عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: خودکفایی در اکتشاف، حفاری ، تولید و بهره برداری نفت از دستاورد های انقلاب اسلامی است.

خودکفایی از اکتشاف تا بهره‌برداری نفت از دستاوردهای انقلاب است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص دستاورد های انقلاب در بخش صنعت نفت، گفت: قبل از انقلاب اکثر فعالیت های نفتی ما به دست خارجی ها بود و در بخش های اکتشاف و تولید نقش ایرانی ها بسیار کم رنگ بود و شرکت ایرانی برای حفاری وجود نداشت و کلیه خدمات شامل حفاری و اکتشاف، لرزه نگاری و سیمان کاری توسط ۴۶ شرکت خارجی انجام می شد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب این شرکت ها از کشور رفتند و برای حدود یک سال و نیم حفاری و اکتشاف و توسعه در ایران تعطیل شد. به همین دلیل تعدادی از افرادی که در این شرکت ها کار می کردند و اکثرا جنوبی بودند اعلام آمادگی کردند که می توانند دستگاه هایی که از شرکت های خارجی باقی مانده است را راه اندازی کرده و شروع به حفاری کنند. این افراد نامه ای به امام (ره) نوشتند که ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: امام (ره) نیز آقای اشراقی را مامور بررسی این موضوع کرد، در پایان امام (ره) دستور دادند که این جوانان مشغول به کار شوند.در پی این دستور «شرکت حفاری ملی ایران» تشکیل شد.«شرکت ملی حفاری ایران» از دستاورد های بزرگ جمهوری اسلامی ایران است.

خادمی ادامه داد: این افراد در آن زمان یک دستگاه حفاری را راه اندازی کردند و امروز این شرکت ۱۲۰ دستگاه حفاری دریایی و خشکی دارد و چند هزار حلقه چاه حفاری کرده است. بنده هم زمانی معاون این شرکت بودم.

وی افزود: بعد از آن شرکت حفاری نفت شمال تشکیل شد که سودده ترین شرکت حفاری خاورمیانه بود که بعد از مدتی متاسفانه واگذار شد و الان وضعیت خوبی ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: بعد از انقلاب صنایع پتروشیمی و فولاد راه اندازی شدند، در صورتی که قبل از انقلاب فقط یک گروه ملی صنعتی فولاد داشتیم که توسط آلمان تاسیس شده بود اما امروز در صنعت فولاد خودکفا هستیم. بعد از انقلاب در بخش نفت از نظر مدیریت و راهبری در بخش اکتشاف، حفاری ، تولید و بهره برداری استقلال کامل داریم و شاید رتبه سوم و چهارم دنیا در بخش حفاری نفت هستیم. بعد از انقلاب فازهای مهم پارس جنوبی را انجام دادیم.

خادمی اظهار داشت: در حال حاضر مدیریتی‌ها سیاسی و بخشی شده‌اند و افراد فنی و متخصص به حاشیه رفته‌اند و متاسفانه در مدیریت فعلی نگاه ایجاد استقلال در صنعت نفت وجود ندارد؛ در سال ۱۳۷۲ با هر دستگاه حفاری که مکانیکی بودند ۴.۱ حلقه چاه نفت به صورت سالانه حفاری می کردیم، در حال حاضر  با دستگاه های اتوماتیک سالی ۱.۸ چاه حفاری می کنیم، متاسفانه با نگاه مدیریتی موجود انگیزه های مهندسان داخلی به شدت کاهش یافته است و انتصابات سیاسی است، عدم شایسته سالاری پیشرفت صنعت نفت را متوقف کرده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بعد از انقلاب در بخش ساخت تجهیزات نفت و حفاری بر اساس مزیت های اقتصادی عمل می کردیم. استقلال سیاسی و آزادی از مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.