۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 643203

بیژن نامدار زنگنه در خصوص آخرین وضعیت پرونده کرسنت، انتقادها به وزارت نفت، مسئولیت روس‌ها در پیگیری احداث خط لوله زیردریایی صادرات گاز به هند و صدور مجوز ۶.۲ میلیارد دلاری امضای قرارداد با شرکت‌های ایرانی به شرط استفاده از تجهیزات ساخت داخل توضیح داد.

پرونده کرسنت هنوز باز است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست خبری اظهار داشت: علیرغم تمامی فشارها و مشکلات در بخش‌های مختلف مربوط به نفت و گاز عملکردی درخشان و قابل عرضه به جهان داریم.

وی افزود: یکی از این بخش‌ها صنعت گاز است؛ وقتی انقلاب پیروز شد چیزی به اسم صنعت گاز نداشتیم و به مقدار بسیار کمی تولید گاز و به میزان ۳۶ میلیون متر مکعب ظرفیت پالایشی داشتیم که اکنون بعد از ۴۰ سال این رقم حدود ۳۰ برابر شد داشته و اکنون ۱۰۶۰ میلیون متر مکعب در روز ظرفیت پالایش گاز داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه در ۴۰ سال اخیر تعداد انشعابات گاز از ۵۲ هزار فقره به ۱۱.۵ میلیون انشعاب رسیده گفت: پوشش گازرسانی در کشور در سال ۵۷ نزدیک به صفر بود اما الان ۹۲ درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی هستند و در بخش روستاها نیز در حالیکه در سال ۵۷ تنها یک روستا به شبکه سراسری گاز وصل بود اکنون ۲۷ هزار روستا به شبکه گاز وصل هستند و بیش از ۷۷ درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز برخوردارند.

وی ادامه داد: تولید میعانات گازی ۴۰ سال پیش نزدیک به صفر بود در حالیکه امروز نزدیک به ۷۵۰ هزار بشکه در روز تولید میعانات گازی داریم.

این عضو کابینه دولت بخش پتروشیمی را یکی دیگر از بخش‌های قابل افتخار برای کشور دانست و گفت: در سال ۵۷، مجموع فروش خالص تولید پتروشیمی ما حدود یک میلیون تن بوده که امسال میزان فروش خالص در این بخش به ۳۰ میلیون تن و با ارزش بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مطرح در بحث جلوگیری از خام‌فروشی است و هیچ صنعتی را نداریم که به میزان ۵.۵ میلیارد دلار در سال فروش مواد اولیه در داخل کشور انجام دهد.

زنگنه با بیان اینکه ظرفیت پالایش نفت کشور از ۱.۱ میلیون بشکه در روز به ۲.۲ میلیون بشکه رسیده گفت: تولید بنزین ایران در سال ۵۷ به میزان ۱۴ میلیون لیتر در روز بود که این رقم امروز به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده اما در بخش تولید نفت خام به دلیل سیاست‌هایی که داشتیم از رقم تولید بیش از ۵ میلیون بشکه در روز اکنون به ظرفیت تولید ۴ میلیون بشکه در روز رسیده‌ایم.

وزیر نفت تصریح کرد: در زمان پیروزی انقلاب میزان ذخایر نفت قابل برداشت ما ۵۸ میلیارد بشکه بود و در حالیکه در ۴۰ سال گذشته ۵۰ میلیارد بشکه نفت مصرف کردیم الان ذخایر باقیمانده ما ۱۶۰ میلیارد بشکه نفت است که ناشی از فعالیت‌های مستمر ما در بخش اکتشاف و شناسایی ظرفیت‌های نفت کشور است.

وی افزود: میزان ذخایر گاز کشور از ۹ تریلیون متر مکعب اکنون به ۳۳ تریلیون متر مکعب رسیده و تزریق گاز به میادین نفتی از ۲.۷ میلیون لیتر مکعب به ۷۷ میلیون متر مکعب رسیده است.

