وزیر بهداشت گفت: ۵۰۰ میلیون یورو به عنوان وامی در راستای گره‌گشایی از مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی و دارو تخصیص یافت و در حال هزینه شدن است، قطعاً به کمک سازمان برنامه و بودجه و اعتباری که در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت این مبلغ به صندوق توسعه ملی باز خواهد گشت.

وزیر بهداشت: وام ۵۰۰ میلیون یورویی به صندوق توسعه ملی بر می‌گردد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، سعید نمکی وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود ۵ سال معاون امور علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بوده‌ام گفت: بخش سلامت هم یکی از بخش‌هایی است که منابع آن را مدیریت کردیم و امیدوارم بتوانم از آن تجربه و تجارب سال‌های قبل به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت داشته ام استفاده کنیم شاید بتوانیم از مجموعه تجربه‌های آموزش درمان بهداشت و دارو و نظام بودجه در یک برنامه‌ریزی دقیق وزارت بهداشت را بهتر از قبل اداره کنیم.

وی افزود در خصوص تغییرات طرح تحول سلامت اظهار داشت: این طرح به عنوان یک طرح موفق در خدمت مردم بوده است و در دولت آقای روحانی دنبال شد و وزیر سابق نیز تلاش زیادی در این زمینه داشته است.

لزوم تأمین منابع پایدار برای طرح تحول سلامت

نمکی گفت: این طرح توانست مقدار قابل توجهی از هزینه‌های کمرشکن را از دوش مردم بردارد و در رابطه با تأمین دارو و امکانات برای بیماران خاص و صعب العلاج کمک زیادی شد، همچنین در زمینه توسعه زیرساخت ها در نقاط مختلف کشور اقدامات بزرگی صورت گرفت که ما باید آنها را دنبال کنیم. آنچه که به عنوان تعهدات این طرح در ایجاد زیرساخت در اقصی نقاط کشور است را با سرعت بیشتر دنبال خواهیم کرد، اما این طرح نیازمند رسیدگی منطقی‌تر به منابع اقتصادی دارد، طرح به درآمدها و منابع اقتصادی پایداری گره نخورده بود که سعی خواهیم کرد بتوانیم آن را به منابع پایدارتر گره بزنیم و طرح را به صورت ادغام یافته در نظام ارائه خدمت اجرا کنیم. زمانی که به عنوان معاون بهداشتی وزارت بهداشت در حال خدمت بودن خدمات بهداشتی را در نظام ارائه خدمت ادغام کردیم که حتی با تغییر وزرا و تغییر روسای جمهور این طرح موفق عمل کرد و نظام شبکه بهداشت و درمان کشور به طور مستمر در حال خدمت رسانی است.

حمایت از بیماران خاص
وزیر بهداشت گفت: طرح را از نظر بسته‌های حمایتی به خصوص در راستای کاهش پرداخت از جیب مردم در شرایطی که ممکن است تحریم‌ها سختی را برای مردم ایجاد کند تقویت خواهیم کرد.در زمینه تأمین دارو به خصوص در رابطه با بیماران خاص و صعب العلاج تلاش بیشتری خواهیم کرد، همچنین برای ماندگاری پزشک در نقاط محروم تلاش خواهیم کرد که انگیزه‌های بیشتری ایجاد کنیم اما مواردی مانند پروانه الکترونیک سلامت تدوین گایدلاین‌های یا راهنماهای بالینی استفاده از ظرفیت پزشک خانواده و سیستم ارجاع که می‌تواند به شدت هزینه‌ها را کم کند برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت.

نمکی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا حتی کشورهایی که درآمد سرانه بالایی دارند مردم نمی‌توانند در طول یک روز چهار یا پنج بار ام آر آی انجام دهند که نیاز نیاز است ساماندهی در این خصوص انجام شود و ابتدا نیازمند ترین آدم ها خدمات دریافت کنند، و اولویت ما خدمت رسانی به محرومان است.

۵۰۰ میلیون یورو به صندوق توسعه ملی برمی‌گردد

وزری بهداشت گفت: ۵۰۰ میلیون یورو به عنوان وامی در راستای گره‌گشایی از مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی و دارو تخصیص یافت و در حال هزینه شدن است، قطعاً به کمک سازمان برنامه و بودجه و اعتباری که در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت این مبلغ به صندوق توسعه ملی باز خواهد گشت.

لزوم تعیین ساز و کار مناسب برای پرداخت مالیات

نمکی در خصوص موظف شدن پزشکان به داشتن کارت خوان در مطلب اظهار داشت: همکاران ما همواره در خدمت مردم بوده اند در روزهای سخت دفاع مقدس و در شرایط مختلف مردم خدمت ارائه کردند و ممکن است در برخی موارد مانند سایر اصناف در این قشر نیز مواردی از فرار مالیاتی وجود داشته باشد، معتقدم همکاران ما مالیات خود را پرداخت می‌کنند  و فکر می‌کنم باید به گونه ای عمل کنیم که حرمت همکاران ما در جامعه پزشکی که در مواقعی از گرفتن ویزیت قانونی خود پرهیز می‌کنند حفظ شده و مورد هجمه به قرار نگیرند. می‌توان با ساز و کارهایی که با سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی تدوین می‌شود از قانون‌گریزی و گریز از پرداخت مالیات توسط برخی از پزشکان جلوگیری کنیم.
وزری بهداشت افزود: در شرایط سخت پیشرو مالیات به عنوان یکی از منابع پایه دار خزانه کشور است و باید کاری کنیم که همه اقشار فرار مالیاتی نداشته باشند و به موقع مالیات خود را بپردازند و مردم دچار کاهش ارائه خدمات به دلیل کسری منابع دولت نشوند.

اضافه شدن ۹۵۰۰ پرستار به چرخه ارایه خدمات
وی تصریح کرد: سال آینده قرار است حدود ۹۵۰۰ پرستار به ارائه دهندگان خدمت اضافه شود و اینکه از این تعداد چقدر سهم تهران خواهد بود بستگی به ادامه نیاز مراکز درمانی دارد و قطعا تلاش خواهیم کرد از این سهمیه برای استان تهران استفاده کنیم.

اضافه شدن ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی

نمکی که با برنامه پارک شهر رادیو تهران گفت‌وگو کرد در خصوص اضافه شدن تخت بیمارستان به مراکز درمانی گفت: در سطح کشور حدود ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی در حال آماده شدن برای افزودن به مراکز درمانی است که برای آنها نیروی کافی تربیت خواهد شد. در شهر تهران کمبود تخت و استفاده درست و بهینه از تخت‌های موجود دو مسئله اساسی است.

وزیر بهداشت افزود: در شهر تهران از منابع موجود بهره برداری ناصحیح صورت میگیرد که امیدوارم طی روزهای آینده با تکمیل ارزیابی‌ها بتوانیم تصویر روشن‌تری از آینده شهر تهران در حوزه درمان ارائه کنیم.

وی در پایان گفت: مشکلات بهداشتی درمانی شهر تهران در وزارت بهداشت خلاصه نمی‌شود. موضوعاتی نظیر آلاینده‌ها، بهداشت روان، آلاینده‌های صوتی و مسائلی از این قبیل نیازمند مشارکت بین بخشی است و باید بتوانیم  با همکاری تمام دستگاه های ذیربط که بر سلامت مردم اثر می‌گذارند مشکلات را رفع کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.