رییس شورای شهر مشهد گفت: اگر می خواهیم در جلب مشارکت های مردمی موفق باشیم، باید بتوانیم سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم. شهرداری ها باید هنر افزایش اعتماد عمومی و جلب اعتماد سرمایه گذاران و بخش خصوصی را پیدا کنند.

باید اعتماد مردم به شهرداری را جلب کنیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حیدری در چهاردهمین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری‌های کلانشهرهای کشور که در مشهد و با حضور مدیران حوزه اقتصادی شهرداری‌های ۱۷ کلانشهر در حال برگزاری است، اظهار داشت : سه عنصر سرمایه انسانی، اقتصادی و اجتماعی از عنصرهای لازم برای سرمایه‌گذاری هستند و بدون توجه به این سه عنصر نمی توانیم سرمایه گذاری مفید و سازنده ای را توسط سرمایه گذاران شاهد باشیم.

وی افزود: در این زمینه اهمیت سرمایه اجتماعی از دیگر عوامل بیشتر است. اگر می خواهیم در جلب مشارکت های مردمی موفق باشیم، باید بتوانیم سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم. این عامل از عواملی است که قابلیت خرید و فروش ندارد. شهرداری ها باید هنر افزایش اعتماد عمومی و جلب اعتماد سرمایه گذاران و بخش خصوصی را پیدا کنند. افزایش سرمایه اجتماعی در گرو اعتماد عمومی به سازمان‌ها از جمله شهرداری است.

وی تصریح کرد: برای جلب اعتماد سرمایه گذاران باید پاسخگویی، شفافیت، مبارزه با فساد و ارتباط با نخبگان را سرلوحه کارمان قرار دهیم. باید بتوانیم برای سرمایه گذاری در پروژه های شهری، آورده اقتصادی مناسبی هم تعریف کنیم تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در پروژه های شهری راغب شوند.

حیدری اظهار داشت: به عنوان مثال در گذشته برای تامین کسری منابع مالی شهرداری در پایان سال از طرف مدیران شهری به سرمایه گذاران گفته می شد مبلغ بالایی واریز کنید تا ما مشکلاتمان را در این برهه از سال برطرف کنیم و بعد معادل آن به شما پروانه و مجوزهای  مورد نیاز را خواهیم داد. سرمایه‌گذار به شهرداری اعتماد می کرد و مبلغ را واریز می نمود. اما بعد از آن شهرداری پروانه و اسناد مورد نیاز را یا صادر نمی‌کرد و یا به دلیل تذکرهای  دستگاه‌های ناظر، خودش پروژه‌ها را پلمپ می‌کرد؛ با اینکار چه اعتمادی برای سرمایه‌گذاران باقی می‌ماند؟ آیا آنها رغبتی به سرمایه گذاری در شهر خواهند داشت.

هیچ بدهی معوق نداریم

درادامه این همایش، معاون اقتصادی و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد ، گفت: امروز تیم مدیریت شهری تیمی اقتصادی است و نگاه شورای پنجم شهر نیز به بحث اقتصادی، نگاه حمایتی است. تاکنون لایحه‌ای نبوده است که به صحن شورا ببریم و تصویب نشود.

رضا خواجه نائینی افزود: در شرایط اقتصادی موجود، همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با مدیران شهری در مشهد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در پروژه های شهری توسط بخش خصوصی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در مشهد ۱۶ پروژه بزرگ وجود داشت که در حدود ۱۵ سال به مشکل خورده  و راکد مانده بود. با رایزنی های لازم با مدیران و مسئولین و نمایندگان دستگاه های نظارتی، توانستیم این پروژه ها را تعیین تکلیف کرده و مشکل بیشتر آنها را برطرف کردیم.

خواجه نائینی ادامه داد: این ماجرا نشانه خوبی برای سرمایه گذاران است و بیانگر این است که همت و تلاش خود را به مقوله سود بردن سرمایه گذاران در همکاری با شهرداری برای احداث پروژه های شهری معطوف کرده ایم. امروز توانسته ایم ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد جدید منعقد کنیم. قرارداد طرق که در سه بخش اقامتی، تفریحی و تصفیه خانه تعریف شده است، یکی از این پروژه هاست.

وی تصریح کرد: برای ساخت مسکن ارزان قیمت در حاشیه شهر، تاکنون قرارداد احداث دو هزار و پانصد واحد مسکونی منعقد کرده و برای احداث یک هزار واحد مسکونی هم در حال مذاکره هستیم. هدف ما ساخت پنج هزار واحد مسکونی مشارکتی در مناطق کم برخوردار است.

وی افزود: یکی از راهکارهای ما برای جذب سرمایه گذار در پروژه های ساخت مسکن های ارزان قیمت در حاشیه شهر، این است که زمین پروانه لازم برای اجرای این پروژه ها را به صورت رایگان به سرمایه گذاران می دهیم و در عوض آنها باید معادل آن را در پروژه های شهری هزینه کنند. ساخت پارکینگ در محل زیرگذر پارک ملت، یکی از این نمونه هاست که بازخوردهای خوبی هم داشته است.  

معاون اقتصادی و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد گفت: در این مدت رایزنی های بسیاری با مجلس شورای اسلامی داشته ایم. جلسات متعددی با رئیس مجلس، کمیسیون های اقتصادی و تلفیق مجلس برگزار کرده و نتایج خوبی هم عاید ما شده است. ازجمله اینکه توانستیم مجلس را قانع کنیم تا سهم دولت از پرداخت سود اوراق مشارکت که در گذشته ۵۰ درصد بود را به ۶۰ درصد تغییر دهند.

خواجه نائینی تصریح کرد: بدهی های گذشته شهرداری که ۳ هزار میلیارد تومان بود را با رایزنی‌ها و استفاده از ظرفیت های موجود، پرداخت کرده ایم و اکنون هیچ بدهی معوق نداریم. همچنین ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری برای سرمایه گذاران در حوزه‌های مسکونی، تجاری، بوستان، پارکینگ و ... در نظر گرفته ایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.