرار گردد.

این جشنواره در سال های آینده نیز استمرار خواهد داشت؟

بله، دبیر خانه جشنواره پس از پایان جشنواره نیز ادامه به کار خواهد داد، در حال حاضر دبیرخانه به صورت موقت در محل موزه دفاع مقدس قرار دارد که پس از این جشنواره به محل فرهنگسرای شهید حسن پور، نقل مکان خواهد کرد و به صورت دایمی دایر خواهد شد، که این استمرار سبب می شود جریانی را در طول سال ایجاد کند که هنرمندان و فیلمسازان با آن ارتباط دوسویه برقرار کنند، لذا با توجه به  ایده های نو و خلاقانه که هر ساله اضافه خواهد شد و ارتباط خوبی که دبیرخانه با انجمن سازمان شهرهای میراث جهانی خواهد داشت، قطعا اتفاقات خوبی رخ می دهد، من امیدوارم این دبیرخانه محلی قابل توجه برای ایجاد تحول در حوزه فرهنگی و بویژه گردشگری شود

انتها ی پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.