زنگنه درخصوص تولید از میادین مشترک گفت: در حال حاضر با تولید روزانه ۶۱۰ میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تولید روزانه‌ای بیشتر از طرف قطری داریم و فازهای باقیمانده این میدان مشترک نیز به جز فاز ۱۱ با سرعت در حال تکمیل هستند.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ میزان تولید نفت در میادین غرب کارون ۷۰ هزار بشکه در روز بود که این رقم تا پایان امسال به ۳۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

زنگه ایجاد یک پایانه صادراتی نفت خام در خارج از خلیج فارس را از برنامه‌های راهبردی کشور دانست و گفت: احداث پایانه صادراتی جاسک در دست پیگیری است و تاکنون مطالعات آن انجام شده و کارهای مربوط به احداث خطوط لوله و احداث مخازن شروع شده و پیش‌بینی می‌کنیم در اواخر سال ۹۹ بهره‌برداری از آن آغاز شود؛ همچنین تا امروز ۲ پالایشگاه در منطقه جاسک مجوز احداث دریافت کرده‌اند.

وزیر نفت با بیان اینکه از نظر مهندسی و پیمانکاری جزو کشورهای خوب منطقه در صنعت نفت هستیم گفت: اخیرا مجوز امضای ۶.۲ میلیارد دلار قرارداد نفتی با شرکت‌های ایرانی را دریافت کرده‌ایم که شرط امضای این قرارداد استفاده حداکثری شرکت‌های ایرانی از تجهیزات ساخت داخل است؛ این قراردادها با هدف ایجاد اشتغال و ایجاد کار برای پیمانکاران و سازندگان داخلی تعریف شده است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه در زمینه بنزین کار بزرگی در کشور صورت گفته گفت: فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در آستانه تکمیل است و تولید بنزین کشور همین امروز به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی افزود: در سال ۹۸، برای اولین بار تولید اتان کشور به ۱۰ میلیون تن در سال خواهد رسید که این ظرفیت باید مورد توجه اولوفینی صنعت پتروشیمی قرار گیرد.

زنگنه با اشاره به جنگ اقتصادی سنگین غرب با کشورمان گفت: جنگ سنگینی که آمریکا به صورت غیرقانونی با تحریک منافقین و حمایت اسرائیل شروع کرده یکی از جبهه‌های اصلی آن و نوک پیکان آن در صنعت نفت ایران است.

وزیر نفت افزود: آنها از یک طرف برای صفر کردن درآمدهای نفتی کشور تلاش می‌کنند و از طرفی دیگر در تلاشند که اگر نتوانستند جلوی صادرات نفت را بگیرند جلوی پول ناشی از فروش آن را گرفته و نگذارند این پول به دست مردم برسد.

وی با بیان اینکه همانطور که آنها بر علیه ما تلاش می‌کنند ما نیز در تلاشیم تا صادرات نفت ایران با احجام بیشتری انجام شود گفت: مشکل این است که در این جنگ اقتصادی نمی‌توانیم همه چیز را به مردم بگوییم؛ مردم ما غریبه نیستند اما آنچه بیان می‌شود به گوش دشمنان ما نیز می‌رسد و ما اطلاع داریم که صدها نفر در حال رصد ما هستند تا کوچکترین مسیرها را شناسایی و برای ضربه زدن به ایران از آن استفاده کنند.

زنگنه افزود: اینکه می‌گویند ما اتاق تاریک معاملات نفت داریم، بله؛ ما اتاق تاریک داریم، اما برای دشمنان ملت ایران اتاق تاریک داریم، برخی فکر می‌کنند اگر ما راهکارها و برنامه‌های خود را اعلام نمی‌کنیم به معنای آن است که کاری انجام نمی‌دهیم اما ما به صورت شبانه‌روزی در تلاشیم تا مشکلات را حل کرده بدون آنکه دشمنان از راهکارهای ما باخبر شوند.

وزیر نفت با انتقاد از اینکه برخی ادعاها مطرح می‌شود اما هیچ دلیل مشخصی برای آن گفته نمی‌شود گفت: به طور مثال عنوان کردند که من نامه‌ای در زمینه FATF خطاب به رهبری امضا کرده‌ام و من هر چه می‌گویم من چنین نامه‌ای امضا نکرده‌ام باز هم می‌گویند چون شما امضا کرده‌اید و فلان و فلان.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تمایل یا عدم تمایل وزارت نفت رای کار با چین و روسیه گفت: اینکه برخی می‌گویند ما تمایلی به کار با چین و روسیه نداریم ادعای درستی نیست؛ ما قرارداد فاز ۱۱ را به گونه‌ای بستیم که چینی‌ها ۳۰ درصد این قرارداد را برعهده گرفتند و اکنون که توتال خارج شده بخش اصلی کار در دست چینی‌ها است. برای آزادگان شمالی و جنوبی نیز خارج از مناقصه با شرکت CNPC و در میدان یادآوران نیز بدون مناقصه با شرکت ساینوپک چین وارد مذاکره شدیم اما آنها خودشان ادامه ندادند.

