مدیر انجمنهای میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: ۳۰۰ انجمن میراث فرهنگی برای صیانت و حفاظت از آثار تاریخی و رونق گردشگری در این استان فعالیت دارد.

۳۰۰ انجمن میراث فرهنگی در خراسان رضوی فعالیت دارد

به گزارش قدس آنلاین ؛ مهدی علیپور محمدیه روز دوشنبه در نشست اعضای انجمن میراث فرهنگی داورزن افزود: یک هزار و ۲۰ روستای هدف گردشگری در خراسان رضوی شناسایی شده اند که برای معرفی این مناطق در پی ایجاد انجمن های میراث فرهنگی هستیم.

وی اظهارداشت: انجمن های میراث فرهنگی با تهیه شناسنامه روستا و معرفی ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی نقش مهمی در جذب گردشگران بر عهده دارند.
وی گفت: امسال حدود ۱۰۰ برنامه با مشارکت انجمن های میراث فرهنگی شامل برپایی نمایشگاههای شناسایی آثار تاریخی و صنایع دستی در این استان برپا شده است.
علیپور افزود: ۶۵۰ میراث یار در قالب انجمن های مردم نهاد در حفظ و حراست آثار تاریخی، تقویت و توسعه گردشگری و ترویج صنایع دستی استان فعالیت می کنند.
وی با اشاره به قابلیت روستاهای داورزن اظهار داشت: از ۳۸ روستای این شهرستان در ۳۶ روستا آثار شاخص تاریخی وجود دارد که با توجه به موقعیت جغرافی داورزن در مسیر جاده تهران - مشهد و جاذبه های گردشگری مناطق روستایی به زودی انجمن های میراث فرهنگی آن فعال می شود.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن نیز گفت: برای نخستین بار در استان، میثاق نامه انجمن های میراث فرهنگی خراسان رضوی در این شهرستان با هدف شناسایی ظرفیت های گردشگری و مشارکت در جذب منابع مادی و معنوی به امضا رسید.
محمد عبدالله زاده ثانی افزود: شهرستان داورزن با بهره مندی از آثار تاریخی و طبیعی فراوان، قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم و جاده تهران - مشهد و عبور سالانه ۲۵ میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) از این مسیر، شرایط مناسبی برای جذب گردشگران دارد.
وی آسیاب های آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین راهی، مساجد قدیمی، یخدان ها، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای قدیمی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره و کویر را از جمله آثار تاریخی و طبیعی داورزن برشمرد.
شهرستان داورزن ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۸۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.