«ان‌پی‌آر» با اشاره به اظهارات ترامپ درباره علت حضور نظامیان آمریکا در عراق، گزارش داد این سخنان احساسات ضدآمریکایی عراقی‌ها را تشدید کرده است.

رادیو ملی آمریکا: سخنان ترامپ به احساسات ضدآمریکایی در عراق دامن زد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) با اشاره به سخنان رئیس جمهور این کشور مبنی بر اینکه نظامیان آمریکایی برای زیر نظر داشتن ایران در عراق می‌مانند، نوشت چنین سخنانی به احساسات ضدآمریکایی عراقی‌ها دامن زده است.

این رادیو با طرح این پرسش که «رئیس جمهور آمریکا در سخنانی که درباره نظامیان این کشور مستقر در عراق بیان کرد دقیقا چه منظوری داشت؟»، ادامه داد ترامپ در گفتگویی طولانی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در پایان هفته گفت شاید خروج نظامیان آمریکایی را از سوریه با شتاب بیشتری پیگیری کند، اما با این وجود برای خروج نظامیان ارتش آمریکا از عراق برنامه‌ای ندارد و بخشی از علت آن هم، کشور همسایه عراق یعنی ایران است. 

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در این خصوص گفت: فکر می‌کنم او (ترامپ) به این حقیقت اشاره دارد که ایران کشور همسایه عراق است؛ اگر چه پایگاهی که او دارد از آن سخن می‌گوید، پایگاه «بزرگ و گران قیمت»، به قول ترامپ که البته پایگاهی است متعلق به دولت عراق و نظامیان آمریکا در آنجا مستقر هستند، در نزدیکی سوریه واقع شده است. این پایگاه برای زیر نظر گرفتن ایران چندان مناسب نیست زیرا پاییدن و زیر نظر داشتن، آنگونه که عمدتا آمریکا و دیگران انجام می‌دهند با کمک داده‌های اطلاعاتی (جاسوسی) و تصاویر ماهواره‌ای اتفاق می‌افتد که به چنین پایگاهی نیاز ندارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه چگونه می‌خواهند ایران را زیر نظر داشته باشند! اما این چیزی است که ترامپ گفت. اکنون که این ایده بیان شده است عراقی‌ها چه واکنشی نشان داده اند؟ نظر آن‌ها چیست؟

ان‌پی‌آر اعلام کرد دونالد ترامپ بدترین زمان را برای بیان چنین ایده‌ای انتخاب کرده است زیرا تنش‌ها در عراق بر سر حضور نظامیان آمریکایی به شدت بالا گرفته و پرسش‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه نظامیان آمریکایی به چه منظوری در اینجا هستند. بر پایه توافقی که بین دولت‌های آمریکا و عراق وجود دارد نظامیان آمریکایی برای کمک به نیروهای عراقی در جنگ ضد تروریسم در این کشور حضور دارند. برهم صالح، رئیس جمهور عراق در همایشی در بغداد گفت از نظامیان آمریکایی برای زیر نظر گرفتن ایران استفاده نخواهد شد. 

وی همچنین گفت بررسی خواهد کرد چه تعداد نظامی آمریکایی در عراق مستقر هستند و چه می‌کنند و اینکه آیا در حال انجام ماموریت شان هستند یا خیر. او افزود قرار است درباره ماموریت نظامیان آمریکایی در پارلمان عراق رای گیری شود.

در ادامه آمده است: اجازه بدهید تاریخ را ورق بزنیم؛ نظامیان آمریکایی یک بار در گذشته در سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کردند. دولت اوباما در آن هنگام برایش خیلی مهم نبود؛ بخش‌هایی در عراق نیز در برابر ماندن نظامیان آمریکایی مقاومت می‌کردند، اما کارها خیلی خوب پیش نرفت و داعش بخش‌های بزرگی از این کشور را به تصرف درآورد؛ حال پرسش این است آیا عراقی‌ها در زمینه خروج نظامیان آمریکایی از این کشور جدی هستند؟

رادیو ملی آمریکا در پایان اعلام کرد: عراقی‌ها درباره خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان به شدت جدی هستند. احساسات عمومی و مردمی خواهان بیرون راندن نظامیان آمریکایی از خاک عراق است و این احساس هر لحظه دامنه‌دارتر می‌شود و سخنانی همچون آنچه ترامپ گفت نیز این احساس را پررنگ‌تر می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.