این عضو کابینه دولت در پاسخ به سوالی درخصوص نامه انتقادی ۷۲ نماینده به عملکردهایش گفت: در این نامه ۲ صفحه درخصوص این موضوع انتقاد شده که چرا استقبال خوبی از رئیس جمهور چین نشده و در حالیکه عربستان با جنگنده‌های خود به استقبال رئیس جمهور چین رفته چرا در سفر این مسئول به ایران اینچنین عمل نشده؛ اولا اینکه هر کشوری روش‌های خود را در زمان استقبال‌های رسمی دارد و ثانیا انتقاد در این زمینه هیچ ربطی به من ندارد و من مسئول استقبال از رئیس جمهور کشور چین نبوده‌ام.

وی افزود: برخی انتقاد می‌کنند که چرا کاری انجام ندادیم که فلان وزیر کشور خارجه از ما خوشحال باشد. من اینجا اعلام می‌کنم من فقط نوکر ملت ایران هستم و در مذاکرات خود با هر شرکت خارجی و کشورهای دیگر تنها به این فکر می‌کنم که منافع ملت ایران را حداکثر کنم. در این راه حاضرم حتی از آبروی خودم هم بگذرم. اما قراردادی امضا نمی‌کنم که در آن عزت ملت ایران رعایت نشود و برایم اهمیت ندارد که فلان شخص داخلی یا خارجی از من خشنود باشد.

وزیر نفت تصریح کرد: با روس‌ها در زمینه فروش نفت قرارداد داریم اما هرگز بحث سوآپ نفت با روسیه مطرح نبوده است و اینکه در این زمینه انتقاداتی در نامه نمایندگان شده اطلاعات آن درست نیست.

وی افزود: من از این ۷۲ نماینده تشکر می‌کنم که دغدغه‌هایشان را مطرح کردند اما اشکال کار را در کسانی می‌دانم که اطلاعات غلط به این نمایندگان ارائه دادند.

زنگنه در پاسخ به اینکه شما اعلام کردید قیمت بنزین تا حدی بالا می‌رود که مردم تحمل کنند گفت: از من سوال شد که برای ساماندهی بنزین باید چه کرد که من پاسخ دادم راهی جز افزایش قیمت و یا سهمیه‌بندی آن وجود ندارد و درخصوص میزان افزایش قیمتت سوال شد که من گفتم تا جایی که مردم تحمل کنند و منظورم آن بود تا جایی که مردم قبول دارند باید قیمت را بالا ببریم؛ ما آقای مردم نیستیم بلکه ما خدمتگزار مردم هستیم و چیزی که مردم قبول ندارند را نباید انجام دهیم.

وزیر نفت ادامه داد: در خصوص بنزین جلسات متعددی در کمیسیون‌های مجلس داشتیم و برای ۱۰ سناریوی مختلف در کمیسیون تلفیق رای‌گیری شد که هیچ‌کدام رای نیاورد و همینطور روز گذشته طرح دیگری در کمیسیون انرژی مجلس به رای گذاشته شد که بالای ۹۰ درصد با این طرح مخالفت کردند.

وی خاطر نشان کرد: هدف دولت از اصلاح امور در زمینه بنزین کسب درآمد بیشتر نیست بلکه فقط هدف کاهش قاچاق و کاهش مصرف است.

وزیر نفت با بیان اینکه از مهرماه امسال دیگر هیچ مقداری بنزین وارد نکرده‌ایم و سال آینده نیز وارد نمی‌کنیم گفت: مسئله بنزین در دوران قبلی تحریم‌ها یک تهدید از سمت آمریکا برای ایران بود، ما این تهدید را برداشتیم و اکنون هم ذخایر خوبی در زمینه بنزین داریم و هم میزان تولیدمان خوب است اما در زمینه رشد مصرف مشکل را نباید در بحث پالایشگاه‌ها دنبال کرد بله باید مشکل را در کارخانه‌جات خودروسازی و سیستم حمل و نقل جستجو کرد؛ وقتی خودروی با مصرف بالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد نمی‌توانیم از مردم گله کنیم که چرا اینقدر بنزین مصرف می‌شود.

