رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:سال ۹۸ بایدسال تحقق دولت الکترونیک باشد تا از این طریق دولت چابک‌تر و کوچک‌تر شود.

 لاریجانی: سال ۹۸ بایدسال تحقق دولت الکترونیک باشد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه ۱۶ بهمن) قوه مقننه و  در نطق پیش از دستور خود ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و همچنین تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب عظیم اسلامی در حرکت ۴۰ ساله خود با حوادث مختلف و تحولات گوناگون مواجه شد که حاوی درس‌های آموزنده برای حرکت آینده خود است.

وی با بیان اینکه ملت سترگ ایران در ۲۲ بهمن ۵۷ کار بزرگ و تاریخی مبارزه با رژیم دیکتاتوری وابسته را به نتیجه رساند و با راهنمایی‌های پیشوای بزرگ انقلاب حضرت امام (ره) نظام مردمسالاری دینی را جایگزین آن کرد، ادامه داد: این حرکت مهم از بین بردن استبداد آمریکایی و حاکم کردن دموکراسی در کشورمان پیام مهمی برای دیکتاتورهای منطقه داشت که به لرزه افتادند و به همین جهت از ابتدای انقلاب علیه ملت ایران تا امروز متحد شدند.

نمایند مردم قم در مجلس تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران ملت‌های منطقه را بیدارتر کرد که نتایج آن را در تحولات سال‌های اخیر منطقه می‌توان دید. از سوی دیگر مسیر دموکراسی خواهی در داخل عمیق‌تر شد و این یک رشد عقلانی سیاسی است که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شد. البته باید زمینه‌های آن را همه دستگاه‌های حاکمیتی بر اساس آخرین دستاوردهای بشری و مبتنی بر تعالیم اسلامی هر روز فراهم‌تر کنند.

رئیس مجلس اضافه کرد:انتخابات در ۴۰ سال سرمایه مهم مردم‌سالاری دینی بوده  و عملا ملت با انقلاب اسلامی سرنوشت خود را به دست گرفت و در نقطه مقابل در رژیم شاه مجلس سنا و ملی وجود داشت منتها شبیه  کالبد بی‌جانی بودند که توسط لیست‌های دربار پر می‌شدند و مردم  در انتخابات نقشی نداشتند. اسدالله اعلم در خاطرات خود نوشته است «به فلانی گفتم در دوره بعد نماینده فلان شهر خراسان هستی. او تشکر کرد و گفت من تا به حال در آن شهر خراسان نبودم. اعلم حرف زشتی به او می‌زند و می‌گوید برو پی کارت و وقت ندارم». در آن دوران نه انتخاب شوندگان نقشی داشتند و نه مردم اقبالی برای حضور در صحنه مضحک سیاسی داشتند.

لاریجانی عنوان کرد: اینک در این چهل سال همه مسؤولان ارشد کشور اعم از رهبری، رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و وزرا همگی با رای مستقیم یا غیرمستقیم ملت انتخاب شده‌اند و این یک سرمایه بزرگ سیاسی - اجتماعی برای ملت ماست و باید مستمراً از این سرمایه صیانت کرد و آن را تعمیق بخشید.

وی با اشاره به  اصلاح قانون انتخابات گفت: یکی از این اقدامات می‌تواند بهبود قانون انتخابات باشد. در سیاستهای کلی نظام در بخش انتخابات، عادلانه بودن انتخابات یک رکن تلقی شده است. عادلانه بودن در مشارکت سیاسی یعنی فراگیری هر چه بیشتر و نقش داشتن براساس میزان رای. برای تحقق این امر مبنای قانون انتخابات چنانچه تناسبی شود و همه جریان‌های سیاسی و حتی افراد مستقل بر حسب میزان رای در سرنوشت انتخابات موثر باشند، از وضعیت فعلی به سیاستهای کلی نزدیک‌تر و بر مبنای عقلانی سیاستهای کلی منطبق‌تر خواهد بود و هیچ گروه و جریان سیاسی احساس حذف شدگی نمی‌کند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه نکته بعدی برای تحقق مردم‌سالاری دینی، ایجاد فضای بُردباری سیاسی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب، جریان‌های مارکسیستی و منافق با تند کردن فضای سیاسی و رادیکالیزه نمودن آن، در مسیر دیگری حرکت کردند و از طرف دیگر، عناصر فرصت‌طلب که تلاش داشتند خود را در صفوف انقلابیون جا بزنند، آنقدر تندروانه عمل می‌کردند که مستمراً باید با دخالت امام (ره) و رهبری، بستر آرام برای عقلانیت سیاسی فراهم می‌شد.

