مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی از برخورد قانونی با کارفرمایان متخلف در خراسان رضوی خبر داد.

قراردادهای سفیدامضاء فاقد اعتبار است
به گزارش قدس آنلاین ، محمد سنجری ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: وظایف و ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح کشور گسترده بوده و عمده‌ترین وظیفه‌مان در حوزه‌های اشتغال، تعاون، رفاه اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی جامعه کارگری بوده است.

وی افزود: مهمترین دستاورد دولت در حوزه کار، تصویب قانون کار در سال 69 و در جهت دفاع از حق و حقوق جامعه کارگری و نیز قانون بیمه بیکاری در همان سال بود و پس از قانون تعاون و توسعه تعاونی‌ها در سال 74، و پس از آن قانون حمایت از جامعه معلولیت، صندوق بیمه کشاورزی عشایری، بانک توسعه تعاون و صندوق توسعه تعاون را داشتیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ارتقاء در مهارت‌ها و کاهش حوادث ناشی از کار را به‌صورت چشمگیر شاهد بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب ما در حوزه‌ کارگری ایجاد تشکل‌های کارگری بوده و در بحث اشتغال با وجود بیش از 3 میلیون بیکار در استان اشتغال‌های پایدار قابل توجهی ایجاد شده است.

سنجری تصریح کرد: افزایش دستمزد کارگران در سال 57، روزانه 21 تومان بود که اکنون روزانه به 37 هزار تومان رسیده است و میزان دستمزد ماهانه هم از 630 تومان به یک و 110 هزار تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: سهم شاغلان دانشگاهی از 7 به 24 درصد افزایش یافته و تعداد تعاونی‌های ثبت شده هم 67 درصد رشد داشته و تعداد اعضای آن نیز رشدی 19 برابری داشته است؛ همچنین تعداد افراد برخوردار شده از مقرری بیمه بیکاری 18 هزار 786 نفر بوده‌اند و سواد کارگران فعال در بنگاه‌های اقتصادی ارتقاء قابل توجهی داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در عمر 40 ساله انقلاب شکوهمند اسلامی تعداد تشکل‌های کارگری از 1120 سندیکا به 1175 تشکل تخصصی کارگری و کارفرمایی رسیده� بیان کرد: در حال حاضر تعداد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی در استان به 2 میلیون 453 هزار نفر رسیده، عددی که در سال 57، 274 هزار نفر بود و تعداد افراد بیمه‌شده رشدی 10 برابری داشته است و تعداد حرفه‌های آموزشی دیده در حوزه کار از 25 حرفه به 947 حرفه افزایش یافته� و در بحث بیمه عشایری هم بیش از 160 هزار خانوار استان از خدمات این مجموعه برخوردار هستند.

سنجری گفت: 170 هزار خانوار خراسان رضوی با 490 هزار نفر تحت پوشش خدمات بهزیستی خراسان رضوی در 46 کلینیک و 165 مرکز توانبخشی استان هستند و در این حوزه هم نسبت به سال 57 رشدی بیش از 20 برابری را داشته‌ایم.

وی افزود: در جلسات شورای کار و شورای اداری استان در رابطه به موضوعاتی همچون ثبات نرخ ارز که مشکلات معیشتی زیادی برای جامعه کارگری ایجاد کرده است پرداخته شده تا شاهد ایجاد مشکل در چرخه زندگی و تامین معاش جامعه کارگری نباشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در رابطه با برنامه‌های این مجموعه در فجر چهلم، گفت: در این ایام 35 ویژه برنامه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و غیره در سطح استان و با حضور خانواده‌های جامعه کارگری استان برگزار می‌شود.

سنجری تصریح کرد: در 10 ماهه نخست امسال 10 هزار 860 دادخواست بررسی شد و با راه‌اندازی میزهای خدمت بسیاری از این موارد به سازش و عدم تشکیل پرونده قضایی ختم شد و در مجموع کاهش 36 درصدی تشکیل این نوع پرونده‌ها را در سطح استان داشتیم.

وی تاکید کرد: در بحث پرداخت عدالت مزدی طرح تملک بنگاه‌های اقتصادی در راستای تقویت معیشتی کارگران اجرا شد و 16 آئین‌نامه در طول این مدت در 16 بنگاه استان اجرایی شد و در این مدت 141 شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت و در مجموع در بحث بازرسی‌ها 23 هزار مورد بازرسی د حوزه‌های مختلف به‌ویژه ایمنی در محیط کار و عدم ایجاد حادثه در محل کار در سطح استان انجام شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه 2988 بیکار استان مجدد به محیط کار بازگشتند، خاطرنشان کرد: این میزان نسبت به سال گذشته رشدی بیش از 2 برابری را داشته است و بالاترین آمار اشتغال‌های مجدد برای بیکارشدگان کشور در خراسان رضوی بوده است؛ همچنین نرخ بیکاری در پائیز امسال 9 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.9 درصد کاهش داشته است و در حوزه تعهد اشتغال استان هدفگذاری‌مان 110 هزار اشتغال جدید بود که این عدد به 117 هزار نفر رسید و 7 هزار مورد بیشتر از وظیفه تکلیف شده بود.

سنجری گفت: در حوزه اشتغال روستایی 318 میلیارد تومان تسهیلات برای 4200 طرح پرداخت شد و زمینه اشتغال 14 هزار نفر را فراهم کرد و این اقدام مثبت از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کرد و حتی موجب ایجاد مهاجرت‌های معکوس شد.

وی افزود: قراردادهای سفید امضا، فاقد اعتبار بوده و با کارفرمایانی که به هر شکل ممکن سوءاستفاده از کارگران خود داشته باشند و حق و حقوق قانونی آن را پرداخت نکنند طبق قانون برخورد می‌شود و در سطح استان به دنبال افزایش اشتغال‌های پایدار هستیم و در پایان برنامه ششم توسعه هم نرخ بیکاری استان باید به 7 درصد برسد و سالانه 70 تا 75 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.