زنگنه در پاسخ به سوالی درخصوص کرسنت گفت: موضوع کرسنت از نکات بسیار جالب تاریخ ایران است چرا که در زمان رای اعتماد اول من تمام موضوعات مطرح شده در برابر رای اعتماد درخصوص کرسنت بود که من رای اعتماد گرفتم، در زمان رای اعتماد دوم من هیچ صحبتی درخصوص کرسنت نشد و اکنون به نظر می‌رسد عده‌ای دوباره به موضوعات رای اعتماد اول بازگشته‌اند.

وی ادامه داد: کرسنت یک پرونده زنده است و عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی ما را در چاه عمیق آن انداختند و ما تلاش زیادی کردیم که توانستیم خود را از این چاه عمیق در آوریم و در داوری نیز بسیار خوب عمل کردیم اما طرف مقابل مجموعه کارهایی انجام داد که صدور رای را چندین ماه به عقب انداختند و ما هنوز امیدواریم با کارهای حقوقی به وضعیت خوبی در این زمینه برسیم.

وزیر نفت تصریح کرد: اعدادی که برخی در داخل کشور درخصوص پرونده کرسنت عنوان می‌کنند تماما به نفع کرسنت است و نکته عجیب این است که هر زمان ما به موفقیت دراین پرونده نزدیک می‌شویم عده‌ای جلو می‌روند و حرف‌هایی می‌زنند که طرف مقابل از این حرف‌ها سوء استفاده می‌کند.

زنگنه در پاسخ به سوالی با بیان اینکه عنوان می‌شود من دشمن همه چیز هستم، دلیل آن را نمی‌دانم گفت: من دشمن پالایشگاه‌سازی نیستم، سیاست‌های اصل ۴۴ و قانون ما را منع کرده که به عنوان دولت پالایشگاه بسازید و طبق قانون همه دولتی‌ها اجازه دارند پالایشگاه و پتروشیمی داشته باشند اما وزارت نفت اجازه ندارد.

وی ادامه داد: ما نزدیک به دو میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاهی موافقت اصولی داریم که از این میزان ۶۰۰ هزار بشکه پالایشگاه‌های کوچک هستند، ما اجازه ورود به بخش خصوصی را برای توسعه صنعت پالایش داده‌ایم و آماده هستیم هر نوع حمایتی بخواهند ما انجام دهیم اما نمی‌توانیم به جای بخش خصوصی کار کنیم.

زنگنه به انتقادی در خصوص عدم سرمایه‌گذاری در زمینه شیرین‌سازی میعانات گازی اشاره کرد و گفت: اینکه گفته‌اند اگر ما در زمینه شیرین‌سازی میعانات گازی اجازه سرمایه‌گذاری می‌دادیم امروز مشکلات کمتری داشتیم بسیار عجیب است چرا که آمریکا مشکل ترش یا شیرین بودن میعانات گازی ما را ندارد که اگر شیرین بود اجازه صادرات می‌داد و از طرفی وقتی طرح‌های بزرگی مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه سیراف قبل از هر اقدامی میعانات گازی را شیرین‌سازی می‌کنند دیگر نیازی به شیرین‌سازی مجزای آنها نبود.

وزیر نفت افزود: برخی می‌گویند اگر ما امروز صادرات فرآورده‌های نفتی را بیشتر کرده بودیم مشکلی در تحریم‌ها نداشتیم که من به صراحت اعلام می‌کنم من در زمینه صادرات فرآورده به مراتب مشکلاتم بیشتر از صادرات نفت خام است.

وی در پاسخ به انتقادی درخصوص عدم سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه در خارج از مرزهای ایران گفت: اینکه برخی می‌گویند اگر در فلان کشور پالایشگاه می‌ساختیم امروز بدون هیچ مشکلی می‌توانستیم نفت خود را تحویل پالایشگاهی با مالکیت خودمان بدهیم درست نیست چرا که بحث حاکمیت در این زمینه مطرح است؛ به طور مثال روسیه یک پالایشگاه در هند خرید اما هندی‌ها اجازه ندادند روس‌ها نفت خود را به این پالایشگاه برسانند و در واقع کشور حاکم در زمینه هر نوع واردات نفت به کشور خود اختیار دارد و می‌تواند گمرک آن کشور حتی اجازه پهلوگیری به کشتی حامل نفت را هم بدهد.