رئیس مجلس اظهار داشت: این وضعیت همیشه در این ۴۰ سال در هر دوره به نحوی ادامه داشت؛  زمانی‌ بنی‌صدر فضا را تند می‌کرد، زمانی بنی‌صدر، گاهی منافقین، گاه گروه‌های تروریستی و گاه عناصر فرصت‌طلب که میدان رقابت سیاسی را به میدان حق و باطل تبدیل می‌کردند.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: یکی از هشدارهای شهید مطهری در مورد آفات انقلاب، همین رخنه‌ فرصت‌طلبان در صفوف انقلابیون است که با شعارهای تندتر از انقلابیون، مسیر عقلانیت انقلاب را به کشمکش جاهلانه بدل نمایند.

رئیس قوه مقننه با تاکید براینکه البته بلوغ انقلاب، برخی از این شگردهای عوام‌فریبانه را رسوا کرده است، افزود: ولی جریان‌های سیاسیِ انقلابی و رسانه‌های متعهد همچنان باید شرایط بردباری سیاسی و تحمل آگاهانه را فراهم‌تر کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد:مسئله اصلی این است که همه جریان‌های سیاسی به این بلوغ رسیده باشند که در چارچوب قانون اساسی، رقابت‌های خود را شکل دهند و نه چارچوب‌شکن باشند. این همان ستمی بود که مارکسیست‌ها و منافقین در ابتدای انقلاب انجام دادند که با چارچوب‌شکنی، به دنبال قدرت بودند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: سال ۹۸ باید سال تحقق دولت الکترونیک باشد تا همه بخش‌های حاکمیت زیر چتر شفافیت قرار گیرند. کوچک شدن دولت و مبارزه با فساد از این طریق امکان پذیر است.

لاریجانی تاکید کرد: در سیاست خارجی انقلاب اسلامی، حفظ امنیت، منافع ملی کشور، استقلال و حمایت از مستضعفان و همکاری با کشورهای اسلامی و همسایه از ارکان اصلی است. باید افتخار کرد که نظام جمهوری اسلامی در این بُعد، تمام تلاش خود را نمود و علی‎رغم سیاست‌های استکباری-صهیونیستی و جنگ و ترورها و اقدامات ایذایی، ملت ایران با سربلندی این دوره چهل ساله را طی کرد و امروز ایران در ایجاد امنیت و ثبات منطقه نقش موثری را بر عهده دارد و تئوری نه شرقی و نه غربی امام با صلابت محقق  شده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: البته دشمنان انقلاب در هر دوره‌ای بازیگری خاص داشتند، در جنگ تحمیلی با دسیسه آنها ایجاد شد که چه صدمات زیادی به ما زد و بیش از ۲۰۰ هزار شهید و بیش از هزار میلیارد دلار خسارت مادی بخشی از آن است. ولی جمهوری اسلامی درسی به آنها داد که دیگر جرات تعرض به کشور را نداشته باشند و با مقاومت خود بازدارندگی جدی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در مسئله اتمی علیرغم همه ماجراجویی‌های دشمنان، ملت بر این دانش مسلط شد، در فناوری‌های نظامی به سطوح بالایی از اقتدار نظامی دست یافت و باید انتظار داشت آنان در مقابل نقاط قوت ایران آرام ننشینند که یک نمونه آن خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها علیه ایران است.

نماینده مردم قم در مجلس عنوان کرد: داشتن نگاه طبیبانه در این مرحله و پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها و دعواهای جناحی کلید موفق این کشور است از این طریق مقاومت آگاهانه شکل می‌گیرد و دشمن مایوس می‌شود. حل مسئله از این طریق است و نه چانه‌زنی‌های متعارف. امید است با کالبد شکافی دقیق سال‌های انقلاب دستاوردهای مجاهدان را قدر نهیم و راه امام را با جدیت بیشتر طی کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.