برهم صالح به سخنان همتای آمریکایی درباره ماندن نظامیان این کشور در خاک عراق با هدف مراقب بودن ایران، واکنشی جدی نشان داد.

رئیس‌جمهور عراق: ترامپ از بغداد اجازه نگرفته که آمریکا از عراق مراقب ایران باشد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق، امروز (دوشنبه) به سخنان همتای آمریکایی خود واکنش نشان داد که گفته بود، نظامیان آمریکایی در عراق می‌مانند تا حواسشان به ایران باشد.

برهم صالح گفت: (دونالد) ترامپ از عراق اجازه‌ای نگرفته که نیروهای آمریکایی در خاک این کشور مراقب ایران باشند. 

صالح افزود: رئیس جمهور آمریکا با هیچ کس در دولت عراق درباره نقش اضافه نیروهای آمریکایی در عراق صحبت نکرده است.

رئیس جمهور عراق که صبح دوشنبه در «همایش گفت‌وگوی مرکز رافدین» صحبت می‌کرد، توضیح داد که «نیروهای آمریکایی در عراق بر اساس توافق نظامی بغداد-واشنگتن، در عراق حضور دارند و مأموریت آنان مبارزه با تروریسم است. دولت منتظر است که [از طرف آمریکایی] درباره تعداد نیروهای آمریکایی و مأموریت آنان در عراق، توضیحاتی بشنود».


برهم صالح در همایش رافدین

دیروز یکشنبه (14 بهمن) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس»، با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: «ما برای ساخت این پایگاه [در عراق] هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران مشکلی واقعی است» (جزئیات بیشتر).

 صالح همچنین با بیان اینکه «ثبات عراق، ثبات منطقه است»، توضیح داد، «عراق بعد از پیروزی بزرگی که با همبستگی همه عراقی‌ها و با حمایت بین‌المللی [بر تروریسم] به دست آورد، در مرحله انتقالی بزرگی به سر می‌برد». 

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه دولت عراق به دنبال «اجرای اصلاحات اقتصادی» است، از جریان‌های سیاسی کشورش خواست تا آنچه در توان دارند برای اجرای برنامه دولت به کار بگیرند.

به گفته صالح «منطقه دچار کشمکش‌ها و دیدگاه‌های مختلفی است» و «دیگر زمان آن رسیده که منطقه درک کند که ثبات عراق ثبات منطقه است و هر خللی بر کل منطقه اثر می‌گذارد». 

همایش گفت‌وگوی مرکز رافدَین امروز و فردا (چهارم و پنجم فوریه در هتل الرشید بغداد) برای اولین بار برگزار می‌شود و قرار است مسائل و مشکلات مختلف داخلی عراق را بررسی و برای آن راه‌حل ارائه کند.

هیأت‌هایی از 22 کشور در همایش رافدین که «مرکز گفت‌وگوی رافدین» (R.C.D) برگزار می‌کند، حضور خواهند یافت. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.