زنگنه افزود: ما یک میدان نفتی به اسم میدان رام در دریای شمال داریم که وقتی تحریم‌ها بازگشت ۴ سال تولید آن متوقف شد در حالیکه با یک شرکت انگلیسی در آن میدان شریک هستیم و اکنون هم سهم ما از تولیدات این میدان در حسابی به صورت بلوکه شده واریز می‌شود؛ همچنین سهم ۱۰ درصدی ایران از میدان شاه‌دنیز و میعانات گازی این میدان به دست ما نمی‌رسد بلکه میعانات گازی را می‌فروشند و پول آن را در حساب جداگانه‌ای بلوکه می‌کنند.

وزیر نفت در خصوص سرنوشت صادرات نفت به اروپا گفت: در این مدتی که آمریکا از برجام خارج شده کشورهای اروپایی به جز ترکیه هیچ کدام از ایران نفت نخریده‌اند در حالیکه دو کشور یونان و ایتالیا اجازه داشتند از ایران نفت خریداری کنند اما این کار را انجام ندادند.

وی در پاسخ به انتقادی درخصوص تاثیرات برجام در وضعیت فعلی صادرات نفت کشور گفت: برجام که آمد تولید نفت کشور را یک میلیون بشکه اضافه کردیم و ما در اردیبهشت ماه امسال روزانه ۲.۸ میلیون بشکه نفت صادر کردیم و پول آن را به خزانه واریز کردیم و بعد از آن اقدامات ترامپ که منجر به تحریم‌های نفتی شد ربطی به برجام نداشت و اتفاقا این اقدامات نشان می‌داد که برجام مثبت بود که می‌خواست جلوی اثرات آن را بگیرد؛ اگر برجام نبود هرگز ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد و ما اکنون گرفتار مشکلات بنزین بودیم.

زنگنه در خصوص ادامه عرضه نفت در بورس انرژی گفت: ما با قوت عرضه نفت در بورس انرژی را ادامه می‌دهیم اما اینکه برخی انتقاد دارند در خصوص عرضه نفت در بورس انرژی، من اعلام می‌کنم هر کسی می‌تواند در بورس انرژی اقدامی را انجام دهد و یا اطلاعیه عرضه را به گونه‌ای تغییر دهد که بیشتر نفت بخرند جلو بیاید و ما استقبال می‌کنیم.

وزیر نفت افزود:‌ اینکه یک عده بگویند می‌توانیم یک میلیون بشکه نفت در روز در بورس انرژی بفروشیم و من جلوی آن را گرفته‌ام یک ادعای نادرست است؛ مسئله ۴۰ سال خون شهدا را نمی‌توانیم بگذاریم و اینگونه ادعا کنیم و من اعلام می‌کنم در مقاومت اقتصادی امروز خودم در صف اول مقاومت ایستاده‌ام؛ درخصوص عرضه نفت در بورس من پیشنهاد عرضه ۱۰ میلیون بشکه را به سران قوا ارائه کردم اما با توجه به اینکه فروش ریالی نفت در بورس به معنای خروج سرمایه از کشور است، سران قوا با ۳ میلیون بشکه موافقت کردند و در قانون بودجه سال آینده نیز عرضه مستمر به صورت ماهانه آورده شده که ما تابع قانون هستیم.

وی درخصوص اتاق تاریک معاملات نفت و انتقاداتی که در این خصوص مطرح است گفت: ۷ نفر در ستادی با عنوان مقابله با تحریم‌ها که زیر نظر شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده فعالیت می‌کنند که تک تک این افراد توسط شورای عالی امنیت ملی تایید صلاحیت شده‌اند و برخلاف برخی ادعاها این افراد هیچ نقشی در مذاکرات فروش نفت ندارند.

زنگنه تصریح کرد: من برای فروش نفت به عنوان وزیر نفت دو شرط دارم یکی اینکه پول آن را بدهند و دوم اینکه به بازارهای سنتی ما که هم اکنون نفت می‌فروشیم ورود نکنند. هر کسی که می‌تواند این دو شرط را عملیاتی کند و نفت بخرد مراجعه کند.

وزیر نفت ادامه داد: خیلی‌ها به صورت متعدد به وزارت نفت مراجعه می‌کنند و می‌گویند نفت می‌خواهیم اما زمانی که از آنها ضمانتی بابت بازپرداخت پول می‌خواهیم نمی‌توانند ارائه کنند و من به عنوان وزیر نفت اگر مطمئن نباشم که پول نفت فروخته شده به ایران باز می‌گردد، نفت خام را در اختیار کسی قرار نمی‌دهم.

وی درخصوص اکتشاف جدید نفت در جزیره مینو استان خوزستان گفت: اطلاعات ما در این حد است که نفت در عمق ۳ هزار و ۸۰۰ متری به میزانی API ۳۴ کشف شده و بقیه اطلاعات باید با آزمایش‌های جدید و حتی در صورت لزوم حفر چاه‌های ارزیابی توصیفی به دست آید.

زنگنه با بیان اینکه در سفر آقایان ولایتی و ظریف به روسیه، قراردادی در زمینه نفت به امضا نرسید گفت: ما مذاکراتی درخصوص استفاده از ظرفیت اوراسیا داشته‌ایم که این مذاکرات ادامه دارد.

وزیر نفت ادامه داد: در بخش صادرات گاز به هند اینکه عنوان شده هندی‌ها پیشنهادی را برای احداث خط لوله از طریق دریا داده‌اند اما من نپذیرفته‌ام ادعای نادرستی است بلکه چنین پیشنهادی را روس‌ها مطرح کردند و ما استقبال کردیم و در سال ۹۶ نیز در سفر پوتین به تهران، تفاهمنامه‌ای در این زمینه با وزیر روسیه و شرکت گازپروم به امضا رسید و هم اکنون نیز روس‌ها مسئول و مشغول پیگیری احداث این خط لوله هستند.

وی افزود: اینکه عنوان کرده‌اند روسیه به ایران پیشنهاد داده خط لوله‌ای را با هزینه خودش برای صادرات گاز ایران از طریق روسیه به اروپا احداث کند و ما نپذیرفتیم ادعای نادرستی است چرا که چنین پیشنهادی به اندازه‌ای راهبردی است که اگر مطرح شود باید در سطح سران کشورها مورد طرح قرار گیرد و طرح چنین موضوعی صحت ندارد.

زنگنه با بیان اینکه دو میدان خرمشهر و نفت‌شهر را برای کار مشترک به عراقی‌ها پیشنهاد کردیم گفت: عراق در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده بلکه این کشور ۱۱ هزار بشکه نفت کرکوک که از خاک ایران سوآپ می‌شد را بعد از اعمال تحریم‌ها متوقف کرده و ماهی ۲۰۰ میلیون دلار گازی که از ایران به این کشور صادر می‌شود به عنوان اینکه شما تحریم هستید پول آن را نمی‌دهد و در حال حاضر دو میلیارد دلار بابت گاز و برق فروخته شده به عراق از این کشور طلب داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه سازوکار مالی اروپا که با عنوان اینستکس مطرح شده ربطی به فروش نفت ندارد بلکه به جابجایی پول آن باز می‌گردد که مسئولیت آن با بانک مرکزی است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اختلاس سال گذشته در مجموعه وزارت نفت گفت: به جای اختلاس باید بگوییم دزدی که صورت گرفت اما خوشبختانه اموالی که از متهم کشف شد بیش از میزانی است که دزدیده و ما با نامه‌ای به قوه قضائیه خواستار این شدیم که اموال نقد آن را در اختیار وزارت نفت قرار دهند و اموال ضبط شده دیگر را نیز بتوانیم به فروش برسانیم.

زنگنه با بیان اینکه برای اکتشاف، تولید و نگهداشت تولید در نفت باید سرمایه‌گذاری کنیم گفت: در این زمینه نیاز به دهها هزار میلیارد تومان سرمایه در سال است در حالیکه برخی تاسیسات صنعت نفت به حدی فرسوده شده و در این زمینه هزینه نکرده‌ایم که در برخی نقاط کشور روزی چند بار خطوط لوله سوراخ می‌شوند؛ وضع نفت از نظر منابع مالی خوب نیست و باید به این بخش رسیدگی شود.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درخصوص سرنوشت فاز ۱۱ گفت: فعلا کار به چینی‌ها واگذار می‌شود اما با آنها مکاتبه کرده‌ایم ولی آنها جواب نداده‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.